actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th May 2016, 12:11
dennis.o*usu dennis.o*usu is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Noorderwijk
Posts: 81
Ted Cruz stapt uit race naar Witte Huis

Ted Cruz stapt uit race naar Witte Huis

De Republikein Ted Cruz stapt uit de race naar het Witte Huis. Dat heeft hij aangekondigd in een toespraak na zijn zware nederlaag bij de voorverkiezing in Indiana. Indiana werd beschouwd als de laatste kans voor Ted Cruz en John Kasich om de nominatie van koploper Donald Trump tegen te houden.

‘Het spijt me om te zeggen dat vanavond het pad naar het presidentschap zich heeft gesloten. We hebben samen alles gegeven in Indiana, maar de kiezers hebben een andere weg gekozen. Daarom schorten we, met pijn in het hart maar met een grenzeloos optimisme voor de toekomst van onze natie, onze campagne op’, zei Cruz tegen zijn aanhangers in Indiapolis.

Volgens voorlopige resultaten (93 procent) heeft Trump dinsdag 53 procent van de stemmen gehaald, tegen 37 procent voor Cruz en 8 procent voor Kasich. De nederlaag van Cruz kwam er ondanks de afspraak die hij maakte met Kasich dat die laatste geen campagne zou voeren in Indiana, om zo tegen te gaan dat Trump de nominatie zou binnenhalen. Eind april maakte hij ook -uitzonderlijk vroeg- bekend dat Carly Fiorina zijn running-mate zal worden als hij de Republikeinse kandidaat zou worden, maar ook die stap heeft niet de gewenste resultaten opgeleverd. Ondertussen heeft de voorzitter van de Republikeinen Trump al uitgeroepen tot ‘vermoedelijke Republikeinse kandidaat voor het presidentschap’

‘Een verdomd goede tegenstander’

De grote winnaar van de dag Trump noemde Cruz, die hij eerder op de dag nog als leugenaar bestempelde, na zijn aankondiging ‘een verdomd goede tegenstander’. ‘Hij heeft een geweldige toekomst voor de boeg, dus ik wil Ted feliciteren. En ik weet hoe hard het is, het is hard. Ik heb ook sommige momenten gehad dat het er niet zo goed uitzag, en dat was geen goed gevoel, dus ik begrijp hoe Ted zich voelt, en Heidi en hun mooie familie. Hij was een sterke tegenstander’, aldus Trump, die benadrukte dat hij campagne zal blijven voeren en uitkijkt naar de voorverkiezingen in Nebraska en West-Verginia, en dat hij de strijd tegen Democrate Hillary Clinton nog zal opvoeren.

John Kasich kondigde eerder op de dag al aan dat hij niet uit de race zal stappen, maar het is voor hem mathematisch gezien niet meer mogelijk om voldoende afgevaardigden binnen te halen voor de Conventie. ‘De senator is in de running op basis van sterke conservatieve principes en zijn ideeën maken deel uit van de brede Republikeinse partij. De uitspraken van ‘mad hatter’ Donald Trump behoren niet tot de hervormde conservatieve beweging, en we blijven strijden om hem de nominatie te ontzeggen’, zei hoofdstrateeg van Kasich John Weaver aan The Guardian. 'Er staat te veel op het spel: de ziel van de Republikeinse partij en van Amerika'.

‘Lyin’ Ted’

Cruz verzamelde in totaal 565 afgevaardigden in 11 staten, en won onder meer de allereerste caucus in Iowa. Ondanks zijn successen bij de evangelische christenen en sociale conservatieven, slaagde hij er niet in om zijn achterban uit te breiden en de strijd te voeren tegen de onvoorspelbare Trump, die hem consequent 'lyin’ Ted” noemde.

Bron: De Standaard, 4/05/2016
Link: www.standaard.be/cnt/dmf20160504_02273333

Mening: Ik vind dit een zeer spijtige zaak. Door de verdwijning van Cruz als kandidaat voor de Republikeinen is Trump 100% zeker van de overwinning en zal hij de Republikeinse vertegenwoordiger worden in de race naar het Witte Huis. Ik was zelf niet zo'n fan van de meeste ideeën van Cruz, maar ik vind de ideeën van Trump nog een pak erger en ook vele van zijn uitspraken vielen bij mij niet in goede aarde. Ik begrijp niet dat er zo veel Amerikanen zijn die zich kunnen vinden in Trump. Hij heeft natuurlijk ook wel goede ideeën, dat is zo bij elke presidentskandidaat. Maar als ik tussen de twee moest kiezen zou ik Cruz kiezen. Kasich vormt geen enkele bedreiging voor Trump dus eigenlijk zijn de Republikeinse voorverkiezingen nu overbodig. Ik hoop dat in de eigenlijke race naar het presidentschap ofwel Clinton of Sanders de overwinning behaalt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.