actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th February 2008, 19:04
Margot Van Den Broeck Margot Van Den Broeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 79
Belgen kopen minder sigaretten

De verkoop van het aantal sigaretten is in België in 2007 met 6,7 pct gedaald in vergelijking met een jaar eerder. Vorig jaar werden bijna 12,5 miljard sigaretten verkocht. In 2006 bedroeg dat aantal nog 13,4 miljard. Dat blijkt maandag uit cijfers van de federale overheidsdienst Economie, K.M.O, Middenstand en Energie.

Naast de sigaretten ging vorig jaar ook de verkoop van sigaren achteruit. In 2007 werden 513 miljoen sigaren verkocht. Dat is 5,7 procent minder dan de 544 miljoen in 2006. De verkoop van rol-, snuif- en pruimtabak daalde vorig jaar met 18,4 procent tot 7.478 ton.

Wat betreft het aantal rokers dateren de jongste cijfers van 2006. In vergelijking met een jaar eerder steeg toen het aantal dagelijkse rokers van 20,3 pct (2005) tot 22 pct. Het zijn nog steeds mannen die het meest roken, goed voor 28,7 pct tegen 15,6 pct vrouwen. Het grootste aantal rokers is met 28,3 pct Franstalig tegen 17,4 pct Nederlandstalig. In Wallonië ligt het aantal rokers het hoogst met 30,4 pct. In Brussel bedraagt dat aantal 22,3 pct en in Vlaanderen 17,3 pct. De meeste rokers zijn tussen de 15 en 29 jaar oud (25 pct). Daarna komen de 30 tot 39-jarigen met een percentage van 24. Tot slot is 14,8 pct van de rokers in België 65 jaar en ouder.

Uit de cijfers blijkt dat 4,4 pct van de bevolking occasionele rokers zijn en 73,6 pct niet rookt. In 2004 had zelfs 52,5 pct nog nooit een sigaret opgestoken. Dat is een stijging in vergelijking met de 45,6 pct in 1997.

Toen ik de titel van dit artikel zag was ik blij verrast. Het is een goede zaak dat Belgen dit jaar minder sigaretten en sigaren hebben gekocht. Toch schrok ik even toen ik las hoeveel mensen er effectieg nog roken in ons land. Er worden misschien minder sigaretten gekocht, ik vind dit aantal toch nog vrij hoog. Maar het was te verwachten, ik merk dat er in mijn familie en bij mijn vrienden steeds meer mensen beginnen te roken. Het begint bij
"gelegenheisroken" ( om het met een mooi woord te zeggen) en uiteindelijk kunnenze niet meer stoppen.
Ik vind het ook jammer dat jongeren meer en meer op zeer jongen leeftijd beginnen met roken. Vaak zie ik 13 - 14 jarigen iets voorbij de schoolpoort met een sigaret in hun handen. Roken is enorm schadelijk voor de gezondheid, zeker als je er zo vroeg aan begint! Soms begrijp ik niet hoe je je gezondheid zo in gevaar kan brengen door te roken. De gevolgen ervan worden ons bijna dagdagelijks duidelijk gemaakt, en toch roken er nog zoveel mensen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.