actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th January 2013, 15:10
B*n.Vervoort B*n.Vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Wechelderzande
Posts: 112
Dronken Vlaams Belanger verliest onschendbaarheid

SEL - Vlaams Belang-parlementslid Wim Wienen moet voor de commissie Vervolgingen verschijnen omdat hij dronken door het rood reed.


De feiten dateren van februari 2011 en worden door Wim Wienen zelf toegegeven. De politie betrapte hem op heterdaad toen hij door een rood licht reed. Bij een alcoholcontrole achteraf bleek het Antwerpse parlementslid ook te veel gedronken te hebben. De politie belde de Vlaamse parlementsvoorzitter, Jan Peumans (N-VA), zelfs uit zijn bed met de vraag of ze de toestemming hadden om de alcoholtest af te nemen.

Wienen had voorgesteld om een minnelijke schikking te betalen, maar het parket-generaal achtte de feiten te ernstig en richtte een verzoek aan het Vlaams Parlement om zijn parlementaire onschendbaarheid op te heffen, zodat hij vervolgd kon worden voor de politierechtbank.

De commissie Vervolgingen komt volgende week woensdag bijeen om zich over het verzoek te buigen. Het wordt allicht een eenvoudige beslissing, aangezien Wienen zich niet tegen de opheffing van zijn parlementaire onschendbaarheid verzet. ‘Ik druk mijn spijt uit over wat gebeurd is en buig deemoedig het hoofd', zo reageerde hij vrijdag op het verzoek van het parket-generaal.

Voorbeeldfunctie

De zaak komt in de openbaarheid door de bijzondere procedure voor de vervolging van parlementsleden. Niet alleen de commissie Vervolgingen in het Vlaams Parlement moet beraadslagen over de opheffing van de parlementaire onschendbaarheid, uiteindelijk neemt de plenaire vergadering de eindbeslissing. Collega-parlementsleden verdedigen die publieke procedure. ‘Parlementsleden hebben een voorbeeldfunctie, en moeten in dit soort gevallen maar op de blaren zitten', klinkt het.

Aangezien Wienen op heterdaad werd betrapt, is het strikt genomen niet nodig om de opheffing van zijn onschendbaarheid te vragen. Dat staat zo zelfs letterlijk in de grondwet. Maar in de praktijk nemen sommige procureurs-generaal, die als enige de bevoegdheid hebben om de opheffing van de onschendbaarheid te vragen, het zekere voor het onzekere.

De straf die hij riskeert, kan hoog oplopen. Als de politierechter oordeelt dat Wienen door het rood reed omdat hij dronken was, ligt de minimumstraf op 1.200 euro, aangevuld met ongeveer 250 euro aan allerlei kosten. Doorgaans wordt daar ook een rijverbod aan gekoppeld. Is de rechter van oordeel dat het om twee verschillende verkeersovertredingen gaat, komt er nog een boete voor door het rood rijden bij van ongeveer 180 euro.

Wienen is het derde parlementslid dat deze bestuursperiode zijn parlementaire onschendbaarheid verliest. Eerder gebeurde dat ook al met Agnes Bruyninckx (Vlaams Belang), wegens haar mogelijke betrokkenheid bij een zwendel met bedorven pitavlees, waarvan ze later werd vrijgesproken. Het Brugse parlementslid Mercedes Van Volcem (Open VLD) verloor haar onschendbaarheid omdat ze (ook al) het rood licht negeerde

Bron: Standaard.be

Mening: Ik denk dat dit niet meer dan terecht is deze man moet boeten voor zijn daden. Iedere verstandige mens weet dat er niets mis is met een glaasje te drinken. MAAR: glaasje op; laat je rijden!
Ik vind het dan ook triviaal dat men deze man (tijdelijk) zijn onschendbaarheid afpakt. Onschendbaarheid is in mijn ogen iets wat men enkel mag genieten als men dit nodig heeft. Een ambassadeur in een woelig land heeft bijvoorbeeld in mijn ogen het recht om politiek onschendbaar te zijn, dit is tenslotte voor zijn eigen goed.
Het feit echter dat iemand onschendbaar is omdat hij een zogenaamde voorbeeldfunctie heeft is onzin. Als deze man dan toch een voorbeeldfunctie heeft, ga ik er van uit dat hij een voorbeeldburger is en dus bijgevolg geen fouten maakt. Als hij echter geen fouten maakt, kan hij niet gestraft worden, en als hij niet gestraft wordt is onschendbaarheid overbodig. Dat is thans mijn mening.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.