actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st December 2017, 08:58
Rutger.M*ls Rutger.M*ls is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Poederlee
Posts: 31
Zes op de tien werken voort bij ziekte

Zes op de tien werken voort bij ziekte

Zes op de tien Vlamingen gaan altijd werken, ook als ze zich te ziek voelen. Opvallend: hoe meer stress op het werk en hoe slechter de baas de taken verdeelt, hoe groter de kans dat je toch grieperig op de werkvloer staat. Dat bericht Het Laatste Nieuws vrijdag.

De cijfers komen uit een grote studie van de KU Leuven, VUB, UGent en Odisee bij 3.274 Vlaamse werknemers. Om precies te zijn maakte 62,4 procent van hen zich het voorbije jaar schuldig aan presenteïsme: te ziek zijn om te werken, maar toch komen opdagen.

‘Die werknemer haalt vaak niet dezelfde productiviteit als anders en besmet misschien ook collega’s’, zegt Ralf Caers, professor humanresourcesmanagement aan de KU Leuven, in Het Laatste Nieuws. ‘Afwezigheid kost geld, maar ook presenteïsme doet de kosten oplopen.’

Een op de vier werknemers geeft aan zieke collega’s op te merken. ‘Ook hier schuilt gevaar in’, zegt professor Caers. ‘Je kan immers beginnen te denken dat het zo hoort. Er ontstaat groepsdruk en je gaat hetzelfde doen in de toekomst.

Datum: 1 december 2017
Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20171201_03218308

Eigen mening:
Mijn mening hierover is dat men niet voor de eerst de beste dingen thuis moet blijven. Langs de andere kant wanneer men dan ziek naar het werk gaat, gaat de zieke minder goed presteren en loopt de kans dat hij andere collega's gaat besmetten. Ook denk ik doordat er zoveel mensen blijven doorwerken wanneer ze ziek zijn de kans kleiner is dat ze sneller zullen genezen en het misschien alleen maar erger maken, waardoor er dan later ergere aandoeningen opkomen. Ook denk ik dat het gewoon niet altijd mogelijk is om thuis te blijven, dat er op het werk zoveel gaande is dat men, wanneer hij thuis zit, niet kan rusten maar constant zit te piekeren over het werk wat ook niet de bedoeling is. Ik heb het gevoel dat in deze tijd iedere persoon wel een beetje werk mee naar huis neemt en er dus nooit een voldoende op staat. Ze willen één voor één beter presteren en de beste willen zijn en dit leid dan ook vaak tot een burn out. Ik denk dat de beste oplossing is dat men gewoon allemaal kalmer aandoet en je, je best moet doen maar het geen competitie mag worden.

Laatst aangepast door Rutger.M*ls : 1st December 2017 om 09:14.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st December 2017, 13:31
VeerleGrauwm*ns VeerleGrauwm*ns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 43
Mijn mening hierover is verdeeld, het hangt veel af van de sector waarin je werkt, wat voor beroep je uitvoert en de ziekte die je hebt. Naar mijn mening blijf je thuis als je een besmettelijke ziekte hebt. Je steekt hiermee anderen aan, waardoor de ene na de andere collega ziek kan worden. Je saboteert ook je eigen genezingsproces door toch aanwezig te zijn op werk.
Ik ken ook mensen die voor hoofdpijn thuis blijven en zich ziek melden op werk, tenzij dit over echte migraine gaat vind ik dit geen geldige reden om thuis te blijven. Ik denk dat je baas, in deze situatie, liever hebt dat je maar 70% van je normale productiviteit haalt dan dat je helemaal niet komt werken.
Er zullen inderdaad mensen zijn die verantwoordelijkheden hebben op werk, of een enorme druk, waardoor afwezig zijn voor hen alleen maar extra stress oplevert. Het is dus zeker en vast niet zo zwart wit als ik het hierboven beschrijf.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.