actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th July 2009, 13:55
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Unhappy "Neer-voeding"

'Joy dreigde eerder al haar moeder te vermoorden'


Carine Jansen (40), moeder moordenaar spreekt De moeder van de 17-jarige Dimitri L. zegt dat het Comité Bijzondere Jeugdzorg al meer dan een maand wist dat Dimitri's vriendinnetje Joy V. (15) haar moeder dood wilde. 'Toch verplichtten ze het meisje om weer bij haar moeder in te trekken.'



Carine Jansen (40) probeert sinds donderdag te leven met het besef dat haar 17-jarige zoon met een hamer het hoofd insloeg van een moeder van drie kinderen, en dat op vraag van zijn 15-jarige liefje.

'Ik heb Dimitri vrijdagavond heel even aan de lijn gehad. Hij had toen juist aan de speurders zijn betrokkenheid bij de moord toegegeven. Ik vroeg hem: waarom? Er kwam geen antwoord.'

'Ik vroeg hem waarom hij niet aan zijn moeder had gedacht, die hij nu zoveel verdriet deed. Of hij dat dan niet besefte? Hij begon te huilen en verbrak de verbinding', zegt Jansen, die de ene na de andere sigaret aansteekt.

'Al sinds 2002 vragen we hulp, onder andere thuisbegeleiding. Maar ofwel komt die er niet, ofwel lijkt ze nergens op. Begin juni stonden ze hier plots voor de deur. Ze waren beiden thuis weggelopen. Hij van bij mijn ex-man met wie het al een hele tijd scheef zat. Zij van bij haar moeder.'

'Joy had het blijkbaar bijzonder lastig met de nieuwe vriend van haar moeder die aan de drugs zat. Bij die aanvaringen met haar moeder en diens nieuwe vriend waren de emoties zeer hoog opgelopen. Ze vertelde bij ons een paar keer dat ze zelfmoord zou plegen als ze terug naar huis moest, of anders zou ze haar moeder van kant maken.'

De vrouw beklemtoont dat ze meteen de politie en het Comité Bijzondere Jeugdzorg op de hoogte bracht dat de twee weggelopen tieners bij haar waren opgedoken. 'De politie van Arendonk nam daarop contact op met het Hasseltse gerecht. Ik kreeg enkele uren later te horen dat ik ze beide mocht “binnenpakken,, in afwachting van een verdere beslissing', zegt Jansen.

'Bij het Comité voor Bijzondere Jeugdzorg duurde het een week voor ik de juiste persoon aan de lijn kreeg. Aanvankelijk gingen ze me terugbellen. Toen dat niet gebeurde, heb ik zelf opnieuw gebeld. Daarop kreeg ik te horen dat ik Dimi en Joy stante pede weer naar huis moest sturen. Ik zei dat dat op haar verantwoordelijkheid was. Maar dat maakte op die jeugdconsulente geen indruk.'

'Nog diezelfde dag zijn ze weer vertrokken, dik tegen hun zin. Een dag later hoorde ik dat Gwenn, die anderhalve week niets van zich liet horen, haar dochter had verboden nog langer met Dimitri om te gaan. Ergens vreesde ik toen al dat daar miserie van ging komen.'

'Toen ik vorige donderdag dan hoorde dat de mama van Joy was vermoord, heb ik meteen Dimi gebeld. Toen ze anderhalve week bij mij logeerden, had ik gemerkt dat Joy mijn zoon geweldig kon beďnvloeden. Pas donderdagavond pakte hij zijn telefoon op. Hij verzekerde me dat hij het niet had gedaan.'

'Met Dimitri hebben we nooit problemen gehad, tot mijn toenmalige man en ik in 1998 uit elkaar gingen', zegt Jansen. 'Dimitri en zijn jongere zus trokken bij mij in. Maar het boterde niet tussen Dimitri en mijn nieuwe partner. Dimitri is altijd een beetje een gesloten jongen geweest. Hij vond hem te streng. Dat klopt, maar liever een beetje te streng dan andersom, vonden we.'

'Mijn ex-man heeft dat element uitgespeeld. Bij hem mocht Dimitri echt alles. Van liefjes mee naar huis brengen, tot bier drinken en roken. Hij kreeg van hem ook alles en in 2006 is Dimitri bij hem ingetrokken. Toen is het snel bergaf gegaan. Nadat hij gewend was dat hij alles kreeg - een brommer, dan weer een laptop - draaide zijn vader plots de kraan dicht. Dat leidde tot twisten die steeds feller werden, zware vechtpartijen ook.'

'Op het laatste gedroegen ze zich als twee leeuwen in een kooi. Dimi bleef steeds vaker thuis weg, leerde de foute vrienden kennen, begon met drugs te experimenteren. Nooit greep zijn vader in. Hij is even schuldig aan die moord als Dimi. Hij heeft mijn zoon totaal verknipt.'

'Een vreselijke tijd was dat, je zoon zo zien afglijden. Ik heb Dimitri verschillende keren voorgesteld om weer bij mij in te trekken. Maar wat zou zo'n puber die in Leopoldsburg alles kreeg bij ons in Retie komen zoeken? Hij wist dat we veel strenger waren.'

Dimitri ontspoorde al voor de moord. Hij belandde twee keer in een gesloten jeugdinstelling. 'Telkens na zeer zware vechtpartijen met zijn vader', zegt Jansen. 'Hoewel hij daar kalmeerde, kwam hij slechter uit die instellingen dan hij er was binnengegaan. Hij kreeg er medicatie tegen ADHD en slaappillen, omdat hij bijzonder onrustig sliep. De jongste weken nam hij veel van die pillen. Aan de telefoon klonk hij telkens versuft. Ik sluit niet uit dat hij die moord onder invloed van een overdosis van die pillen heeft gepleegd.'

De vrouw gruwt van wat haar zoon heeft gedaan. 'Maar hij blijft mijn zoon. Ik blijf hem steunen en zal voor hem een advocaat betalen. Al kost me dat mijn laatste spaarcenten. Weet u, Dimitri zou in september in het leger zijn gegaan. Zo'n gestructureerd leven, weg van zijn pa - die hem vanochtend trouwens geld voor een advocaat heeft geweigerd - had hem waarschijnlijk ongelofelijk goed gedaan. Was het al maar september geweest.'


DS, 14-07-2009 (Werner Rommers)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.