actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st October 2015, 13:45
I*te.VanHerreweghe I*te.VanHerreweghe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Vorselaar
Posts: 95
Ikea-oprichter betaalt voor het eerst sinds 1973 belastingen in Zweden

De Zweedse miljardair Ingvar Kamprad, de oprichter van de woonwarenhuisketen Ikea, heeft voor het eerst in meer dan 40 jaar inkomstenbelastingen betaald in zijn geboorteland. Dat meldt de Zweedse pers vrijdag.

De inkomsten die de miljardair, die in 1973 om belastingredenen naar Zwitserland trok, aangaf in Zweden, blijven redelijk beperkt. Het familiefortuin wordt geschat op mogelijk 40 miljard euro, waarvan 3 tot 4 miljard voor Ingvar Kamprad, maar de 89-jarige patriarch gaf vorig jaar 17,7 miljoen Zweedse kronen (minder dan 2 miljoen euro) inkomsten aan bij de Zweedse fiscus. Het gaat om 1,2 miljoen kronen inkomsten uit arbeid en 16,5 miljoen kronen inkomsten uit kapitaal, preciseert het dagblad Dagens Nyheter op zijn website.

Op de inkomsten betaalde Ingvar 6 miljoen kronen belastingen, of een belasting van 34 procent. Dat komt overeen met de belastingsgraad van een kaderlid.

Ingvar Kamprad besliste terug te keren naar Zweden na het overlijden van zijn echtgenote Margaretha in 2011. Ingar Kamprad is nog actief in het bestuur van Ingka Holding, de moedermaatschappij van Ikea Group. De groep, met 328 winkels in 28 landen, boekte in het eind augustus afgesloten boekjaar een omzet van 31,9 miljard euro.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151030_01947350

Mijn mening: We weten allemaal dat er in de huidige maatschappij een groot verschil is tussen arm en rijk. Sommige mensen moeten elke euro 3 keer omdraaien en anderen spenderen dagelijks veel geld. Ik vind zelf dat er ergens een grens moet getrokken worden. De familie van de miljardair in dit artikel, heeft 40 miljard euro in hun bezit. Het eerste wat meteen in me opkomt is: Wat kan je in hemelsnaam doen met 40 miljard euro?! Als je aan de medemens denkt, aan de huidige vluchtelingenproblematiek en aan de armoede binnen je eigen land, wat ben je dan met 40 miljard euro? Er zijn zoveel mensen die wat extra geld zouden kunnen gebruiken. Wees een solidair!
Ten tweede vind ik het schandalig dat zelfs het betalen van belastingen te veel lijkt voor deze man. Belastingen zijn er om zowel de kosten van het land, als de sociale zekerheid te garanderen. Ik vind het teleurstellend te lezen dat zoveel geld slechts in het bezit is van één familie, hoewel er hiermee wel honderd families gered kunnen worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.