actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd October 2014, 23:19
Dries.B*lckens Dries.B*lckens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 47
Paus Franciscus: ‘Voorlopige hechtenis wordt misbruikt’

Paus Franciscus heeft donderdagnamiddag tijdens een ontmoeting met een delegatie van de Internationale Vereniging voor het Strafrecht niet enkel de doodstraf verworpen, maar ook felle kritiek geleverd op het misbruik van de voorlopige hechtenis. Dat meldt Radio Vaticaan.

Christenen moeten zich niet enkel tegen de doodstraf verzetten, maar zich ook inzetten voor menswaardiger gevangenissen, zo zei de paus in een uitzonderlijk lange toespraak. ‘Voor katholieken is de doodstraf onaanvaardbaar’, klonk het, ‘omdat Justitie zich kan vergissen, en totalitaire regimes en dictaturen die straf misbruiken om politieke tegenstanders te onderdrukken en religieuze- en culturele minderheden te vervolgen.’

Maar opvallender was de forse veroordeling door de paus van het ‘misbruik van de voorlopige hechtenis’. ‘Dit systeem heeft slechts een schijn van wettelijkheid’, zei hij. ‘In sommige landen is het gebruik van de voorhechtenis bijzonder problematisch, omdat meer dan vijftig procent van de gevangenen er in voorhechtenis zit, waardoor gevangenissen onnodig overvol zijn.’

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141023_01338448

Datum: 23/10/2014

Mijn mening:
Het tijdperk dat de Kerk zich gaat moeien met de staat hadden we reeds achter ons gelaten, dacht ik. Het kan toch niet dat de dag van vandaag de paus ons gaat vertellen hoe we het moeten aanpakken. Het christendom verliest steeds meer oprechte volgers in hun geloof. Dan kan het toch niet dat het rechtsysteem zou worden aangepast aan de katholieke Kerk. Ik denk dat de Kerk intern dringendere problemen heeft waaraan de paus kan werken. En wat zouden niet-christenen er van denken moesten ze toch leven volgens de regeltjes van de Kerk. Als slot zou ik willen vermelden, dat ik de paus geen ongelijk geef in zijn argumenten, maar dat ik vind dat de Kerk zich niet moet bezig houden met het gerecht en hoe straffen moeten worden uitgevoerd.

Laatst aangepast door Dries.B*lckens : 23rd October 2014 om 23:31. Reden: Mening herformuleren
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.