actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th April 2013, 19:00
Evelien.Verlinden Evelien.Verlinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wiekevorst
Posts: 120
Petitie voor vervroeging automatische toekenning studietoelage

Het Netwerk tegen Armoede, de koepelorganisatie van een vijftigtal armoedeverenigingen, heeft een petitie gelanceerd voor de automatische toekenning van de schooltoelage vanaf volgend schooljaar, een jaar vroeger dan nu is gepland. Ook wie dit jaar te laat was, moet alsnog de toelage krijgen, vindt de organisatie.

De petitie komt er na het bericht dat de Vlaamse Overheid geen studietoelagen wil toekennen aan rechthebbenden die hun aanvraag enkele weken te laat hebben ingediend. Nochtans komt dat door een beslissing van de overheid om de deadline voor die aanvragen aan maand te vervroegen. Ongeveer 3.000 gezinnen dreigen nu hun studietoelage mis te lopen.

Het Netwerk tegen Armoede vraagt niet alleen dat die mensen alsnog de toelage krijgen waar ze recht ophebben, maar vindt ook dat de automatische toekenning van de studietoelage al vanaf volgend schooljaar moet ingaan, en niet nog een jaar moet worden uitgesteld.

‘Het traject naar automatisering werd al ingezet onder de vorige onderwijsminister Frank Vandenbroucke. Dat deze Vlaamse Regering, met als topprioriteit armoedebestrijding, de automatisering zelfs uitstelt tot het schooljaar 2014-2015 - niet omwille van technische, maar om budgettaire redenen - vinden wij bizar gezien de prioriteiten', klinkt het bij de organisatie.

Bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...130405_00530354
DS vrijdag 5 april 2013

Mijn mening:
Ik vind het niet kunnen dat de overheid zomaar kan beslissen om de aanvragen van studietoelagen een maand te vervroegen. Tenslotte zijn er een pak mensen die het niet zo breed hebben en juist op deze studietoelagen rekenen. Het is dan ook niet meer dan normaal dat de mensen die dit jaar te laat waren, alsnog de toelage krijgen.
Verder ben ik een zeer grote voorstander voor de automatisering van de studietoelagen. Aangezien het vooral jongeren uit kansarmen gezinnen zijn die deze toelagen aanvragen. Hierdoor moeten zij zich niet bezig houden met al dat papierwerk. Wat voor een pak minder stress zorgt!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th April 2013, 15:26
Thomas.Schellekens Thomas.Schellekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Beerse
Posts: 95
Ik stel mezelf al een lange tijd de vraag waarom deze financiële tegemoetkoming al niet sneller geautomatiseerd werd. Problemen als deze zouden vermeden kunnen worden.

Desalniettemin vind ik niet dat de overheid in de fout is gegaan. Mensen die deze toelage broodnodig hebben dienen zich te informeren en moeten de regels (lees wel: die op hen van toepassing zijn) net zo goed volgen. Waarom worden er anders deadlines opgesteld? De verschuiving van de deadline werd zeer duidelijk aangekondigd.

In dit geval gaat het echter wel om minder begoede mensen en daarom zou ik wel opteren voor een forfaitaire bijdrage als tussenoplossing, ook al zijn de 'laatkomers' niet in hun recht. Mensen zien vaak 'door de bomen het bos niet meer' wanneer ze zich moeten bezighouden met de vele paperrassen. Hiervoor heb ik alle begrip, maar het mag niet worden ingeroepen als pasmunt om toch maar de studietoelage te verkrijgen.

Laatst aangepast door Thomas.Schellekens : 6th April 2013 om 15:33.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 9th April 2013, 22:16
Nikki Nikki is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Olen
Posts: 85
Ik zie er de zin niet van in waarom we nog een jaar zouden wachten om de toekenning van de studietoelage te automatiseren als ze er toch gaat doorkomen. Ik ben het echter niet eens dat dit soort zaken geautomatiseerd worden. Ik denk dat er door die automatisering ook veel gezinnen een studietoelage niet gaan krijgen door bijvoorbeeld administratie die moeilijk of traag verloopt. Ik denk dat dit meer problemen met zich mee gaat brengen dan het huidige systeem. Bijvoorbeeld: tegenwoordig worden er veel vijftig plussers ontslagen, die gezinnen gaan het dus een tijdje met minder geld moeten doen en ik denk niet dat als het systeem geautomatiseerd wordt, deze groep mensen nog in aanmerking komt voor een studietoelage. Maar om het grote probleem van de zovele gezinnen die te laat waren voor een studietoelage op te lossen, zou ik er wel voor willen zorgen dat hierover meer informatie over gegeven wordt zodat de ouders exact weten wie er in aanmerking komt, wat ze er voor moeten doen en tegen wanneer. Er is al meer aandacht op gevestigd de laatste jaren maar nog steeds niet genoeg naar mijn mening.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.