actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th April 2014, 08:08
A*ron.Simsek A*ron.Simsek is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Vosselaar
Posts: 101
Gentse leerlingen mogen nu Marokkaans of Turks op school spreken

De Gentse onderwijsschepen Elke Decrynaere (Groen) heeft een richtlijn uitgeschreven dat kinderen van vreemde origine voortaan hun moedertaal mogen spreken op school. Dat betekent dus dat binnenkort Marokkaans, Turks of Bulgaars op de Gentse speelplaatsen of in de klassen te horen zal zijn.

Heel wat Nederlandstalige scholen in Vlaanderen eisen dat de voertaal onder leerlingen Nederlands is, zowel in de klas als op de speelplaats. In het nieuwe beleidsplan van het Gentse onderwijs staat nu echter dat kinderen in stedelijke basisscholen hun moedertaal mogen spreken.

Het is dus niet zo dat de leerkracht een andere taal dan het Nederlands spreekt, maar de kinderen mogen wel onderling hun moedertaal spreken. Zo zouden ze bijvoorbeeld elkaar beter kunnen helpen. Strafstudies omdat de leerlingen een andere taal dan het Nederlands spreken is dus ook verleden tijd in Gent. Dat meldt de krant Het Nieuwsblad vandaag.

De schepen van Onderwijs in Gent verklaart haar beslissing: "Nu is de voertaal in Vlaamse scholen Nederlands. Maar door krampachtig vast te houden aan deze strikte regel, ontwikkelen veel kinderen van vreemde origine een taalachterstand tegen hun twaalfde."

Docent multiculturele studies Piet Van Avermaet is voorstander van dit initiatief en zegt dat deze maatregel het Nederlands ten goede zal komen.

Bron: De Morgen 10/04/2014
http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/O...l-spreken.dhtml

Mening: Ik vind het niet correct dat leerlingen zomaar in de lessen hun moedertaal mogen spreken. Leerkrachten zullen vaak conversaties niet kunnen volgen en dit vind ik toch wel belangrijk. Zo kunnen leerlingen elkaar pesten en uitschelden zonder weet van de leerkracht. Leerlingen die op de speelplaats hun moedertaal spreken, vind ik wel aanvaardbaar. Zoals in het artikel vermeld vind ik de sanctie als strafstudie wel hoog gegrepen als men een andere taal spreekt als het Nederlands, maar ik vind wel dat leerkrachten het recht hebben de leerlingen erop te wijzen dat ze Nederlands moeten spreken. Een vriend van mij geeft les in Antwerpen, waar de leerlingen soms in het Turks of Marokkaans tegen elkaar praten op de speelplaats, de leerkrachten moeten hier ook op reageren, dat de leerlingen Nederlands spreken. Ook wijzen ze de leerlingen erop dat er enkel Nederlands gesproken wordt tijdens de lessen, en dat vind ik een goede zaak.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th April 2014, 11:30
N*ortje.VandenAckerveken N*ortje.VandenAckerveken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 109
Ik ga akkoord met de mening van A*ron.Simsek. Ik vind niet dat leerlingen in de klas hun moedertaal mogen spreken. Hoe kunnen we dan nog spreken van integratie? Ik denk dat door het feit dat leerlingen hun moedertaal spreken er nog meer kliekjes zullen gevormd worden en misschien ook meer scheldpartijen, vechtpartijen, pesterijen,... Volgens mij is het dan makkelijker om een groep van bijvoorbeeld Turken te vormen en een groep van Marokkanen en die zullen nogal snel in de clinch liggen, lijkt mij. En de leerkracht kan er niet op reageren, want die weet niet wat er juist gaande is.

Verder vind ik ook gewoon dat buitenlanders zich moeten integreren en moeten aanpassen aan onze cultuur. Ze komen in Vlaanderen wonen en gaan naar een Vlaamse school. Goed, maar dan moeten ze ook Vlaams praten. En dat leren ze nog altijd het beste door het te doen en die mogelijkheid hebben ze op school. Ik denk niet dat we die dan moeten afnemen, want dan zal het met de integratie nog sterker achteruit gaan.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th April 2014, 14:05
j*nthe.vermeiren j*nthe.vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Loenhout
Posts: 107
Ik denk dat het voor de leerlingen hun taalontwikkeling belangrijk is dat zij op de speelplaats en in de klas Nederlands spreken. Er zijn ongetwijfeld een heleboel leerlingen die thuis een vreemde taal spreken, dus zij zullen vooral op school het Nederlands machtig moeten worden. Ik vind het belangrijk dat men de taal consequent op school gebruikt, omdat volgens mij een efficiënte methode is om Nederlands te leren. Als leerlingen zich engageren om naar een Nederlandstalige school te gaan, vind ik het logisch dat ze ook Nederlands leren en spreken. Later als deze kinderen in de maatschappij terecht komen, zullen zij ook in vele situaties het Nederlands moeten kunnen hanteren. Een goede beheersing van het Nederlands komt volgens mij je integratie ook ten goede. Ook voor hun verdere schoolcarrière is het belangrijk dat zij onze taal voldoende beheersen. Daarnaast denk ik dat het ook niet onbelangrijk is dat leerlingen ook op de speelplaats deze taal spreken, omdat het taalregister dat hier gebruikt wordt toch nog erg kan verschillen van datgene men gebruikt in de les.

Daarnaast vind het wel belangrijk dat je respect toont voor de moedertaal van de kinderen en jongeren, omdat dit tenslotte een deel van hun identiteit is. We leven nu eenmaal in een samenleving die er multicultureel uitziet. Langs de andere kant kan ik me ook wel inbeelden dat leerlingen met een andere moedertaal als het Nederlands zich comfortabeler voelen als ze hun eigen taal mogen spreken op de speelplaats. Dit is ongetwijfeld positief voor het welbevinden van deze leerlingen.

Ik denk dus dat het vooral belangrijk is dat je aan leerlingen duidelijk maakt waarom je het als school en als leerkracht zo belangrijk vindt dat men Nederlands spreekt. Hierbij is het, naar mijn mening, belangrijk dat je het nodige respect toont.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.