actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th December 2016, 14:35
mitchell.b*ons mitchell.b*ons is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Laakdal
Posts: 72
"Cadeaubonnen moeten levenslang geldig blijven"

"De inspecteur" van Radio 2 pleit voor cadeaubonnen die levenslang geldig blijven. Vaak vervallen zulke bonnen na zes maanden of één jaar, waardoor consumenten het bedrag kwijt zijn. "Kan niet", vindt inspecteur Sven Pichal.
Het is begin december en dus trekken heel wat mensen weer de winkelstraten in op zoek naar gepaste kerstcadeaus. Cadeaubonnen zijn en blijven daarbij een populair geschenk om onder de boom te leggen. Grootste probleem: die bonnen zijn vaak maar zes maanden of een jaar geldig. Wie de bon dus even uit het oog verliest en hem (te) laat terugvindt, is zijn of haar geld kwijt.
"Kan niet", vindt Sven Pichal, de inspecteur van Radio 2. "Wij pleiten voortaan voor cadeaubonnen die onbeperkt geldig blijven. Hopelijk komt ooit het besef dat een onbeperkte cadeaubon een pak klantvriendelijker is."

Contract

Normaal zouden cadeaubonnen tien jaar geldig moeten zijn, zegt Tom Heremans van het advocatenkantoor CMS DeBacker. "Cadeaubonnen zijn contractuele verbintenissen tussen de verkoper en de consument. Voor zulke verbintenissen schrijft het Burgerlijk*Wetboek een verjaringstermijn van tien jaar voor.*De partijen kunnen van die termijn wel afwijken en dus is er wettelijk geen probleem met een cadeaubon die maar een jaar geldig is."
"De vraag is of de consument geen grotere bescherming moet hebben", zegt Heremans. "Hij kan namelijk niet onderhandelen over de termijn. En dat terwijl zo'n verbinding tussen de onderneming en de consument eigenlijk in evenwicht moet zijn."

Bron: Saerens, Z. "Cadeaubonnen moeten levenslang geldig blijven". (sd). Opgehaald van De Redactie: http://http://deredactie.be/cm/vrtn...nland/1.2839758

Mening:
De eindejaarsperiode komt steeds dichterbij. Voor vele mensen horen bij deze feestelijkheden ook cadeautjes (vb. onder de kerstboom). De zoektocht naar geschikte cadeaus voor je naasten, is dikwijls een hels karwei, omdat je hem/haar vooral gelukkig wilt maken. Als je op 'safe' wilt spelen, ligt een cadeaubon vaak voor de hand. Cadeaubonnen zullen de komende weken dan ook weer 'hip' zijn.
Niettemin vind ik dat je altijd dankbaar en gelukkig moet zijn als je van iemand een cadeau krijgt. Dat mag niet afhankelijk zijn van de inhoud ervan.

Een van de nadelen van cadeaubonnen is het feit dat je ze vaak in één keer moet 'opsouperen' waardoor je de waarde van de bon niet kan verspreiden over meerdere kleinere aankoopbeurten. Niettemin vind ik het grootste nadeel aan cadeaubonnen dat je ze meestal in een bepaalde tijdspanne moet gebruiken, meestal binnen het jaar of soms zelfs binnen de zes maanden. Anders is je blaadje papier niets meer waard. Zouden cadeaubonnen dan onbeperkt geldig moeten blijven ?

Naar mijn mening moeten cadeaubonnen langer geldig blijven, maar onbeperkt vind ik dan ook weer 'een brug te ver'. Ik kan me immers voorstellen dat bepaalde bonnen na vijfentwintig jaar niet meer leesbaar zijn. Wel kan ik me vinden in de redenering van mijnheer Heremans die stelt dat cadeaubonnen tien jaar geldig moeten zijn, gebaseerd op het verjaringstermijn uit het Burgerlijk Wetboek. Zo heeft de bezitter ervan ruim voldoende tijd om, op een gepast moment, te genieten van de waarde van de bon (vb. een wellnessarrangement). Bijgevolg zal het percentage 'vervallen bonnen' ook aanzienlijk afnemen.

Wanneer je een bon aankoopt voor een bepaald gedrag, moet de winkel naar mijn mening de klant voldoende (tijds)krediet geven. Je hebt er immers het nodige bedrag voor neergeteld en dan plots zou blijken dat na een half jaar je het bedrag kwijt bent, omdat de 'vervaldatum' is overschreden. Hierin moeten winkels de nodige flexibiliteit tonen, zodat de klant de waarde van de bon kan terugwinnen op het moment dat hij of zij dat wenst en niet onder 'tijdsdruk'. Het is immers mogelijk dat je een bon een aantal maanden 'uit het oog verliest' en er dan toevallig terug bij uitkomt.

Laatst aangepast door mitchell.b*ons : 9th December 2016 om 14:55.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.