actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th May 2014, 22:38
a*melie.van.den.broeck a*melie.van.den.broeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 117
België staat op tweede plaats Europese homorechtenlijst

België was ook in 2013 na Groot-Brittannië het Europese land waar de rechten van homoseksuelen het beste werden gerespecteerd. Dat blijkt uit een rapport van ILGA-Europe, een Europese organisatie die strijdt voor homorechten, dat dinsdag is voorgesteld in Malta. Net als in 2012 voeren Groot-Brittannië en België de Europese homorechtenlijst aan.
‘De politieke wil om homofobie en transfobie (de angst voor transgenderisme en transseksualiteit, red) te bestrijden bleef op alle niveau’s sterk’, stelde ILGA over België in het rapport.

‘Ngo’s vestigden de aandacht op ongelijkheden in toegang tot gezondheidszorg, en transgenders moeten nog een degelijke herziening van de geslachtsveranderingswet krijgen. Positief is dat LHBT-mensen (lesbische, homoseksuele, biseksuele en transseksuele personen, red) enkele van de laagste waarden betreffende discriminatie en pesterijen opgaven in het eerste LHBT-onderzoek in de Europese Unie in mei vorig jaar.’

ILGA-Europe gaf 49 Europese landen een score van 0 tot 100. De organisatie bekeek onder meer of het homohuwelijk in de landen wettelijk is en of er wetten bestaan tegen homofobie en discriminatie op de werkvloer.

1. Verenigd Koninkrijk (82 procent), of vijf procentpunt meer dan vorig jaar, toen het eveneens de ranglijst aanvoerde

2. België (78 procent), of 11 procentpunt meer dan in 2013. Toen eindigde ons land eveneens op de tweede plaats met 67 procent

3. Spanje (73 procent)

4. Nederland (70 procent)

5. Noorwegen (68 procent)

...

47. Armenië (9 procent)

48. Azerbeidjan (7 procent)

49. Rusland (6 procent)

De volledige vindt u hier.

ILGA-Europe zag vooruitgang wat betreft de bescherming van de rechten van holebi’s in verschillende Europese landen, maar merkte op dat het Europese gemiddelde met 36 procent heel laag blijft. Zelfs het gemiddelde voor landen van de Europese Unie (46 procent) ligt onder de 50 procent.

Het meest verontrustend, aldus de organisatie, is dat 34 van de 49 Europese landen, waaronder 14 lidstaten van de EU, onder de 50 procent scoren.

Bron: De Standaard
Datum: 13/5/2014

Eigen mening
Ik ben eigenlijk heel gelukkig met dit bericht om de vrij simpele reden dat vandaag nog eens bewezen is dat, ondanks de naleving van de rechten, het niet altijd gemakkelijk is om zich te outen. Mijn neef (24 jaar) heeft zich vandaag eindelijk laten horen. Wij wisten al wel langer dat hij homoseksueel was, maar hij had het ons nooit verteld. Hij wilde liever niet dat onze conservatieve grootouders hier weet van zouden krijgen. Na al die jaren en na een relatie die op het moment al anderhalf jaar duurt, heeft hij eindelijk 'bekend' dat hij homoseksueel is. Onze grootouders hebben er vrij goed op gereageerd ondanks zijn grote schrik. Het kan dus inderdaad zijn dat de rechten hier het best worden nageleefd, dit betekent nog altijd niet dat het gemakkelijk is als holebi zich te outen. Rechten zijn iets globaals, reacties van naasten iets persoonlijks en soms trekken die meer de aandacht van de holebi dan de rechten die hij wel krijgt.
__________________
Some of the best lessons we ever learn we learn from our mistakes and failures. The error of the past is the wisdom of the future.

- Tryon Edwards
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th May 2014, 08:12
S*effi.Goetschalckx S*effi.Goetschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 140
Ik ben heel tevreden wanneer ik dit artikel lees. Het is inderdaad een hele vooruitgang voor vooral ons land maar ook voor tal van andere landen dat bijvoorbeeld homo's zich kunnen en ook mogen uiten in hun eigen land. Ze worden steeds meer en meer gerespecteerd in onze samenleving. Ik vind dat deze mensen ook recht hebben op geluk ook al zijn ze bijvoorbeeld voor hetzelfde geslacht. Het is helemaal niet nodig om deze mensen te discrimineren! Persoonlijk vind ik dat deze koppels ook het recht moeten hebben om kinderen te adopteren wanneer het bijvoorbeeld om twee mannen gaat. Waarom zouden twee mannen niet voor kinderen kunnen zorgen? We zetten dus een stap in de goede richting! Hopelijk wordt het voor hen naar de toekomst toe ook een optie om kinderen eventueel te adopteren. Nu geeft men nog altijd het voorrecht aan heterokoppels wanneer men kinderen wil adopteren. Hopelijk worden de hetero- en homokoppels naar de toekomst toe wat gelijk gesteld. Een homokoppel zou namelijk even goed voor een kind kunnen zorgen dan bijvoorbeeld een alleenstaande mama die net gescheiden is of bijvoorbeeld een heterokoppel die niet naar hun kinderen omkijken of waarvan de vader een drugs- of alcoholprobleem heeft. Laat maar komen, ik ben pro! Een homokoppel zou perfect een kind kunnen opvoeden. Dat kind komt misschien nog in een beter gezin terecht dan in sommige andere heterogezinnen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th May 2014, 12:08
M*xime Laurent M*xime Laurent is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Itegem
Posts: 104
Ik ben ook heel blij met dit bericht. Op het gebied van mensenrechten en gelijkheid doen we het niet slecht, vind ik zelf. Zeker niet als we ons vergelijken met de rest van Europa. In andere delen van Europa gaat het behoorlijk slechter met het respecteren van 'anders zijn'. Dit zou een goede uitdaging zijn voor Europa om (na de verkiezingen) voor meer respect te zorgen tussen mensen en groepen van mensen. Dan kijk ik vooral naar Oost-Europa die in dit opzicht vrij conservatief staan t.o.v. holebi's. Ik hoop alleszins dat dit veranderd en dat wij zelf nog verder streven naar een samenleving waarin iedereen door iedereen wordt aanvaard. Dat recht hebben we immers allemaal!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 14th May 2014, 18:22
Simon.Boddaert Simon.Boddaert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Tielen
Posts: 85
Een van de betere scores in ons belgenland. Een tweede plaats, zeker voor zo'n controversieel onderwerp als dit zien we niet zo vaak. Heel onverwacht is het natuurlijk niet, bij de vorige peiling stonden we op diezelfde tweede plaats. Weliswaar met 11 procentpunt minder dan de dag van vandaag. Een evolutie die we graag zien komen. Met een beetje geluk ziet ook president Poetin in dat homoseksualiteit geen ziekte is en homopropaganda onze kinderen niet indoctrineert, maar tot op heden zal dit een utopie zijn vrees ik.

Na het lezen van dit bericht kunnen we toch al iets positiever aankijken tegen de wereldvisie over homoseksualiteit, hoewel er nog veel verbetering nodig is. In tiental landen is homoseksualiteit nog strafbaar met de doodstraf. Deze landen bevinden zich voornamelijk in de buurt van het Arabisch schiereiland (het is namelijk de "weg naar de bron" of de sharia die sodomie als halsmisdrijf beschouwd). De landen die hier aan grenzen en waar de doodstraf niet van toepassing is op dit "misdrijf" zetten zware straffen tot levenslange gevangenisstraf op homoseksualiteit.

Om toch met een positieve en historische noot te eindigen: We kunnen hoog van de toren blazen als het gaat om verdraagzaamheid in het geval van homoseksualiteit. Dit was vroeger in onze streken echter evenzeer strafbaar met de doodstraf als gevolg. Vreemd genoeg waren het de toenmalige katholieke landen (Frankrijk, Spanje, Italië, Luxemburg, Portugal en onze streken) die de strafbaarheid van homoseksualiteit uit de wetboeken schrapten toen de verlichting zijn intrede deed en zodanig evolueerden naar een meer verdraagzame samenleving. Geschiedenis heeft de gewoonte zich op een aantal vlakken te herhalen, met een beetje geluk en goedwil zal dat ook met dit aspect het geval zijn.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 14th May 2014, 20:51
E*ilie.Payne E*ilie.Payne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 101
Ik vind dat we hier terecht trots op mogen zijn. Anderzijds mogen we nu niet allemaal gaan denken dat het niet meer voorkomt. Elke dag opnieuw worden er holebi's uitgescholden en/of aangevallen omdat ze anders zijn. We mogen nu niet gaan achteruit hangen en ons er niets meer van aantrekken. Verbetering is altijd mogelijk. Campagnes moeten blijven bestaan en er moet altijd aandacht op gevestigd worden. Mensen zouden wat meer verdraagzaamheid moeten leren tonen tegenover elkaar. Waarom mogen deze koppels minder dan een ander koppel? Op dat vlak hebben we dan ook nog wel een weg af te leggen. Natuurlijk is dit een mooie bevestiging van het werk dat er ingestoken wordt in ons land.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 14th May 2014, 21:39
C*arlotte Lodewyckx C*arlotte Lodewyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 107
Knap dat België ook weer dit jaar op de tweede plaatst staat van de Europese homorechtenlijst. Toch vind ik het jammer dat er nog steeds zoveel landen hier zo laag op scoren. Zoals Amelie al vermeldt, worden hier in België de rechten heel goed nagestreefd, maar als we kijken naar de reacties over de Eurosongwinnares Conchita Wurst, denk ik dat er nog steeds een grote mentaliteitsverandering moet komen bij sommige mensen. We moeten proberen om mensen niet in hokjes te plaatsen. Dat gaat niet. Iedereen is anders en iedereen mag zich voelen hoe hij of zij wil. Ik hoop dat onze maatschappij in de toekomst nog opener en verdraagzamer wordt, zodat het ook voor holebi's gemakkelijker wordt om zich te outen.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 15th May 2014, 11:02
V*lerie.Megyeri V*lerie.Megyeri is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2013
Locatie: Grobbendonk
Posts: 26
België staat op tweede plaats Europese homorechtenlijst

Zeer knap van België om zich op de tweede plaats te nestelen. Het is fijn om te zien dat er actief gewerkt wordt aan een wereld waarin we elkaars gelijke kunnen zijn. Maar we zijn nog lang niet klaar. Zoals het artikel al zei, zijn er nog 34 van de 49 Europese landen, waaronder 14 lidstaten van de EU, die onder de 50 procent scoren. Dat zijn zeer verontrustende cijfers en dan kijken we nog maar enkel naar Europa. Hopelijk wordt hier in de toekomst verandering in gebracht. Ook voor België is er nog werk aan de winkel. Een poging om de eerste plaats te behalen, is zeker een uitdaging!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.