actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th June 2013, 14:37
a*melie.van.den.broeck a*melie.van.den.broeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 117
Helft kinderen overwint eetstoornis nooit

Open VLD-senator Nele Lijnen pleit voor een verbod op proana-sites, websites waar verhalen en tips over eetstoornissen positief worden onthaald. Uit recente cijfers die de senator opvroeg bij minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx (PS) blijkt dat meer dan de helft van de minderjarigen met een eetstoornis die nooit helemaal overwint.

Tussen 2005 en 2010 werden in België in totaal 1.374 minderjarigen met een eetstoornis opgenomen in een psychiatrische dienst. De grootste groep zit in de categorie van 14- tot 17-jarigen, maar ook alsmaar meer jonge kinderen kampen met een eetstoornis, zo blijkt uit cijfers van de FOD Volksgezondheid.

Wat volgens senator Nele Lijnen (Open VLD) echter nog meer verontrustend is, is dat bij 55 procent van de minderjarigen de behandeling niet helpt. ‘Bij een vierde van de opgenomen kinderen is er sprake van een chronische toestand of zelfs een overlijden door ondervoeding of zelfdoding’, aldus Lijnen donderdag in Het Belang van Limburg. Hoe jonger het patiëntje, hoe slechter de prognose. Kinderen die voor hun puberteit eetstoornissen krijgen, hebben het moeilijker om deze helemaal te overwinnen.

Kinderen willen niet zozeer slank zijn

Experts zien een groeiend probleem bij kinderen uit het vierde, vijfde en zesde leerjaar. Bij hen heeft het eetstoornis vaak een andere oorzaak dan pubers of volwassenen. ‘Bij jonge kinderen speelt het schoonheidsideaal nog niet zo hard mee. Velen van hen krijgen ‘per ongeluk’ met anorexia te maken. Ze worden gepest, voelen zich slecht in hun vel, hebben minder eetlust en vallen af’, verklaart kinderpsychiater Annik Simons vandaag in De Morgen. ‘Dat trapt veranderingen in de hersenen op gang, waardoor ze zich angstig en dwangmatig vastklampen aan dat gedrag. Krijgen ze een complimentje omdat ze er goed uitzien, dan wordt dat idee alleen maar sterker.’

In het radioprogramma Hautekiet pleit Myriam Vervaet, docente medische psychologie, dan ook voor een gerichte aanpak. Waar pubers en volwassenen baat hebben bij individuele therapie om hun zelfbeeld op te krikken, moeten kinderen volgens haar worden behandeld met groepstherapie waar ook hun familie wordt bij betrokken.

Verbod op proana-websites

Volgens senator Lijnen laten kinderen zich vaak leiden door proana-websites, websites waar lotgenoten elkaar tips geven hoe ze zo weinig mogelijk calorieën kunnen binnenkrijgen en hoe ze het verborgen kunnen houden voor hun omgeving, maar ook met foto’s van graatmagere modellen en sterren die dienen als voorbeelden van ‘thinspiration’. Lijnen pleit voor een verbod voor zulke sites, net zoals dat in de Verenigde Staten en Spanje al langer van kracht is.

‘Sommige ouders hebben me al gewaarschuwd: dat de kinderen die daar met elkaar praten patiënten zijn, dat we ze niet mogen criminaliseren door die sites te bannen. Maar de cijfers zijn zo hard dat we onze kop niet in het zand mogen steken’, aldus Lijnen in De Morgen.

Ook Simons en kinderpsychologe Marijke Bisschop vindt dat we onze kinderen moeten beschermen tegen die sites. ‘Ik heb weet van meisjes die vanaf hun negende op proana-sites zitten, dat is zeer beangstigend’, aldus Bisschop. De sites fungeren als vluchtoord en houvast voor de jongeren, maar kunnen levensgevaarlijke gevolgen hebben.


Bron: De Standaard
Datum: 14/6/2013

Mijn mening
Ik ben eens gaan kijken op de eerste pro ana-site die ik vond. Ik was enorm aangedaan van wat er allemaal stond. Eén van de tips om van eten weg te blijven was: 'Sla in je maag, dan is het hongergevoel direct over.' Een ander ding waar ik misselijk van werd, was het 50-dagen dieet. De eerste negen dagen mag je maximum 500 kcal opdoen (op sommige dagen zelfs maar 100) en op dag 10 moet je vasten. Deze site is volgens mij te gek voor woorden. Als ik een 9-jarig meisje was dat constant gepest werd, zou me dit misschien ook wel aanspreken want misschien pesten ze je wel omdat je dik bent.

Toch vind ik dat deze website moet verwijderd worden. De eerste pagina is wel een waarschuwingspagina, maar wie houdt daar rekening mee als je één klik verwijderd bent van de echte pagina? Ik vind dat ze meer websites moeten maken van hoe mensen de ziekte kunnen overwinnen.

Ik denk ook dat kinderen die in het ziekenhuis terechtkomen direct psychologische bijstand moeten krijgen. Of misschien gewoon iemand van dezelfde leeftijd waar ze mee kunnen praten als een echte vriendin. Deze persoon kan dan hulp inroepen van psychologen of dokters waar nodig. Als deze meisjes of jongens een leeftijdsgenoot hebben waarmee ze kunnen praten, voelen ze zich misschien beter om hun verhaal te doen dan iemand professioneel die hen volgens het boekje behandelt.
__________________
Some of the best lessons we ever learn we learn from our mistakes and failures. The error of the past is the wisdom of the future.

- Tryon Edwards
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th June 2013, 15:46
M*rel.Marissen M*rel.Marissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 170
Aan het feit of je een eetstoornis zoals anorexia krijgt of niet, kan je in principe weinig doen. Vaak zijn het inderdaad meisjes (of jongens) die gepest worden op school en die dan maar gaan afvallen omdat ze denken dat ze liever gezien zullen worden wanneer ze mager zijn. Meestal begint dat heel onschuldig, tot ze door hebben dat het afvallen iets is wat ze goed kunnen, iets waarmee ze zich kunnen onderscheiden van de rest. En dan beslissen ze hier ook mee door te gaan, tot ze in een bijzonder gevaarlijke situatie terechtkomen.
Ik denk dat er weinig veranderd kan worden aan het gegeven dat jongeren die nog voor de puberteit anorexia krijgen er ook niet meer gemakkelijk vanaf geraken. Voor hen is dit een gewoonte geworden, en die gewoonte geeft je een goed gevoel (ten minste als je die dag bent afgevallen, voor de rest voel je je rotslecht) en dan wil je dit ook niet meer loslaten. Extra psychologische hulp zal misschien bij een deel van deze jongeren helpen, maar ik denk dat er ook een heel deel is dat eigenlijk helemaal niet openstaat voor therapie en dat het daarom ook niet werkt.
De pro-anasites dan nog: ik hoop echt dat die sites ooit zullen worden opgedoekt, maar aangezien er zoveel zijn en men zelfs nog niet op elke site een waarschuwing heeft kunnen zetten, denk ik dat die sites altijd wel zullen blijven bestaan. Jammer eigenlijk, want het duwt meisjes met anorexia vaak nog dieper in de put, en het zorgt er tevens voor dat meisjes die nog heel gezond zijn aangemoedigd worden door meisjes met anorexia om af te gaan vallen, zodat ook zij binnen de kortste keren met een eetstoornis zitten opgescheept.
Eetstoornissen zijn verschrikkelijke ziektes, die van lieve, mooie meisjes een monster maken, dat enkel nog denkt aan afvallen en dat vaak heel gemeen is tegen mensen die haar eigenlijk willen helpen. Het zou zoveel gemakkelijker zijn moesten deze dingen niet bestaan, maar jammer genoeg kan ik niet toveren en zullen ze altijd blijven bestaan en zullen ze waarschijnlijk meer en meer gaan voorkomen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.