actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th May 2017, 20:05
Ben.P*eters Ben.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Ranst
Posts: 54
‘Laat de vroedvrouw de hele zwangerschap begeleiden’

‘Laat de vroedvrouw de hele zwangerschap begeleiden’

Dit jaar staat de Internationale Dag van de Vroedvrouw in het teken van de relatie tussen vroedvrouwen en moeders en hun familie.
‘Neem als vrouw contact op met een vroedvrouw nog voor de bevalling’, zegt voorzitster dan de Beroepsorganisatie van Vroedvrouwen Joke Muyldermans.

Met het thema ‘Vroedvrouwen, moeders en families zijn partners voor het leven’ wil de Vlaamse Beroepsorganisatie van Vroedvrouwen (VBOV) benadrukken dat de vroedvrouw een partner in de zorg is.
De vroedvrouwen kunnen een zwangere vrouw vertellen welke mogelijkheden er zijn, maar de autonomie van de vrouw staat centraal.
‘Het is belangrijk dat mensen nog voor de bevalling contact opnemen met de vroedvrouw’, zegt voorzitster dan de VBOV Joke Muyldermans.
‘Zo kan de vroedvrouw hen gedurende het hele traject begeleiden.’

Door al langs te gaan bij de verloskundige voor de bevalling kan er een band opgebouwd worden tussen de vroedvrouw en de moeder.
Hoe vroeger de twee partijen elkaar ontmoeten, hoe meer de hulp op maat van het koppel kan zijn.
‘Jonge moeders krijgen vaak uit hun sociale kring veel informatie.
Een vroedvrouw kan hier duidelijkheid in scheppen, en bijvoorbeeld uitleggen waarom een baby precies weent’, zegt Muyldermans.

Het feit dat jonge moeder nu ook sneller naar huis moeten na de bevalling is niet per se een slechte zaak.
‘Zolang de zorg niet wegvalt, is er geen probleem.
Vroeg naar huis gaan na een bevalling kan prefect als een vroedvrouw de zorgen overneemt.
Het zou een probleem zijn als dit uit enkel uit financieel oogpunt wordt beslist’, aldus Muyldermans.

Bijscholing

VBOV organiseert ook een bijscholing om deze dag te vieren.
Alle vroedvrouwen worden in de bloemetjes gezet en enkelen vallen zelfs in de prijzen.
De vroedvrouwen kunnen deelnemen aan workshops over onder andere de aanpak van allergie, reflux en atopisch eczeem bij baby’s, speciale massages en de reanimatie van een pasgeborene.


Bron: De Standaard, 5 mei 2017, 13.14u,
'Laat de vroedvrouw de hele zwangerschap begeleiden'

Mening:

Zelf ben ik geen kenner van zwangerschappen, aangezien ik er nooit zelf eentje heb gehad. Dat zal ook nooit gebeuren, maar toch koos ik het artikel omdat ik hier waarde aan hecht. Zwangerschappen zijn al geruime tijd een soort van pijnpunt in de maatschappij als we kijken naar de redenen om vrouwen minder snel aan te nemen en dergelijke. Ouders worden sneller terug naar huis gestuurd, ze moeten hun werk anders indelen en nog een aantal zaken. Dit artikel laat zien dat er niet alleen dat soort nieuws de wereld ingestuurd wordt. Een zwangerschap is een proces dat essentieel is, het is geen gebeurtenis die één dag in beslag neemt. Een goede voorbereiding is daarom belangrijk, terwijl dat nu soms overstemd wordt door alle werkdruk, wetgevingen en dergelijke. Het is belangrijk om hier een onderscheid te maken tussen wat belangrijk is voor de maatschappij en wat belangrijk is voor de ouders en het kind. De begeleiding zou in mijn ogen een hele hulp zijn om ouders te begeleiden naar de bevalling toe. Ik spreek nu wel vanuit het perspectief van een tweeëntwintigjarige man die niet al te veel kennis van zaken heeft. Ik wil gewoon nog eens stilstaan bij het geluk dat een zwangerschap kan zijn en welke begeleiding nodig kan zijn voor de kinderen en de ouders. Dat wordt in de media soms te veel naar de achtergrond geschoven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.