actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th December 2016, 22:34
Nele.D*ms Nele.D*ms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 78
Onrust bij leerkrachten over 22-urenweek

Lieven Boeve, de topman van het katholieke onderwijs, wil een werkweek van 22 uur voor alle leerkrachten invoeren. Dat zorgt voor heel wat onrust bij leerkrachten met een masteropleiding, want zij vrezen het slachtoffer te worden van die maatregel. Binnen het onderwijs gaat het verhaal namelijk de ronde dat die al vanaf januari 2017 zou ingevoerd worden. De christelijke leerkrachtenvakbond start daarom een infocampagne.

Leerkrachten in de eerste graad van het middelbaar onderwijs staan wekelijks 22 uur voor de klas, in de tweede graad is dat 21 uur, in de derde graad 20 uur. Die verdeling werd ooit ingevoerd omdat leerkrachten uit de tweede en derde graad meer werk hebben buiten de lesuren.

Boeve lanceerde vorig jaar al het plan dat het aantal lesuren per week voor alle leerkrachten wordt opgetrokken tot 22 uur, zonder looncompensatie. Daarmee zou het katholiek onderwijs jaarlijks 800.000 euro, of tien procent van het budget, kunnen besparen.

Boeve stuurde een rondvraag naar directies van katholieke scholen in Vlaanderen. Dat leidde tot ongerustheid in het Vlaamse leerkrachtenkorps. Voor leerkrachten van de derde graad betekent het immers twee uur extra les per week, maar daar komen ook nog extra voorbereidingen en verbetering van toetsen en dergelijke bovenop.

Al snel stak het gerucht de kop op dat de maatregel al vanaf januari 2017 zou ingevoerd worden en directies begonnen zich voor te bereiden op het nieuwe systeem.

Volgens Koen Van Kerckhove van katholieke onderwijsvakbond COC is er echter nog niets beslist en is er geen reden voor scholen om al actie te ondernemen. Er kan geen sprake zijn van 22 uur werken voor hetzelfde loon, aldus de vakbond. Het is immers de bedoeling om het beroep van leerkracht aantrekkelijker, niet zwaarder te maken, zeggen ze.

Bron: De Morgen, 5/12/2016
Mening: Dit is iets dat volgens mij niet snel doorgevoerd gaat worden. Het is inderdaad logisch dat als alle leerkrachten van de derde graad secundair onderwijs twee uur meer les geven, zonder hiervoor extra geld te verdienen, dit ervoor zorgt dat de kosten lager liggen. Langs de andere kant brengt dit ook met zich mee dat er minder leerkrachten nodig zullen zijn. Daarbij wordt het beroep ook minder aantrekkelijk doordat het werk toeneemt en de kansen op de arbeidsmarkt kleiner worden. Ik denk dat hier vooral de afweging gemaakt moet worden of het voordeel (kosten besparen) opweegt tegen de mindere kanten van deze beslissing.

Laatst aangepast door Nele.D*ms : 5th December 2016 om 22:40.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th December 2016, 08:01
amina.j*cops amina.j*cops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: zoersel
Posts: 85
In elke sector moet men besparen dus logischer wijs geldt dit ook voor het onderwijs. Door deze maatregel in te voeren, kan er bespaard worden zonder dat de school moet inboeten aan werkingsmiddelen. Daarnaast wordt het in mijn ogen word het juist eerlijker als de leerkrachten van de derde graad twee uur extra werken zonder extra compensatie. Die compensatie krijgen ze nu al in de vorm van meer loon dus waarom zou dit nog meer moeten worden?
Waar ik wel een bedenking bij heb is het feit dat door deze maatregel minder leerkrachten zullen nodig zijn. Hierdoor wordt het voor pas afgestudeerde werkzoekende leerkrachten weeral moeilijker om een job te vinden. Daarnaast wordt werken in het onderwijs op die manier ook weer onaantrekkelijker.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th December 2016, 16:20
IlonaC*abbe IlonaC*abbe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Tremelo
Posts: 122
Onrust bij leerkrachten over 22-urenweek

Eigen mening: Persoonlijk vind ik dit helemaal geen slecht idee. Ik sluit me aan bij de mening van Amina. Er kan op deze manier bespaard worden zonder dat de school moet inboeten aan werkingsmiddelen. Ik vind het, tegenover Nele, net niet logisch dat leerkrachten van de derde graad minder werken. In de eerste en tweede graad zijn de leerinhouden misschien 'minder moeilijk' dan in een derde graad, maar moet er in de eerste en tweede graad niet veel meer rekening gehouden worden met didactiek (wat dan weer meer tijd vergt om uit te werken)? Ik geef als toekomstige leerkracht PAV - Economie ook les in een derde graad, zonder masterdiploma. Binnen Economie is dat dan bedrijfsbeheer. Zijn deze leerinhouden dan zoveel minder moeilijk? Tevens heb ik klassen meerdere uren per week, wat ook weer veel meer voorbereiding vergt. Ik ben dus niet akkoord met het feit dat leraren met een masteropleiding twee uur minder per week moeten werken. Ik begrijp wel dat ze meer verdienen, ze hebben ook langer gestudeerd.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.