actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd October 2016, 17:03
Stef.L*enaerts Stef.L*enaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Koningshooikt
Posts: 65
Montasser AlDe'emeh: "Vlamingen zijn geen racisten"

"Vlamingen zijn geen racisten." Dat zegt jihadexpert Montasser AlDe'emeh stellig in een interview met De Zondag. Dat hij een andere mening heeft dan heel wat moslims en daardoor alleen staat, doet hem eenzaam voelen. "Ik krijg zelfs meer kritiek dan IS. Dat is niet normaal."

AlDe'Emeh vreest voor zijn veiligheid: vorig weekend annuleerde hij nog een lezing in Amsterdam, omdat hij vond dat de organisatie zijn veiligheid niet kon garanderen. "Ik sta op de dodenlijst van IS", zegt de onderzoeker. "Ik kreeg berichten uit Syrië via WhatsApp. Dat ze mij gaan afslachten. Je kan niet anders dan dat serieus nemen."

Maar het zal hem het zwijgen niet opleggen, zo zegt AlDe'emeh. "Weet u wat ik de gewone moslims kwalijk neem? Dat zij niet opkomen voor iemand met een andere mening. De allochtonen die vandaag op televisie komen, vertellen allemaal hetzelfde. Ik niet. Ik voel me vaak eenzaam op dat vlak. Ik krijg zelfs meer kritiek dan IS. Dat is niet normaal."

In zijn boek pleit de onderzoeker voor 'radicale verzoening'. "Moslims moeten dringend opstaan, hun fouten toegeven en de hand reiken aan de autochtone Vlaming", meent AlDe'emeh. "Want die is bang vandaag, en soms terecht."

AlDe'emeh haalt ook opnieuw hard uit naar Dyab Abou Jahjah, die volgens hem de samenleving polariseert. "Volgens Abou Jahjah is één derde van de Vlamingen racist. Dat klopt niet. Vlamingen zijn geen racisten. Ze hebben wel angst voor iets wat onbekend is en vooral in negatieve zin in de media komt. Dat is menselijk. Abou Jahjah moet ophouden smoezen te zoeken voor het negatief gedrag van allochtonen."

Bron: De Morgen - via De Zondag. Geraadpleegd op 23/10/2016, via http://www.demorgen.be/binnenland/m...isten-be257fad/

Eigen mening: Vlamingen voelen zich onveilig of angstig, gedragen zich daarom anders tegenover moslims, die dat gedrag vervolgens als racistisch beschouwen en dan ook een bepaalde visie ontwikkelen over de Vlaming. Deze visies en ideeën worden steeds sterker en zijn daarom best gevaarlijk.

Ik ben dan ook van mening dat AlDe'emeh er zeker goed aan doet voor zijn eigen visie op te komen. Hij doorprikt met zijn uitspraak en visie deels het wij-zij-denken en de neerwaartse spiraal. Het is jammer dat hij daardoor voor zijn veiligheid moet vrezen.

Er zijn uiteraard wel racistische Vlamingen. Natuurlijk voelen moslims zich soms terecht bedreigd. We moeten absoluut in beide richtingen blijven denken. We moeten steeds rekening houden met de medemens en zijn ervaringen. Dit is wat mensen te weinig doen en daarin schuilt het gevaar. Bedankt dus om ons wakker te schudden AlDe'emeh!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.