actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd October 2017, 10:45
Floor.C*oonen Floor.C*oonen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 75
1 op 7 de rusthuizen duurder

Bron: https://www.hln.be/nieuws/binnenlan...urder~a5cb1c15/, 3/10/2017, Het Laatste Nieuws

Meer dan één op de zeven Vlaamse rusthuizen heeft afgelopen jaar z’n prijzen verhoogd. Sp.a pleit daarom opnieuw voor een maximum- factuur in de ouderenzorg, maar volgens minister Vandeurzen is die achterhaald.
Tussen juli 2016 en augustus van dit jaar is de prijs van 223 van de 1.482 Vlaamse zorgvoorzieningen voor ouderen opgeslagen. “En een rusthuis wás gemiddeld al meer dan 400 euro duurder dan het pensioen van de bewoners”, zegt Vlaams Parlementslid Jan Bertels (sp.a), die de cijfers opvroeg bij minister van Welzijn Jo Vandeurzen (CD&V). “Een doorsnee pensioen bedraagt 1.250 euro, terwijl een doorsnee rusthuis 1.660 euro per maand kost. En voor 15% van de instellingen is daar nu nog eens een stuk bijgekomen.” Zijn partij vraagt daarom een maximumfactuur in de ouderenzorg. “De kosten van het rusthuis mogen nooit hoger zijn dan het pensioen dat iemand krijgt.”
Lees ook
10 personen met rookintoxicatie naar ziekenhuis na brand in rusthuis Overijse
10 personen met rookintoxicatie naar ziekenhuis na brand in rusthuis Overijse
Maandelijkse zorgpremie
Jo Vandeurzen nuanceert. “Rusthuisbewoners kunnen momenteel een maandelijkse zorgpremie van 130 euro krijgen, er is een tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden en een basisondersteuning voor wie een handicap heeft. Bovendien heeft de Vlaamse overheid instrumenten ontwikkeld om de financiële toegankelijkheid van de woon-zorgcentra te optimaliseren.”
Maximumfactuur achterhaald
De minister noemt het idee van een maximumfactuur daarom “achterhaald”. “Mensen zullen misschien minder betalen voor het rusthuis, maar wat de overheid bijpast, moet ze ook ergens halen. Dat zou dan via ieders belastingbrief zijn - óók die van jonge gezinnen, die al een bijdrage betalen via de zorgverzekering.”

Mijn mening:
België is net zo uniek omdat de sociale zekerheid en ziekenzorg zo ondersteunend werkt. Het zou jammer zijn, moesten we deze trots verliezen. Daarom ben ik zeker pro het invoeren van een maximumfactuur in de ouderenzorg. Door de vergrijzing van de bevolking is er mogelijk een tekort aan rusthuizen waarvoor zeker een oplossing moet gezocht worden. Wel lijkt me het duurder maken van, zeker geen oplossing.
Heel het sociale systeem ligt even overhoop omwille van deze vergrijzing. Het moet dus zeker een discussiepunt worden in het parlement. Moeten de jong volwassenen meer belastingen betalen? Het vraagt veel inzet om een nieuw werkend systeem te vinden.

Laatst aangepast door Floor.C*oonen : 3rd October 2017 om 10:53.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd October 2017, 14:55
Claudy.R*es Claudy.R*es is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Tielen
Posts: 77
Ik was me er niet van bewust dat er zoveel zorgcentra hun prijzen het afgelopen jaar verhoogd hebben. Ik ben het eens met de mening van Jo Vandeurzen. Hij zegt dat er een maximumfactuur moet komen in de ouderenzorg. De kostprijs van een rusthuis is op dit moment gemiddeld al hoger dan het pensioen. Op deze manier wordt het steeds moeilijker en moeilijker voor de mensen om hun factuur te kunnen betalen. Wanneer de kostprijs van een rusthuis hoger is dan het inkomen van de persoon dan zitten we met een probleem. Dit is nu het geval. Uiteraard krijgt iedereen een verschillend pensioen en zijn de pensioenverschillen soms redelijk hoog maar toch zal er een oplossing moeten komen. Lansg de andere kant is het ook weer waar dat wanneer de overheid moet opdraaien voor de kosten, de overheid dit geld ook ergens zal moeten halen. Hiervoor zullen de jonge mensen dan moeten opdraaien. Dit is uiteraard ook niet de bedoeling.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.