actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th November 2015, 21:47
herman.v*nsant herman.v*nsant is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kasterlee
Posts: 27
Regel is om geweld te vermijden

Regel is om geweld te vermijden

In de jeugdinstellingen is het de norm om geweld zoveel mogelijk te vermijden. Dat staat haaks op het gegeven dat de politie in twintig procent van de incidenten in jeugdinstellingen moet tussenkomen, en staat al helemaal haaks op het verhaal van het 14-jarig neergeschoten meisje.

In jeugdinstelling Emmaüs worden ze regelmatig met opstandige jongeren geconfronteerd. Greta Lamote, pedagogisch stafmedewerker van jeugdinstelling Emmaüs in Antwerpen: “Dat mag ook niet verbazen, want onze jongeren hebben het vaak moeilijk. Dus ja, het komt wel eens voor dat een jongere uit zijn dak gaat.”

De regel is dat geweld vermeden moet worden in de omgang met agressieve jongeren. “Wij proberen altijd de rust te bewaren en te verhinderen dat we geweld moeten gebruiken. Bijvoorbeeld door de dialoog uit te stellen wanneer de emoties te hoog oplaaien. Dat moet steeds de uitvalsbasis zijn.”

Machtsvertoon is not done. Lamote: “Het tonen van autoriteit werkt vaak averechts. Soms is een harde hand nodig omdat de situatie dat vereist. Maar we zetten alles in het werk om het niet zo ver te laten komen.”

Om conflicten te vermijden schakelt Emmaüs ook familie, buurt en politie in. "We beseffen dat we dit niet alleen kunnen. We hebben iedereen nodig om jongeren op te voeden.”

Moeilijke evenwichtsoefening
De Antwerpse jeugdrechter Christian Denoyelle ziet de aanpak van Emmaüs ook bij andere instellingen. “Er wordt de laatste jaren sterk ingezet op de de-escalatie van conflicten. Dat wil zeggen: het conflict laten rusten wanneer het te heftig wordt en de dialoog weer aanvatten wanneer iedereen kalm is. Door af te koelen vermijd je dat de agressie ontspoort en dat een politie-ingrijpen nodig is.”

Denoyelle zegt geen weet te hebben van gelijkaardige situaties zoals in Antwerpen. “Maar ik kan begrijpen dat wanneer het echt de spuigaten uitloopt, hardhandige actie nodig is. Al blijft het een moeilijke evenwichtsoefening.”

Conflict ontmijnen
Het Vlaamse Welzijnsverbond pleit al jaren voor preventie. Algemeen directeur Hendrik Delaruelle: "Wij drukken onze begeleiders al jaren op het hart dat ze het conflict moeten ontmijnen zodat agressie niet tot uiting komt. Dat zo’n incident als in Antwerpen dan toch gebeurt, daar kan ik met mijn verstand niet bij. Ik kan geen enkel argument verzinnen dat deze actie goedpraat.”

Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Jo Vandeurzen (CD&V) zegt het overleg tussen de korpschef en het agentschap Jongerenwelzijn op 4 december af te wachten.

Bron: De Morgen op 10/11/2015: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/r...erpen/1.2493684

Eigen mening: Ik ga akkoord met de stelling van mevrouw Lamote pedagogisch stafmedewerker van jeugdinstelling Emmaüs. Je moet inderdaad eerst geweld proberen te vermijden maar als het echter nodig is omdat de situatie dit vereist, is er een harde hand nodig. Als je direct reactie bied op een woedde uitbarsting van deze opstandige jongeren ga je ze misschien nog kwader maken. Ze worden dan kwader omdat zij op die moment vinden dat ze het recht hebben op die woede uitbarsting. Als de jongere agressiever wordt en anderen in gevaar brengt of fysiek geweld gebruikt dan moet men harder ingrijpen.

Het 14-jarige meisje dat werd neergeschoten had volgens eerdere artikels met glasscherven gedreigd omstaanders te verwonden. Ik ben hierdoor van mening dat er wel degelijk hard ingegrepen moest worden, al dan niet met een kunststof kogel.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.