actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th February 2011, 13:52
Mattiaswillems Mattiaswillems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Lichtaart
Posts: 75
Meer dan 2,7 miljoen snelheidsboetes in 2010

Meer dan 2,7 miljoen snelheidsboetes in 2010
Stijging met tien procent tegenover 2009

Vorig jaar werden bijna 10 procent meer snelheidsovertredingen in ons land beboet. Daarmee kan het totale aantal snelheidsinbreuken in 2010 hoger zijn dan 2,7 miljoen. 'Ondanks de preventiecampagnes is er geen beterschap', stelt senator Guido De Padt (OpenVLD).
De exacte cijfers van het aantal snelheidsovertredingen in 2010 zijn nog niet officieel bekendgemaakt, maar Guido De Padt vernam dat uit welingelichte bron. 'De al beschikbare gegevens tonen een significante stijging aan, die de tien procent kan benaderen. Alle sensibilisatiecampagnes ten spijt zien we de afgelopen jaren geen daling van het aantal snelheidsovertredingen', zegt de senator uit Geraardsbergen.

'Maar we zullen naast preventie ook de kwaliteit van de vastgestelde overtredingen moeten laten primeren op de kwantiteit. Plaatsen en tijdstippen waarop het risico op ongevallen het grootst is, moeten voorrang krijgen.'

In 2009 werden in België 2.481.691 snelheidsinbreuken geregistreerd. Dat was al een flinke stijging tegenover de 2.017.187 inbreuken in 2007. Opvallend is het grote aantal overtredingen in het Vlaams Gewest. In 2009 werden in Vlaanderen 1.875.509 snelheidsovertredingen beboet, tegenover slechts 498.463 in het Waals Gewest en 107.707 in het Brussels Gewest.

Daling in Wallonië

Het aantal snelheidsinbreuken in Vlaanderen in 2009 ten opzichte van 2008 steeg met 178.845 inbreuken tegenover een stijging van 35.453 inbreuken in het Waals Gewest. Terwijl in de Vlaamse politiezones het aantal verkeersboetes bijna overal steeg, kan dat van een aantal Waalse politiezones niet worden gezegd. In Waver werden in 2007 nog 7.811 overtredingen genoteerd, maar in 2009 waren er dat slechts 2.673.

'Ongeveer 10 procent van de minnelijke schikkingen wordt niet betaald. De snelheidsovertredingen moeten dan ook efficiënter worden afgehandeld. Dat moet niet met meer mensen en middelen gebeuren maar met een doorgedreven digitalisering. Die laat vrijwel een geautomatiseerde verwerking toe. Een derde van de vaststellingen wordt nu door de gewestelijke verwerkingscentra van de federale politie behandeld. Alle andere verkeersovertredingen worden door de lokale politiezones afgewerkt en dat is ontzettend arbeidsintensief. Het zou een gevoelige besparing betekenen mochten die overtredingen eveneens via de gewestelijke centra worden verwerkt', zegt De Padt.

'De politiemensen zouden daardoor meer kunnen worden ingezet voor het bestrijden van de echte criminaliteit.'

Destandaard.be 6/02/2011

Een artikel met zeer veel cijfergegevens. Wat mij vooral opvalt is het feit dat men het Vlaamse en Waalse gewest met elkaar vergelijkt, terwijl deze totaal ander inspanningen doen inzake mobiliteit (flitspalen...). Zeer positief is wel dat men plaatsen met een hoog risico voor ongevallen voorrang geeft, aangezien veel van die ongevallen vermeden kunnen worden als chauffeurs zich gewoon aan de regels houden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th February 2011, 20:12
stef verbiest stef verbiest is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Westerlo
Posts: 26
Mening:

In ons land worden zoals onderstaande cijfers aantonen veel snelheidsboetes uitgerekend. Maar wat er mij vooral opvalt is dat het Vlaamse Gewest wel erg veel voorsprong neemt op het Waalse Gewest en het Brusselse Gewest.

Dit heeft onder andere te maken met het inwonersaantal van het Vlaamse Gewest ten opzichte van het Waalse Gewest. Hierdoor rijden er ook meer auto's op de Vlaamse wegen dan op de Waalse wegen. Wat de kans op een snelheidsovertreding groter maakt.

De nultolerantie die door de regering sinds enkele jaren is ingevoerd voor de "jonge" bestuurders (+/-2 jaar rijbewijs) blijkt dus op basis van deze cijfers geen effect te hebben.

Daarom zou de regering over dit probleem nog eens rond de tafel moeten gaan zitten. Want flitspalen, meer snelheidscontroles, acties door de politie en de overheid, ... blijken hun dienst met onderstaande resultaten niet te bewijzen.

Maar deze zaak zal allicht nog wel even aanslepen!
Voor de mensen die van de politieke situatie in ons land op de hoogte zijn zullen dit zeker niet tegenspreken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd February 2011, 13:34
Nathalie.Tilemans Nathalie.Tilemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Berlaar
Posts: 69
Dat de cijfers van Vlaanderen en Wallonië zo uit eklaar liggen heeft ook veelmet het politiebeleid te maken: in Wallonië gebeuren er nu eenmaal veel minder controles dan in Vlaanderen. Op zich vind ik het wel goed dat de Vlaamse politie zoveel controles doorvoert, maar ze mogen er niet mee overdrijven: salarisbonussen koppelen aan het aantal boetes dat een agent uitschrijft zou leiden tot zeer karakteristieke en machtsmisbruikende agenten denk ik. Nochtans ligt dat voorstel wel degelijk op tafel.
Wat ik wel erg bekritiseerbaar vind is het aantal boetes dat niet wordt betaald door de overtreders. Dit zou echt moeten teruggedrongen worden naar de 0, als je namelijk wilt dat de mensen zich aan de regels houden moeten die ook consistent worden toegepast.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 27th February 2011, 14:04
Elise.Laureys Elise.Laureys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 94
Snelheidsovertredingen

Ja, er zijn heel wat mensen die bewust te snel rijden en ik vind dat zoiets bestraft moet worden. De verkeersregels volgen is belangrijk om je eigen veiligheid te garanderen, maar ook die van anderen. Als ik op een baan rijd waar de maximumsnelheid 50 km/uur is, zijn er achter mij dikwijls bestuurders die heel dicht tegen mijn wagen rijden. Zoiets vind ik echt ongehoord. Als er iets is dat mij bij het autorijden serieus stoort, dan is het dat wel. De maximumsnelheid staat aangegeven en als het hen niet zint, moeten ze mij maar voorbij rijden.

Toch moet ik wel zeggen dat je soms helemaal niet weet hoe hard je op bepaalde plaatsen mag rijden. Je weet dat je 90 km/uur mag rijden als er geen borden staan. Soms vind je echter voor een langere periode geen enkel verkeersbord terug. Vervolgens kom je ineens een verkeersbord tegen met vb. 70 km/uur, herhaling. Tja, dan heb je eigenlijk een overtreding begaan en je wist het zelf niet eens.

Mensen die bewust een overtreding begaan moeten daarvoor gestraft worden. Als je in de bebouwde kom tegen 90 km/uur rijdt, breng je niet alleen jezelf, maar ook anderen in gevaar. Toch vind ik ook dat op sommige plaatsen de verkeersregels duidelijker aangegeven moeten worden zodat je als automobilist tenminste weet hoe hard je op een bepaalde baan mag rijden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.