actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th October 2015, 09:05
Eva.M*eusen Eva.M*eusen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Westmalle
Posts: 23
21% meer vluchtmisdrijven

Vorig jaar werden 6.415 chauffeurs veroordeeld na een ongeval met vluchtmisdrijf. Dat is een stijging met ruim één vijfde in vergelijking met 2013. Ook het aantal bestuurders die niet stopten na een aanrijding met gewonden ging omhoog, van 772 tot 868 (+12%). Onrustwekkend, vinden experts.

De jongste statistieken van de politierechtbanken schetsen - nog maar eens - een somber beeld. De meeste chauffeurs plegen vluchtmisdrijf omdat ze te veel gedronken hebben en/of drugs gebruikt hebben. "Ze vrezen een strenge straf en geven in een reflex plankgas", zegt politierechter Peter D'Hondt. "Ze moeten echter beseffen dat de kans zeer groot is dat ze gepakt worden en nóg zwaarder gestraft zullen worden. Het is een misdrijf dat echt niet door de beugel kan."

Geldig rijbewijs
Het aantal ongevallen waarbij er alcohol in het spel was, nam vorig jaar eveneens toe. Een kleine 2.388 bestuurders (+0,2%) reden iemand aan in beschonken toestand, terwijl er liefst 6.242 ongevallen met blikschade (+11%) werden veroorzaakt door chauffeurs die te diep in het glas gekeken hadden. Nog een schrikbarende stijging: vorig jaar werden 57% meer bestuurders betrapt zonder geldig rijbewijs.

"Rijden onder invloed én vluchtmisdrijf zijn problemen die we moeilijk onder controle krijgen", luidt het bij het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid. "De overtreders moeten sneller na de inbreuk worden berecht." D'Hondt ziet vooral heil in een krachtdadiger strafbeleid en de invoering van het rijbewijs met punten.

Bron: Het Laatste Nieuws 7/10/2015 http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...isdrijven.dhtml

Eigen mening: Ik heb bij dit artikel een gedeelde mening. Enerzijds vind ik het heel erg dat het cijfer van vluchtmisdrijven stijgt. Het is erg voor de andere partij. Ik vind het sowieso al heel stom dat je gaat rijden wanneer je gedronken hebt. Het is zo gevaarlijk, je bent veel minder alert. Deze mensen gaan na een ongeval veel sneller doorrijden. Maar anderzijds begrijp ik het ook wel dat je doorrijdt na een ongeluk. Als je zo hard in shock bent, kan doorrijden je de beste manier lijken. Terwijl dit helemaal niet zo is. Ik hoop dat de cijfers in de toekomst terug gaan dalen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.