actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th March 2016, 22:03
Laurence.D"eckers Laurence.D"eckers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hulshout
Posts: 138
Weet jij wat je moet doen als iemand een hartstilstand krijgt?

Weet jij wat te doen als iemand getroffen wordt door een hartstilstand? Kan je reanimeren, en vooral, zou je het durven? De Cardiologische Liga zet donderdag een groot aantal ‘HartRidders’, mensen die iemand met een hartstilstand gered hebben, in de bloemetjes en roept iedereen op om hetzelfde te doen als je er ooit mee geconfronteerd wordt.

In België worden jaarlijks zo’n 10.000.mensen getroffen door een hartaanval op straat, op het werk of thuis. Als de reanimatie bij een hartstilstand binnen de zes minuten wordt opgestart, is de overlevingskans 50 tot 70 procent. Anders is de kans op overleven miniem.

‘Met ons project “Durf redden” willen we jaarlijks 3.000 slachtoffers redden’, zegt dokter Freddy Van de Casseye, voorzitter van de Cardiologische Liga. Onder meer via getuigenissen van slachtoffers en ‘helden’ hoopt men mensen te doen inzien hoe belangrijk het is om snel hulp te bieden en dat iedereen het kan.

Minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) wil reanimatie zelfs opnemen in de eindtermen voor het middelbaar onderwijs en haalde, om het belang er van in de verf te zetten, het voorbeeld aan van drie tieners die vorig jaar in Asse een man hebben gered door hem te reanimeren.

Dries De Backer, Jade De Neve en Lyota Van Kerckhoven, alle drie nog geen twintig jaar oud, zagen vanuit hun wagen een zestiger op de fiets over de weg zwalpen en vallen. ‘We hadden direct gezien dat hij onwel was geworden. Het zag er niet goed uit. Hij had stuiptrekkingen en verloor het bewustzijn. We zijn onmiddellijk de reanimatie begonnen.’

De man werd in kritieke toestand naar het UZ in Brussel gebracht en overleefde het. Zonder de drie jongeren, die een cursus EHBO hadden gevolgd, had hij geen schijn van kans gemaakt.

Wat is de oorzaak van een hartstilstand?

Een hartstilstand is vaak een acuut hartinfarct, waardoor hartritmestoornissen kunnen ontstaan. Andere oorzaken zijn bijvoorbeeld een ziekte aan de hartspier, een ontsteking aan de hartspier, hartfalen of een elektriciteitsongeval. Soms spelen erfelijke oorzaken een rol.

Het hart kan ook tot stilstand komen door problemen met de ademhaling, bijvoorbeeld bij verstikking of verdrinking, klinkt het bij het Rode Kruis.

Wat zijn de gevolgen van een hartstilstand?

Omdat er geen zuurstofrijk bloed meer rondgepompt wordt, leidt een hartstilstand binnen een paar seconden tot bewusteloosheid. Dit komt omdat de hersenen als eerste orgaan reageren op het zuurstoftekort. Als het slachtoffer niet gereanimeerd wordt, sterven organen af. Zonder reanimatie leidt een hartstilstand tot de dood.

Hoe zie ik dat iemand een hartstilstand heeft en niet gewoon viel?

Een slachtoffer van een hartstilstand is bewusteloos. Hij of zij reageert niet. Het slachtoffer ademt niet of de ademhaling is abnormaal.

Wat moet je doen?

Controleer of er nog een hartslag is. Alarmeer onmiddellijk de hulpdiensten (112). Zeg duidelijk wie je bent, waar je bent en wat het probleem is. Zeg dat het vermoedelijk om een hartstilstand gaat en dat het slachtoffer buiten bewustzijn is. Dan stuurt de operator een medisch team en gaat er geen tijd verloren.

Je kan ook iemand anders vragen om de hulpdiensten te bellen. Maar zorg dat je kan horen dat hij belt om zeker te zijn of de hulpdiensten verwittigd zijn.

Start de reanimatie. Is er een AED of defibrilator in de buurt, volg dan nauwkeurig de instructies. Zelfs al u geen opleiding heeft gevolgd, kan u er mee werken omdat het toestel zelf stap voor stap zegt wat u moet doen.

Is er geen toestel voorhanden, start dan de hartmassage, afgewisseld met mond-op-mondbeademing. De techniek die overal wordt aangeleerd, bestaat uit dertig hartmassages afgewisseld met twee beademingen. Zorg dat bij de hartmassage het borstbeen 5 tot 6 centimeter wordt ingedrukt. Stop niet voor de ambulanciers het overnemen.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160310_02175383
Eigen mening: Ik vind dat dit zeker in de eindtermen vanhet secundair onderwijs moet staan! Zelf heb ik op school de cursus gekregen en ik denk wel dat ik iemand zou kunnen helpen. Of ik het zou durven dan is een andere vraag. Ik denk dat veel mensen bang hebben om iets mis te doen. Begrijpelijk, maar het kan evengoed een leven redden.
Ik vind het zeker en vast iets dat ze in alle scholen moeten aanleren.

Laatst aangepast door Laurence.D"eckers : 10th March 2016 om 22:12.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th March 2016, 10:34
Magalie O*stvogels Magalie O*stvogels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Schoten
Posts: 97
Naar mijn mening is reanimeren een vaardigheid die zoveel mogelijk mensen in onze maatschappij zouden moeten leren. Het is een kleine inspanning om dit te leren, maar in een noodsituatie kan je wel het verschil maken. Door een reanimatiecursus op te nemen in de eindtermen van het secundair onderwijs, zorgt men ervoor dat er steeds meer mensen zullen zijn die eerste hulp kunnen toedienen, wat alleen maar positief is. Wel moeten we de kritische bedenking maken dat er vaak in een noodsituatie angst optreedt. Vele mensen die kunnen reanimeren, durven vaak niet te handelen uit angst om iets fout te doen. Wel pleit ik ervoor om reanimatie te integreren in het onderwijs. Eerste hulp is een vaardigheid die nooit verloren is en in noodgevallen levens kan redden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.