actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2011, 20:05
Jesse.Branckaerts
Gast
 
Posts: n/a
Leerkracht vs. leerlingen: wie is de baas?

Leerlingen zijn mondiger geworden dan vroeger. Tot grote frustratie van de leerkrachten, die met momenten niet meer weten hoe ze op het gedrag moeten reageren.

Leerlingen zijn inderdaad mondiger geworden en durven al wel eens van zich af te bijten. Of de leerkracht nog steeds de baas is in de klas? In een bevraging van onderzoeksbureau ITS van de Radboud Universiteit Nijmegen, reageerden bijna alle leerkrachten positief. Eén derde van de bevraagde leerlingen denkt daar echter anders over.

Onlangs kwam aan het licht dat een zestienjarige scholier uit Roermond (Nederlands Limburg) acht dagen in de cel moest omdat hij een leerkracht zou hebben proberen te vergiftigen. Steeds vaker duiken dergelijke verhalen op. Gewoon omdat er meer aandacht aan wordt besteed of omdat geweld op school frequenter aanwezig is?

Volgens het onderzoeksbureau Motivaction heeft alles te maken met de grenzeloze generatie. Mensen hebben het volgens hen steeds moeilijker om grenzen te stellen en te accepteren. Dit geldt ook in de schoolomgeving. Leerkrachten vragen zich af hoever ze mogen gaan in het straffen van leerlingen. ‘Om hier beter mee om te kunnen gaan, willen leerkrachten hulp om met probleemkinderen om te gaan’, zegt Frederik Smit van het Nederlandse onderzoeksbureau ITS.

De Standaard 25/11/11
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20111125_042

Eigen mening:
Ik vind het best nog wel positief dat wij als leerlingen mondiger worden. Zeker wij, die een opleiding tot leerkracht volgen, dan staan we later hopelijk zelf steviger in onze schoenen als wanneer we steeds maar alles aan ons voorbij laten gaan in de klas. Natuurlijk zijn dingen zoals die vergiftiging en geweld volledig uit den boze, 8 dagen cel vind ik ook te weinig straf als je iemand probeert te vergiftigen. Maar we mogen zeker onze stem laten horen denk ik. Uiteraard, als we ongelijk hebben, moeten we dit ook durven toegeven.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th November 2011, 21:02
thomas.heeres thomas.heeres is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 12
Ik vind het gewoon erg dat de leerkrachten er onder beginnen te lijden,
terwijl als de leerkracht tegenwoordig een nota schrijft krijgt die het tegenwoordig met de ouders aan de stok.
Meestal komt het er op neer dat de leerkracht de schuld krijgt van de voorvallen omdat ze zogenaamd 'uitgelokt' zijn.
Dat de jongeren de grenzenloze generatie worden genoemd is grotendeels de schuld van de ouders in de opvoeding van hun kind.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th November 2011, 15:46
NuyensEvelynne NuyensEvelynne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 146
Het is positief dat de jongeren mondiger zijn geworden. Op die manier kan betere gesprekken aangaan met de leerlingen en heb je allicht meer interactie. Het is wel een feit dat de leerlingen hun grenzen moeten kennen. Als leerkracht moet je dan heel strek in je schoenen staan om ze tijdig halt toe te roepen. Wat vooral opviel in de stageklassen, is dat de leerlingen van de eerste graad opmerkelijk stiller zijn dan de leerlingen van de hogere graden. Natuurlijk kan het zijn dat ik toevallig een rustige klas van het eerste jaar had.
Hetgeen Thomas hieronder zegt, vind ik helemaal kloppen. Een leerkracht moet de dag van vandaag heel goed nadenken over de manier waarop hij/zij een leerling straft. Vroeger kreeg een leerling die op school een aantekening of een straf had gekregen, thuis nog een extra straf er boven op. Tegenwoordig krijg je een nota van de leerkracht en moet de leerkracht goed verantwoorden waarom hij/zij deze nota heeft geschreven. Een spijtige zaak voor het onderwijs is dat sommige ouders veel te snel naar de telefoon grijpen om de school te contacteren en uitleg eisen. Ze zouden moeten inzien dat hun kind niet altijd een engeltje is en dat hij/zij het ook niet altijd bij het rechte eind heeft. De leerkracht doet enkel zijn/haar werk en ik vermoed dat ze niet zomaar een nota geven. Meestal hangt er een nog een hele hoop administratie aan het geven van nota’s: melding van het incident op het leerlingvolgsysteem, bij meerdere nota’s een strafstudie of een achtste lesuur… Nee, volgens mij zijn die opmerkingen van de leerkracht meestal wel terecht.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 27th November 2011, 19:57
Lynn.Van.Hoof Lynn.Van.Hoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 45
'De jeugd van tegenwoordig'

Ten eerste geef ik Jesse gelijk. Het is goed dat leerlingen mondiger zijn geworden. Leerkrachten kunnen soms echt vervelend doen en dan vind ik wel dat een leerling van zich mag afbijten. Je zo maar laten doen is nooit goed.
Toch lijkt het me allemaal een beetje overdreven. Als mensen een artikel als dit gaan lezen grijpen ze al snel naar woorden als 'De jeugd van tegenwoordig is steeds crimineler en dommer aan het worden.' of 'In mijne tijd gebeurden zo'n dingen niet.' Toch werden er vroeger ook al stoten uitgehaald met leerkrachten, dat is niets nieuws. Natuurlijk gaan vergiftiging, geweld en gepest erover, maar een poets bakken moet kunnen. Natuurlijk moeten de leerlingen er voor gestraft worden, zij moeten hun plaats kennen. Tenslotte is de leerkracht nog altijd de volwassene en moeten de leerlingen leren zich deftig te gedragen in de maatschappij.
Ook is dat voor ons inderdaad goed nieuws, wij als studenten horen nog bij die generatie. Dat wij mondiger zijn zal er voor zorgen dat wij later in onze job ook mondiger zullen zijn en ons niet zullen laten doen door leerlingen. We zullen dus niet over ons laten heenlopen.
Toch hoop ik dat het geweld en het gepest minder zal worden. Ik heb al veel artikels gelezen over leerkrachten die echt gepest worden door leerlingen, maar daar wordt geen aandacht aan besteed. De campagnes tegen pesten gaan immers enkel over kinderen en jongeren die elkaar pesten, nooit over kinderen en jongeren die leerkrachten pesten. Daar moet verandering in komen vind ik.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.