actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th April 2017, 09:58
célinefrison célinefrison is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Geel
Posts: 55
Dertigers steeds vaker lang out

Behalve psychische ziektes doen ook spier- en gewrichtsproblemen jonge werknemers steeds vaker langdurig thuis belanden. ‘De aanpak moet anders.’

Het aandeel langdurig zieken bij dertigers is de laatste vijf jaar verdubbeld, en in tien jaar tijd bijna verdrievoudigd, zo concludeert hr-dienstverlener Securex. Elk jaar zijn er meer werknemers langer dan een jaar afwezig.

Vorig jaar zat 3,11 procent van de werkende bevolking langer dan een jaar thuis. Dat is voor een groot deel toe te schrijven aan de vergrijzing. Oudere werknemers zijn immers veel vaker langdurig ziek dan jongeren. Maar ook die jongeren blijken veel vaker uit te vallen dan vroeger. Vooral bij de dertigers is de stijging groot, een pak groter dan bij de vijftigers en zestigers.

In de categorie 35 tot 39 jaar zit nu 1,56 procent meer dan een jaar thuis.De boosdoeners zijn psychische problemen zoals angsten, depressie en burn-out, maar ook spier- en gewrichtspijnen eisen steeds meer hun tol, ook bij jongeren. Jonge dertigers tellen 38 procent meer langdurig afwezigen door psychische problemen en 71 procent meer door spier- en gewrichtspijnen.

Sedentaire leefstijl

‘Dat we bij de ouderen klachten van het bewegingsstelsel zien, is niet zo verwonderlijk’, zegt Heidi Verlinden, onderzoeker bij Securex. ‘Maar dat het ook bij de jongeren zo sterk doorzet, was nieuw voor ons.’ Voor Securex is een van de belangrijkste oorzaken onze sedentaire levensstijl. ‘Jonge werknemers kampen steeds meer met rugproblemen omdat ze niet alleen als werknemer, maar ook al als tiener een sedentaire leefstijl hadden.’

Maar ook stress kan rug- en nekklachten veroorzaken, en daarvan hebben de dertigers er in overvloed. ‘Hun carrière zit in stijgende lijn en de druk in hun privéleven neemt toe’, zegt Lode Godderis, professor arbeidsgeneeskunde aan de KU Leuven. ‘Ze hebben geen tijd voor zelfzorg, en dat is heel belangrijk bij rugpijn.’

Nieuwe aanpak nodig

Vooral aandoeningen als lage rugpijn hebben vaak een psychische component, zegt hij. ‘Dat wil niet zeggen dat mensen zich dat inbeelden. Wel dat de pijn er is, terwijl we klinisch niets vinden. Pijn is iets wat je ervaart, en wordt sterk beïnvloed door je psychische gezondheid. Zelfs bij duidelijk objectiveerbare aandoeningen als hernia is de pijnbeleving gekleurd.’

Volgens hem is er een nieuwe aanpak nodig van mensen met klachten als lage rugpijn. ‘Mensen krijgen een afwezigheidsattest zolang er tests worden gedaan en behandelingen geprobeerd. Terwijl het net belangrijk is dat mensen na de acute pijnfase zo snel mogelijk weer aan de slag gaan. Veel rugpijn wordt chronisch; alleen de beleving kan je dan gaan sturen. Actieve mensen, die goed in hun vel zitten, voelen vaak minder pijn. Maar dat is het grote nadeel van afwezigheidsattesten: het is ja of nee. Je kunt werken of niet. Terwijl men moet kijken naar wat men wel nog kan.’

Datum: 27/04/2017
Bron: De Standaard

Mening:
Ik ben niet verrast door het feit dat veel oudere werknemers ziek worden. Dit is begrijpelijk: hoe ouder je wordt, hoe meer kwaaltjes er kunnen optreden. Het verbaast me wel dat ook de dertigers meer en langer 'out' zijn door ziekte. Werkgevers zouden hierop kunnen inspelen door cursussen aan te bieden (bijvoorbeeld: over burn-out of over een goede houding). Ik ben akkoord met de stelling dat het al begint tijdens de jeugdjaren. Ik betrap mezelf vaak op een slechte houding, waardoor je pijn krijgt aan je rug en nek. Ik ben daarom voorstander om al van in de lagere school lessen aan te bieden over hoe een goede houding aan te nemen. Als je ziet wat voor een impact dit heeft op je verdere leven, zou ik dit zeker aanmoedigen. Een preventieve aanpak is belangrijk, zowel voor psychologische problemen als voor rug -en nekklachten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.