actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st March 2011, 08:49
liselotte.glassée liselotte.glassée is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 86
Medicijn tegen muco komt er nu echt aan!

Medicijn tegen muco komt er nu echt aan
Eindelijk geneesmiddel dat de ziekte bij de wortel aanpakt
dinsdag 01 maart 2011, 05u00Auteur: Hilde Van den Eynde
BRUSSEL - Na twintig jaar zoeken is eindelijk een medicijn in zicht tegen mucoviscidose. Die ziekte, het onderwerp van de film Adem, liep tot dusver altijd fataal af.

Van onze redactrice

‘Ik heb een fles opengetrokken toen ik het hoorde', bekent Chris De Boeck, kliniekhoofd kinderpneumologie aan de UZLeuven. ‘Eindelijk goed nieuws voor mijn patiëntjes! Ik heb ze meteen gebeld om te vertellen dat het medicijn waarop ze al jaren zaten te hopen, er inderdaad lijkt te gaan komen.'

De Boecks patiënten lijden aan mucoviscidose (‘taaislijmziekte'), een ademhalings- en spijsverteringsstoornis. Meer dan twintig jaar nadat wetenschappers achterhaalden welke erfelijke genafwijking er aan de basis ligt van muco, lijkt een medicijn dat op hun vinding is gebaseerd, eindelijk op weg te zijn naar de apotheek.

VX-770, een experimenteel geneesmiddel van het Amerikaanse bedrijf Vertex, slaagde met vlag en wimpel bij een proef met 161 mucopatiënten van twaalf jaar en ouder. Het medicijn zette de chloorkanaaltjes uit longcellen en darmcellen, die bij hen dicht zaten (zie kader), weer open, zodat het falende zouttransport weer op gang kwam.

Bij de patiënten die het experimentele middel toegediend kregen, verbeterde de zuurstofopname van hun longen met tien procent en zakte het aantal luchtweginfecties. Ze wonnen ook gewicht bij, wat wijst op een verbeterde darmwerking. ‘En bij de helft van hen normaliseerde het zoutgehalte van hun zweet', zegt De Boeck – zout zweet is typisch voor muco.

Het ging om een zogeheten fase-3-proef, de laatste horde die een kandidaatmedicijn moet nemen vooraleer zijn producent om markttoelating mag verzoeken. Vertex gaat daartoe nu zowel bij het Europese geneesmiddelenagentschap EMA als bij zijn Amerikaanse tegenhanger FDA een aanvraag indienen.

‘Als die toestemming er komt, zal er eindelijk een medicijn zijn dat muco bij de wortel aanpakt', zegt Chris De Boeck. ‘Dat is fantastisch nieuws.' Tot dusver beschikten artsen enkel over medicijnen die de symptomen van de ziekte bestrijden.

‘Ik heb altijd gezegd: ik ga pas met pensioen als er een oplossing is voor dit probleem', zegt De Boeck. ‘Ik was het zó zat om mijn patiëntjes altijd weer teleur te moeten stellen.' Toch zullen Belgische mucolijders die voor behandeling met VX-770 in aanmerking komen, het medicijn nog niet meteen kunnen krijgen. ‘Daar zal nog wel twee of drie jaar overheen gaan', schat De Boeck – en alleszins komt slechts een kleine minderheid van alle muco-patiënten in ons land voor VX-770 in aanmerking. Slechts zo'n vier op de honderd mucopatiënten hebben de genafwijking waar VX-770 op ingrijpt. ‘In België gaat het om een handvol personen', zegt De Boeck.

Maar als het goed is, helpt VX-770 straks ook andere patiënten vooruit. Vertex heeft immers nog een ander kandidaatmedicijn in de pijplijn zitten, VX-809, dat op een veel vaker voorkomende genafwijking mikt.

‘Tests met dit tweede medicijn zijn volop aan de gang', zegt De Boeck, ‘ook bij ons in Gasthuisberg doen patiënten eraan mee.' Het gaat alweer om een fase-3-studie, waarbij VX-809 met VX-770 wordt gecombineerd. De werking van VX-809 is erop gericht om het eiwit dat de basis van de chloorkanaaltjes vormt (het zogeheten CFTR) naar zijn juiste plaats in de celwand te geleiden. Het wordt in het onderzoek gecombineerd met VX-770, dat de chloorkanaaltjes openzet. De verwachting is dat dit de werking van VX-809 kan helpen verbeteren, ook bij patiënten die met VX-770 apart niet geholpen zijn.

De resultaten van deze studie worden later dit jaar verwacht.

www.standaard.be

Mijn mening: Dit is al bij al toch al goed nieuws. Jammer genoeg zijn met dit medicijn niet veel mensen te helpen, en al zeker niet in België. Hopelijk blijkt uit onderzoek dat ook VX-809 geschikt zal zijn en dat hierdoor ook andere genetische afwijkingen die aan de basis van muco liggen verholpen kunnen worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st March 2011, 14:23
jonas.van.hal jonas.van.hal is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vosselaar
Posts: 88
Optimistisch

Dit is echt wel goed nieuws, maar spijtig genoeg met een bittere nasmaak. Het is maar een klein percentage waar deze medicatie voor gemaakt is, maar wie weet helpt het de wetenschappers wel om een nieuw medicijn te maken voor meer patiënten. Ik zie het wel positief in, eindelijk is er goed nieuws voor mensen met deze verschrikkelijke ziekte.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 1st March 2011, 20:33
olivier.lejeune olivier.lejeune is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Westerlo
Posts: 70
Dit is een geweldige doorbraak in de medische wereld. Al zegt men dat er MAAR vier op de honderd patiëntjes kunnen voort geholpen worden, dan is dit in mijn ogen al een geweldig succes. Dit zijn vier mensen die zicht hebben op een betere toekomst, en elke genezing mag als een succes beschouwd worden. Dit medicijn geeft de mogelijkheid tot een verdere doorbraak om muco volledig van het lijstje met ongeneeselijke ziektes te schrappen.

Wetenschappers die onderzoek doen naar medicijnen om ziektes te genezen leveren schitterend werk, dit mogen we zeker niet onderschatten. Elk jaar wordt de kennis van de medische wereld verruimd door deze wetenschappers. Ik hoop dat er in de nabije toekomst doorbraken komen in andere onderzoeken naar andere ziekten.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 2nd March 2011, 11:46
Charlotte Wagemans Charlotte Wagemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Poederlee
Posts: 35
Ik ben hier ook heel blij om. Ik heb een vriendin die mucoviscidose heeft, haar zus is eraan gestorven, dus ik heb er al wel wat van gehoord. Zij staat nu boven op de lijst om nieuwe longen te krijgen, maar dat zal waarschijnlijk nog wel maanden duren vooraleer ze die zal krijgen. Momenteel verblijft ze al 1,5 maanden in het ziekenhuis in Leuven. En nu heeft ze terug wat hoop, vorige week zei ze nog : Hoop doet leven, en dat is inderdaad waar. Ook al helpt dit maar voor enkelen, het helpt teminste. Het is helemaal niet gemakkelijk om met deze ziekte te leven, en dat er dan zo een doorbraak komt, dat is gewoon geweldig voor die mensen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 3rd March 2011, 09:09
Igna.Dergent's Avatar
Igna.Dergent Igna.Dergent is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 83
Dit is een geweldige doorbraak voor de mensheid, geneeskunde, maar ook voor de wetenschap. Want ze kunnen met dit medicijn dan 'maar' 4% (wat in mijn ogen al een gigantische groep is) behandelen, maar vanuit dit medicijn kunnen ze dan wellicht verder werken naar andere geneesmiddelen voor andere vormen van muco.

Keep up the good work!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.