actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th February 2011, 20:13
Anneleen.Roziers Anneleen.Roziers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Olen
Posts: 70
Recordbedrag voor Kom op tegen Kanker

1.751.178 euro. Dat is het absolute recordbedrag dat werd ingezameld voor Kom op tegen Kanker. Tijdens de liveshow op Eén kwam minister-president Kris Peeters nog langs om 500.000 euro te schenken vanwege de Vlaamse regering.

De twaalfde inzamelactie van de openbare omroep staat in het teken van de strijd tegen leukemie. Per jaar worden ongeveer vijfhonderd Vlamingen getroffen door leukemie. De helft kan genezen worden met klassieke chemotherapie, maar voor de andere helft zijn zware therapieën nodig, zoals stamceltransplantatie.

Probleem daarbij is dat de compatibiliteit tussen patiënt en donor zo optimaal mogelijk moet zijn voor een geslaagde transplantatie. Als die niet gevonden wordt binnen de naaste familie, is de kans slechts 1 op 50.000 dat een geschikte donor wordt gevonden.

De nieuwe campagne van Kom op tegen Kanker legt de nadruk op de zoektocht naar geschikte donoren. Dat kan bijvoorbeeld door de navelstrengbloedbanken uit te breiden.

De liveshow is het voorlopige hoogtepunt van de campagne. Bij de vorige live-uitzending in 2009 werd er 1,55 miljoen euro opgehaald.

Bron: De Standaard - 26/02/2011

Mijn mening:

Het is heel mooi om te vernemen dat mensen nog steeds zo solidair zijn met elkaar. Kanker was vroeger een 'taboe'. Mensen bleven binnen, spraken er zo weinig mogelijk over, ... . Het bleef voor de meeste mensen een ver-van-mijn-bed-show waar ze zo weinig mogelijk mee te maken wilden hebben en waar ze ook niet aan dachten. Toch komt kanker tegenwoordig meer en meer voor. Mensen die erdoor getroffen worden moeten vaak uiterst dure chemotherapie ondergaan, hebben een donororgaan nodig, ... . Daardoor lopen de ziekenhuiskosten hoog op. Het initiafief van Kom op tegen Kanker om een heuse show te organiseren is dan geweldig! Er wordt nog maar eens gewezen op kanker en op het feit dat veel mensen (ook u en ik) getroffen kunnen worden. Door allemaal een beetje geld te storten aan Kom op tegen Kanker kan dus heel wat onderzoek gedaan worden of op zoek gegaan worden naar nieuwe donoren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th February 2011, 16:56
Stefanie.Van.Rumste Stefanie.Van.Rumste is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schoten
Posts: 67
Thumbs up Goed initiatief

Kanker is iets wat we jammer genoeg tegenwoordig erg veel horen. Niet alleen in het nieuws (Marie-Rose Morel die onlangs is overleden), maar ook in de nabije omgeving.
Zoals Anneleen al aanhaalt is het niet langer een "ver-van-mijn-bed-show" en dat is heel goed. Op deze manier kan er telkens zoveel geld worden ingezameld voor mensen die het echt nodig hebben.

Als wij steunen met een kleine vijf euro is dit niet veel, maar voor deze mensen betekend het ontzettend veel en is het dan ook een heel mooi gebaar. Niet alleen omdat zo het onderzoek naar kanker kan evolueren, maar ook omdat het een hele grote steun is voor deze mensen.

Ten slotte wil ik graag nog even melden dat ik deze actie een heel goed initiatief vind en dat er dan nog zoveel geld mee in het laatje komt ten voordele van deze mensen in kwestie is helemaal goed.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.