actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th February 2011, 13:04
Stefanie.Buts's Avatar
Stefanie.Buts Stefanie.Buts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Itegem
Posts: 73
Rilatine tegen ADHD helpt niet om beter te studeren

BRUSSEL - Nogal wat jongeren met ADHD verkopen hun rilatine aan vrienden om beter te kunnen studeren. Dat is zinloos.
Onderzoek van het televisieprogramma Ook getest op mensen op Eén leert dat jongeren met ADHD hun rilatine al eens durven te verkopen aan vrienden die beter willen studeren.


Rilatine is een geneesmiddel tegen de aandachtsstoornis ADHD en is alleen op voorschrift van de dokter te verkrijgen. Het zou er ook voor zorgen dat kinderen zich beter kunnen concentreren.
Het dealen levert de jongeren met ADHD een fijne zakcent op, maar verder wint niemand er iets bij: de verkopers slikken te weinig medicatie en de kopers slikken een medicijn dat niet helpt. Het heeft geen enkel effect als studeerpil.
Na toestemming van de ethische commissie van de VUB kon het programma op Eén voor het eerst het effect van rilatine op gezonde mensen testen. Twintig studenten werden getest op reactiesnelheid en concentratievermogen.
De eerste groep kreeg rilatine, een andere groep kreeg een vervangmiddel zonder werking.
Op de concentratietest scoorden beide groepen even goed. De reactiesnelheid van de studenten die geen rilatine kregen was zelfs beter.
Fysiek werden geen verschillen vastgesteld. Alleen de lichaamstemperatuur van de studenten met rilatine ging een beetje omhoog.

Ook bijwerkingen

Voor de studenten die het tóch willen proberen, onder het motto ‘baat het niet, dan schaadt het niet': rilatine slikken kan op lange termijn wel degelijk schadelijk zijn. Het kan leiden tot slapeloosheid, eetstoornissen, verhoogde bloeddruk en verslaving. Als je stopt met slikken, stijgt je kans op depressiviteit en neiging tot zelfdoding.

De Standaard 24/02
Het leek me een interessant artikel afgaande van de kop, maar het blijkt gebaseerd op bevindingen in een televisieprogramma waar men maar twintig mensen heeft onderzocht. Het onderzoek is dus totaal niet relevant. Van 'De Standaard' had ik toch wat meer diepgang verwacht. Als ik een samenvatting van een televisieprogramma wil lezen, zal ik de 'Dag Allemaal' of dergelijke wel openslaan .
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th February 2011, 14:22
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
Een GENEESmiddel dient volgens mij nog altijd in de eerste plaats om een ziekte te genezen of om symptomen te verlichten. Aangezien moeilijk studeren niet onder de noemer "ziekte" hoort, heeft het volgens mij in dit geval ook geen nut om medicatie bestemd voor ADHD-patiënten te slikken.

Vooraleer een geneesmiddel in de rekken van de apotheek geplaatst wordt, zijn er jarenlange studies en testen aan voorafgegaan. Proefpersonen hebben zich hiervoor ter beschikking gesteld. Artsen hebben zware studies gedaan om hun beroep te mogen uitoefenen en dus medicatie te mogen voorschrijven of toedienen. Het is bijgevolg niet aan Jan modaal om zomaar onbezonnen te gaan experimenteren met pillen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th February 2011, 16:52
IsabellHoremans IsabellHoremans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herentals
Posts: 40
Ik vind het heel kleinschalig van Eén om hun testen maar te doen op twintig mensen. Dit is echt maar een fractie van de totale bevolking. Ze hadden dit beter getest met personen die echt concentratieproblemen hebben en dan te kijken of ze zich na het innemen van rilatine beter kunnen concentreren. Ook moet ze het testen op een groter aantal personen.

Ik ken een aantal personen die tijdens de examens rilatine pakken en zij beweren net wel dat zij zich dan gedurende een lange tijd beter kunnen concetreren op het leren. Dus ik geloof dat het wel werkt voor personen met echte concentratie problemen. En als het niet zou werken, zouden dokters het aan sommige studenten toch ook niet voorschrijven.

Ik vind het ook wel onverantwoord dat lln. met ADHD dit product even gaan verhandelen of school, aangezien het neveneffecten kan hebben voor sommige personen. Ze moeten hier beter toezicht op houden voor er ongelukken gebeuren.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 24th February 2011, 19:46
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door IsabellHoremans
Ik vind het heel kleinschalig van Eén om hun testen maar te doen op twintig mensen. Dit is echt maar een fractie van de totale bevolking. Ze hadden dit beter getest met personen die echt concentratieproblemen hebben en dan te kijken of ze zich na het innemen van rilatine beter kunnen concentreren. Ook moet ze het testen op een groter aantal personen.

Als dat al geen grootspraak is, zou het natuurlijk wel kunnen dat het placebo-effect hier aan het werk is.
En, ken jij dokters die rilatine voorschrijven aan niet-ADHD'ers? Het zou me verbazen als dat vaak voorkomt.

Het onderzoek stelt inderdaad niet veel voor, een onderzoeksgroep van 20 personen is - zoals steeds in dat programma - gewoonweg belachelijk.
Ik ben geen voorstander van het gebruik van rilatine bij het studeren - integendeel zelfs, ik pak zelf zo goed als nooit medicatie-, maar het zou me verbazen moest het niet werken eigenlijk...
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 25th February 2011, 14:07
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Rilatine tegen ADHD helpt niet om beter te studeren

De titel klinkt inderdaad veelbelovend. De resultaten van het artikel en de test prikten onmiddellijk mijn nieuwsgierigheid omdat we vandaag de dag toch vaker worden geconfronteerd met ADHD en rilatine. Maar het onderzoek verloopt helemaal niet zoals we dat van de Standaard gewoon zijn. Het was een nutteloos en zinloos onderzoek.
Toch kan ik wel zeggen dat ik het ongehoord vind dat studenten met ADHD hun medicijnen doorgeven aan hun vrienden. Het is een medicijn geschreven voor dragers van ADHD, je geeft toch ook geen antibiotica aan iemand die geen ontsteking heeft? Ik vind dat zeer onverantwoord, zeker omdat je lichaam daar volgens mij anders op reageert en je ook wel eens bijwerkingen zou kunnen vertonen bij veeldurig en langdurig gebruik. Misschien moeten we daar toch eens een beetje bij stilstaan. Stel dat we ooit deze medicijnen wel moeten innemen, is ons lichaam daar op lange termijn resistent tegen en dat kan grote problemen met zich meebrengen. Ik weet dat het vergezocht lijkt, maar als je dieper nadenkt, kan je wel tot besef komen dat het misschien een goed idee is om niet deel te nemen aan de 'pillenhandel'.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.