actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th February 2011, 11:29
Jasmien.Mertens Jasmien.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wuustwezel
Posts: 97
Red Bull voor kleuters?

Red Bull voor kleuters?
Mama Michelle komt haar kleuter halen op een verjaardagsfeestje. Groot is haar verbazing als ze op dat feestje een kleuter Red Bull ziet drinken. Maar energiedrank is geen frisdrank. Hoe ongezond en gevaarlijk is dat?

“Energiedranken kunnen wel degelijk gevaarlijk zijn voor kinderen”, zegt Jelle Vancoppenolle van het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbuikersorganisaties (OIVO). “Ze willen een energiestoot geven en bevatten daarom onder andere veel cafeďne. Er zit drie tot vijf keer meer cafeďne in energiedrankjes dan in cola. Het is precies die cafeďne die voor gevaarlijke neveneffecten kan zorgen. Jonge kinderen drinken meestal geen koffie of thee. Als je gewone frisdrank door energiedrank vervangt, nemen ze plots veel cafeďne in. Daardoor is er meer kans dat ze niet kunnen slapen, snel geprikkeld zijn, zenuwachtig rondlopen, hoofdpijn krijgen, bang zijn of zelfs hartkloppingen krijgen. Daarom raadt de Hoge Gezondheidsraad ouders aan om kinderen tot 16 jaar geen energiedranken te geven. Het OIVO gaat nog een stap verder en wil een verkoopverbod van energiedranken aan kinderen jonger dan 16 jaar.”
Ook gevaarlijk voor jongeren?
“Het aantal jongeren dat energiedranken voor het eerst geprobeerd heeft, is de voorbij twee jaar verdubbeld”, zegt Vancoppenolle. “Wie twee blikjes van 250 ml gedronken heeft, heeft de maximaal aanvaardbare portie cafeďne voor één dag bereikt. We merken nu dat steeds meer blikjes van 500 ml. worden verkocht. Bij een avondje uit combineren jongeren alcohol vaak met energiedranken. De cafeďne maskeert dan gedeeltelijk de alcohol waardoor je niet het gevoel krijgt dat je te veel hebt gedronken. Dat is gevaarlijk. Bovendien krijg je ook de tendens dat steeds meer afgeleide producten op de markt komen zoals kauwgom, poeders, buistabletten, siroop… Het OIVO wil de verkoop aan minderjarigen verbieden en de reclame en etikettering beter reguleren.”

Bron: Klasse, 23/02/2011 @ 16:54 door wouterb, http://www.klasse.be/leraren/blog.p...l-voor-kleuters

Mening: Over energiedranktjes als Red Bull is helaas nog te weinig geweten, maar ik vrees dat ze even schadelijk kunnen zijn als alcohol of tabak. Door de grote hoeveelheid cafeďne die het bevat, is het zeker niet geschikt voor kleuters en kinderen. Een verkoopbod voor jongeren onder 16 jaar is daarom zeker op zijn plaats.
Bij jongeren zijn meestal enkel de positieve effecten bekend. Ik ken verschillende leeftijdsgenoten die energiedrankjes gebruiken om tijdens de examenperiode of het feesten wakker en geconcentreerd te blijven. Ze staan echter niet stil bij de gevolgen die het nadien kan hebben, zoals slapeloosheid en zelfs hartkloppingen.
Ik vind de plannen van het OIVO zeker een stap in de goede richting.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th February 2011, 21:10
Nathalie.Tops Nathalie.Tops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 116
Ik ben het helemaal eens met Jasmien. De meeste mensen weten niet eens dat energiedrankjes een schadelijk effect kunnen hebben. Ik vermoed dat dit komt omdat energiedrankjes gewoon vrij te koop zijn in de supermarkt. Soms staan ze zelfs naast de limonade. Bovendien staat op energiedrankjes niet vermeld dat ze hartkloppingen of slapeloosheid kunnen veroorzaken. Ik vind dat, net zoals op de pakjes van sigaretten, ook op blikjes energiedrank een waarschuwing zou moeten staan. Het is goed dat OIVO dit probleem in de kijker zet en maatregelen wil treffen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th February 2011, 16:04
jorina jorina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 149
Als je al red bull gaat geven tijdens kinderfeestjes, dan gaat het toch echt wel een stap te ver. Mensen beseffen inderdaad niet dat red bull ook erge gevolgen kan hebben. Ik vind het zelf wel een goed idee om de energiedranken te verkopen aan 16+. Red Bull vermindert inderdaad het gevoel van dronken te zijn, maar schijn bedriegt. Mensen zouden beter op de hoogte moeten zijn van de effecten van Red Bull. Kinderen hebben geen energiedrank nodig om te spelen, dus red bull +16? Ik ben pro.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 26th February 2011, 16:14
Griet.Borgmans Griet.Borgmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Arendonk
Posts: 100
Een kleuter die Red Bull drinkt? Waar zit die moeder met haar gedachten? Zoals Jasmien en Nathalie zeggen, zijn alle neveneffecten van Red Bull nog niet bekend. Maar de kans is groot dat het voor een kleuter wel eens hard zou kunnen tegenvallen. Het is niet normaal dat kleuters veel cafeďne binnenkrijgen want dat is zeer slecht voor hun gezondheid.
Ik ben het wel niet eens met het verbod van energiedrank. Ik ken veel mensen die Red Bull drinken enkel en alleen tijdens hun examens. Dat ze minder moe zijn als ze moeten leren en/of hun examen moeten maken. Het verbod van energiedrank zal toch niets uithalen. Hoeveel 14-jarigen en 15-jarigen hebben vrienden of vriendinnen die 1 of 2 jaar ouder zijn dan hen? Die kunnen dan Red Bull kopen. Dit geldt ook voor sigaretten. Normaal mag je pas sigaretten kopen vanaf 16 jaar. Hoeveel jongeren van 13, 14 en 15 jaar roken er wel niet? En hoe komen die aan hun sigaretten? Nog een ander voorbeeld is alcohol. Jongeren onder de 16 jaar zouden niet eens aan alcohol mogen geraken. Maar hoeveel jongeren van 14 of 15 jaar lopen zat rond op een fuif? Deze jongeren kunnen gewoon alcohol bestellen aan de toog. Als ze deze dan (heel uitzonderlijk) toch niet mee krijgen, vragen ze aan een vriend/vriendin of hij/zij de drank wil gaan halen. Er wordt niet gecontroleerd naar wie de drank allemaal gaat.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.