actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st January 2011, 12:04
Viky Op de Beeck Viky Op de Beeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 79
Meer soa's door vrij verkrijgbare morning-afterpil

Het aantal tienerzwangerschappen daalt niet als de morning-afterpil vrij beschikbaar wordt en het aantal seksueel overdraagbare aandoeningen (soa's) stijgt zelfs. Dat concluderen professoren van de Universiteit van Nottingham binnenkort in de Journal of Health Economics op basis van Brits cijfermateriaal, zo schrijft The Sunday Times.

De professoren vergeleken Britse regio's waar de morning-afterpil vrij beschikbaar is bij apotheken met regio's waar die slechts onder voorschrift te verkrijgen zijn. De onderzoekers concludeerden dat het aantal tienerzwangerschappen onder zestien jaar gelijk bleef de afgelopen tien jaar, maar dat het aantal seksueel overdraagbare aandoeningen steeg.

'Het vrij en gratis ter beschikking stellen van de morning-afterpil mist zijn doel om het aantal tienerzwangerschappen in te perken', aldus professor David Paton. 'Het stijgend aantal soa's als neveneffect is het gevolg van grotere seksuele risico's.'

Cijfermateriaal dat binnenkort gepubliceerd wordt in het wetenschappelijk tijdschrift, toont aan dat het aantal soa's bij tieners onder de zestien jaar met twaalf procent steeg in regio's waar de morning-afterpil vrij beschikbaar is. Het aantal infecties aan genitaliën of urinewegen in de leeftijdscategorie van zestien tot negentienjarigen, steeg van 46.856 in 2003 tot 58.113 in 2007.

De Standaard 30-01-2011

Eigen mening:

Het verbaasd me niet dat het vrij verkrijgen van de morning-afterpil niet lijdt tot een verlaging van het aantal tienerzwangerschappen. Het blijft immers een grote stap als tienermeisje om een apotheek binnen te stappen en er nog eens 10 euro voorover te hebben. Ook zijn tienerzwangerschappen vaak het gevolg van een zekere onwetendheid wat betreft anticonceptie. En hoeveel tienermeisjes weten dat de morning-afterpil vrij te verkrijgen is?

Ook vertrouwen veel meisjes blindelings op de pil OF het condoom. Terwijl hier vaak ongelukjes mee gebeuren.

Ik betwijfel ook dat de stijging in het aantal soa's hiermee in verband staat. Ik denk eerder aan een toeval. De morning-afterpil is helemaal niet bekend genoeg onder jongeren om er vanuit te kunnen gaan dat ze onveilig vrijen met het idee: 'Ik zal morgen wel die pil innemen'.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 31st January 2011, 18:26
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door Viky Op de Beeck
Het verbaasd me niet dat het vrij verkrijgen van de morning-afterpil niet lijdt tot...

__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd February 2011, 12:32
Viky Op de Beeck Viky Op de Beeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 79
Dit moest 'verbaast' zijn...

Mijn excuses!!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 5th February 2011, 13:29
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Viky Op de Beeck
Dit moest 'verbaast' zijn...

Mijn excuses!!

En 'leidt' tot

Citaat:
Ook zijn tienerzwangerschappen vaak het gevolg van een zekere onwetendheid wat betreft anticonceptie.

Niet enkel tienerzwangerschappen. Uit onderzoek blijkt dat 17% tot 50% van alle zwangerschappen ongepland is als gevolg van fout pilgebruik, dus niet enkel bij tieners.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 6th February 2011, 14:12
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
Citaat:
Het blijft immers een grote stap als tienermeisje om een apotheek binnen te stappen en er nog eens 10 euro voorover te hebben.


Datzelfde meisje vond het géén grote stap om seks te hebben. Vinden we het allemaal maar normaal dat jongeren van 14 jaar (en sommigen zelfs nog jonger) met seks beginnen? Ondanks de voorlichtingscampagnes in het onderwijs en in de media missen deze pogingen nog in veel gevallen hun doel. Zo lang er tienerzwangerschappen en soa's blijven voorkomen bij deze leeftijdsgroep, betekent dit volgens mij alleen maar dat deze kinderen nog totaal geen verantwoordelijkheidsgevoel hebben.

Het is in de verste verte niet mijn bedoeling om hier te beginnen preken (dat laat ik aan anderen over), maar is het niet hoog tijd dat we terug gaan naar een samenleving met iets meer normen en waarden, met wat meer zelfrespect en respect voor anderen? Jongeren weten volgens mij zeer goed wat de gevolgen kunnen zijn van seks zonder degelijk voorbehoedsmiddel. Velen zien het als een spel, het behalen van een trofee (wie kan de knapste jongen/het knapste meisje van de klas/school in bed krijgen?), een experiment, enz. Dat ze hiermee hun gezondheid en/of hun toekomst in gevaar brengen, daar zijn ze op dat moment geen seconde mee bezig.
Ze vertrouwen erop dat er voor elke kwaal wel een remedie is. Voor hun soa gaan ze even bij de dokter langs en na wat medicatie schijnt alles weer in orde. Voor de verzorging en de opvoeding van de baby die ze op de wereld zetten, doen ze grotendeels beroep op hun eigen ouders, want plots lijkt de realiteit toch wel een beetje anders dan wat ze in films hebben gezien. Plots zijn ze moeder/vader, leerling, kind, opvoeder, ... en dat alles terwijl ze zelf nog in een ontwikkelingsfase zitten. Geven ze hun studies op, gaan ze werken, wat met hun uitgaansleven en hun vrienden? Een hele reeks problemen en vragen om op te lossen, simpel en alleen door onbezonnen seks.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.