actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th December 2012, 09:29
l*sa123 l*sa123 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Arendonk
Posts: 69
UZA-arts geschorst na blunder in Nederland

UZA-arts geschorst na blunder in Nederland

Artsen die in het buitenland medische fouten begaan, kunnen nu ook in ons land worden bestraft. De Orde van Geneesheren is volop bezig met het uitwerken van een Europees informatiesysteem daarvoor. Gisteren werd de Belgische vaatchirurg Ali B. door het UZA in Edegem geschorst wegens een fatale operatie die hij in Nederland had uitgevoerd. Dat schrijven Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.


Vaatchirurg Ali B. had in 2009 in het Nederlandse Winschoter ziekenhuis een operatie verricht waarvoor hij niet bevoegd was. Een 71-jarige patiënte kwam daardoor om het leven.

De arts werd meteen ontslagen en keerde terug naar ons land, waar hij midden 2010 aan de slag ging in het Universitair Ziekenhuis Antwerpen in Edegem. Dat wist niets af van de hele zaak.

Afgelopen week werd de arts door het Nederlandse tuchtcollege veroordeeld wegens het maken van "ernstige fouten". Het tuchtcollege lichtte vervolgens ook de Belgische Orde van Geneesheren in. Dat dit gebeurt, is uitzonderlijk.

Maar in de toekomst zal het de gangbare praktijk worden. "We werken op Europees vlak volop aan een automatische gegevensuitwisseling over tuchtstraffen van medisch personeel. Zo komen we te weten of artsen die in ons land werken elders in de fout zijn gegaan. Vervolgens onderzoeken we of ze ook in ons land een sanctie moeten krijgen", klinkt het bij de Orde.

Het UZA heeft de vaatchirurg gisteren geschorst in afwachting van het oordeel van de Orde van Geneesheren.

Bron
www.gva.be
http://www.gva.be/nieuws/binnenland...-nederland.aspx

Eigen mening
Ik vind dit niet meer als normaal. Artsen zijn mensen die verantwoordelijk zijn voor de gezondheid van de mens. Wanneer deze enorme blunders begaan moeten zij hiervoor 'gestraft' worden. Deze blunder heeft immers een mensenleven gekost. Ik zeg niet dat artsen alles moeten kunnen oplossen. Maar wanneer ze iets doen, moet het correct gebeuren. Er staan immers mensenlevens op het spel.
Ook wanneer dit in het buitenland heeft plaatsgevonden moeten hiervoor maatregelen worden opgesteld.
Er komen de laatste tijd steeds meer en meer 'fouten' aan het licht en dit kan niet!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th December 2012, 09:48
Stijnvdv Stijnvdv is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Antwerp
Posts: 82
Ikzelf heb een hele lange tijd in het ziekenhuis vastgezeten, en daarbovenop heel vaak onderzocht geweest. Als je je dan vragen gaat stellen over het vertrouwen dat je kunt stellen in de artsen en verpleegkundigen, ben je natuurlijk aan het verkeerde adres - we wonen in een land waar dat de geneeskunde al heel ver staat.

Maar als ik dan zaken als deze lees, vraag ik me wel eens af ofdat de ziekenhuizen hun personeel wel degelijk opvolgen? Het kan een uitzondering zijn, maar blunders zoals deze zouden niet mogen gebeuren, al zeker niet als er mensenlevens op het spel staan.

Als je dan nog eens al de medische blunders op vlak van verloren medisch gereedschap in een patiënt erbij neemt, krijg je al stress bij de minste operatie die je moet ondergaan! Ik zou persoonlijk niet willen wakker worden en vernemen dat er een pincet in mijn rug zit, laat staan dat ze een verkeerd orgaan hebben opengesneden!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.