actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2012, 08:55
Leen.Buyens Leen.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2012
Locatie: Gierle
Posts: 87
"Zonnebanken zijn kankermachines"

De Stichting tegen Kanker start een campagne op de bussen in elf steden om Belgen te sensibiliseren over de kankerverwekkende eigenschappen van de zonnebank. Bovendien vraagt ze een verplichte registratie van en strengere controles op zonnebankcentra. .

"Zonnebanken zijn kankermachines", zo stelt de Stichting. Het International Agency for Research on Cancer klasseert ze in dezelfde categorie als tabak en asbest. Een recente publicatie in het British Medical Journal concludeert dat zonnebanken elk jaar 800 doden in Europa veroorzaken, en dat wie zonnebanken gebruikt, gemiddeld 20 procent meer risico op huidkanker loopt.

In België gaat men uit van 143 extra gevallen van melanoom- de dodelijkste huidkanker- door zonnebankgebruik. Toch schat het publiek de risico's van zonnebanken onvoldoende in, of kent ze gewoon niet, zo blijkt uit onderzoek in opdracht van de Stichting.

Geschat wordt dat er in België zo'n 4.000 zonnecentra zijn, maar eigenlijk heeft niemand daar een zicht op omdat het niet verplicht is je als zonnecentrum te registreren. Daardoor ontsnappen centra aan de bestaande wetgeving en controles door de FOD Economie op gebruik en intensiteit.

"Een verplichting tot registratie van elke zonnebank in België, meer sensibilisatie van de gebruiker en strengere controles op zonnebankcentra vanwege de overheid zijn onontbeerlijk als we ooit het risico op huidkanker door zonnebanken willen doen dalen", stelt de Stichting tegen Kanker.

http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...rmachines.dhtml

Ik denk dat al vaker aangetoond is dat het gebruik van zonnebanken niet zonder gevaar is. Je kan er inderdaad melanomen van krijgen. Maar ook op het verouderingsproces heeft dit invloed. In sommige tv-programma's zie je toch dat mensen die frequent onder de zonnebank gaan, 'lelijk' oud worden. Het is misschien wel leuk om een bruin kleurtje te hebben in de zomer, maar om daarvoor dan kanker te riskeren? Er zijn toch nog genoeg andere opties denk ik. Zelfbruiner, zelfbruinpilletjes, spray tanning, ... Al zijn ook deze producten niet zonder gevaar.
De Stichting tegen Kanker heeft gelijk als ze zeggen dat er een sensibilisering moet komen. We staan onvoldoende stil bij de gevolgen die een bezoekje aan de zonnebank kan hebben. Daarom denk ik ook dat er vanuit de overheid gesensibiliseerd moet worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th December 2012, 14:45
Yana Daems Yana Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Westerlo
Posts: 94
"Zonnebanken zijn kankermachines"

De negatieve gevolgen van het gebruik van een zonnebank worden regelmatig besproken. Toch zijn er nog steeds mensen die hier het gevaar niet van in willen zien. Het is inderdaad mooi om een kleurtje te hebben, maar er moet wel stilgestaan worden bij de gevolgen. In mijn familie zelfs zijn er enkele mensen die een paar keer per week onder de zonnebank gaan. Volgens hen kan dat geen kwaad, omdat er (ik citeer) ‘mensen zijn die elke dag een uur onder de zonnebank gaan en hier nog geen last van hebben ondervonden’.
Zonnebankgebruikers zouden zich er bewust van moeten zijn dat het gebruik van een zonnebank erg schadelijk kan zijn voor de gezondheid! Het is goed dat de Stichting tegen Kanker actie onderneemt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th December 2012, 17:03
lien.debusser lien.debusser is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 94
Kanker is tegenwoordig een ziekte die ontzettend veel voorkomt en in verschillende vormen.
In 2008 kregen 59.996 mensen in België de diagnose kanker, dat zijn gemiddeld 164 mensen per dag. De cijfers zijn afkomstig van de Stichting Kankerregister, de instelling die (anoniem) gegevens over nieuwe kankergevallen verzamelt en registreert. De link naar deze cijfers vind je onderaan.

Deze cijfers wilde ik toch even aanhalen om te benadrukken dat deze ziekte echt wel veel voorkomt, ook al zijn deze cijfers niet recent, ze geven toch een duidelijk beeld.
Daarom dat ik het ook positief vind dat de Stichting tegen Kanker nog meer initiatieven onderneemt tegen deze vreselijke ziekte.

Link cijfermateriaal:
http://www.tegenkanker.be/cijfers_0
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 5th December 2012, 21:52
Veronique.Peeters's Avatar
Veronique.Peeters Veronique.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Booischot
Posts: 98
Mijn mening sluit volledig aan bij de vorige reacties. Volgens mij ligt het probleem vooral bij de onwetendheid over de gevaren van het zonnebankgebruik. Ik denk dat het gevaar nog te veel als een verzinsel bekeken wordt. Als in: 'Jaja oma, 't is al goed, we leven niet meer in de jaren stillekes '. Daarom is sensibilisering enorm belangrijk. Sensibilisering hoeft daarom niet duur te zijn. Populair als de sociale media dezer dagen zijn, lijkt mij dat de ideale oplossing. Zo bereik je heel veel jeugd en kan er aan preventie gedaan worden. Ook filmpjes op YouTube die aantonen wat de gevolgen kunnen zijn lijken mij een goede idee

Think twice:

- Vitamine B aanmaak stopt
- Uitdroging & rimpelvorming
- Zonnebankgebruik bij zwangerschap kan door de veranderingen in je hormonen pigment vlekken veroorzaken die blijvend zijn.
- Littekens en tatoeages verbranden heel snel en kunnen geďrriteerd geraken
- Zonnen is verslavend
- Wanneer je alcohol gebruikt heb verbrand je sneller
- Door gebruik van medicatie en make-up kan je anders reageren op een zonnebankkuur
- Oogproblemen door blootstelling aan UV-licht
- Kinderen zijn enorm gevoelig voor verbranden, zij mogen zeker niet onder de zonnebank gaan!
__________________
Believe in yourself and all that you are. Know that there is something inside you that's greater than any obstacle.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.