actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th May 2013, 16:12
M*thi De Pauw M*thi De Pauw is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 142
Comme chez Soi kookt met vuilnisbakkenvoedsel

Supermarkten gooien vaak niet-verkochte voedingswaren in de vuilnisbak. Om plaats te maken, of omdat ze over datum zijn. 'Voedselverspilling', vond RTBF, en vond gehoor bij tweesterrenrestaurant Comme Chez Soi.

Wie zin heeft in lekker eten, kan onder meer terecht bij het Brusselse Comme Chez Soi. Als klant verwacht je daar kraakverse ingrediënten, en geen voedsel dat in een vuilnisbak gelegen heeft. Om de aandacht te vestigen op de wereldwijde voedselverspilling, wou RTBF daar even verandering in brengen.

In de reportage van de Belgische radio- en televisieomroep van de Franse Gemeenschap gaat chef Lionel Rigolet aan de slag met allemaal goederen die de reportagemakers uit een vuilbak van een supermarkt gevist hebben. 'Keuze te over', blijkt uit de reportage. 'Schandalig', vindt Rigolet.

Vanaf 3:35 blijkt met alle ingrediënten ware grande cuisine gemaakt te kunnen worden. Zo begint Rigolet met een champignonnensoepje in courgette. Het hoofdgerecht bevat bloemkool en mousseline, en als dessert wordt espuma van banaan en ananas geserveerd.

Bron: www.standaard.be
Datum: 10/05/2013

Eigen mening:

Toen ik nog in Geel op kot zat, wilden mijn kotgenoten eens zien of ze iets konden 'stelen' uit de vuilnisbakken van de lokale Alma/Carrefour. Na sluitingstijd trokken ze naar de winkel en aan de achterkant (bij de laaddocken) stonden weliswaar enkele containers met allerlei weggegooide producten.

Mijn punt is: ik heb toen een tweetal weken gratis kunnen eten vooraleer de uitbater van de winkel doorhad dat mijn kotgenoten hen van hun afval kwamen ontdoen. Heb ik een verschil geproefd met eten dat recht uit de rekken komt? Absoluut niet. De meeste van deze producten waren zelfs amper of niet vervallen aangezien de vervaldatum bij de meeste producten een aanbevolen datum is en het product zelf meestal nog wel een paar dagen/weken langer houdbaar blijft.

Dat een bekend restaurant als Comme chez Soi nu dit probleem aanhaalt, kan ik enkel toejuichen. Er zijn zoveel gezinnen die moeite hebben met de eindjes aan elkaar te knopen. Zij zouden hier van mogen profiteren. Dit is al hetzelfde als enkele jaren geleden, toen de boeren hun overschotten melk en groenten wegspoelden en vernietigden. Als zij er niets aan konden verdienen, mocht niemand er van genieten. Broederlijk delen zit er al lang niet in bij de Belgen.

Laatst aangepast door M*thi De Pauw : 10th May 2013 om 16:18.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.