actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd May 2013, 08:50
R*bin.Claesen R*bin.Claesen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 87
CD&V wil pensioenrechten gelijk verdelen bij echtscheiding

CD&V wil dat bij een echtscheiding de pensioenrechten van beide partners gelijk worden verdeeld. Het gaat om de rechten voor de jaren dat het huwelijk geduurd heeft.

In een huwelijk gaat meestal de vrouw vaak minder werken om voor de kinderen te zorgen. Maar daardoor bouwt dus een van de partners ook minder pensioenrechten op.

Als het koppel dan uiteengaat, is die persoon er het slachtoffer van. De christendemocraten willen dat met hun voorstel voorkomen.

‘Het gaat enkel om de duur van het huwelijk, de rechten die je tijdens het samen zijn hebt opgebouwd’, licht initiatiefneemster Sonja Becq toe in het VRT-radionieuws. ‘Omdat je ook tijdens het huwelijk samen hebt beslist dat een van de twee misschien wat minder gaat werken om te zorgen voor de kinderen of voor het huishouden.’


Ook binnen de regering circuleert een voorstel voor pensioencompensatie bij een echtscheiding, maar daarover is nog geen beslissing gevallen.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/DMF20130503_00565017

Mening:
Ik vind dit persoonlijk een zeer goede beslissing. Desondanks het feit dat de vrouw geëmancipeerd is en meer gaat werken, blijft een groot deel nog steeds thuis om voor de kinderen te zorgen. Net zoals in het artikel vermeld wordt, bouwen ze zo minder krediet op voor later. Er zijn heel veel mensen die samenblijven omwille van financiële problemen. Misschien is dit al een factor die het gemakkelijker maakt om de knoop door te hakken?

Ik verwijs hier nog even terug naar mijn vorige artikel 'In 2020 is 1 op 4 Belgen gepensioneerd.' Doordat de pensioenen gelijk gemaakt zullen worden, spreken ze weer over het verhogen van pensioenen. Misschien mogen ze de andere problemen ook niet over het hoofd zien en eerst een oplossing zoeken voor het feit dat er geen geld is om alle pensioenen te betalen..
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd May 2013, 12:24
Caroline_Van_Tendeloo Caroline_Van_Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 118
Ik ben het helemaal met Robin eens. Er zijn namelijk nog steeds zeer veel vrouwen die thuisblijven om voor hun gezin te zorgen, terwijl de man gaat werken, geld verdient en dus ook zekerder is van een deftige pensioenuitkering. Dit zijn nu eenmaal afspraken die je als koppel kan maken, maar als het koppel dan scheidt, zal de vrouw het in de toekomst zeer lastig krijgen om rond te komen aangezien zij niet of slechts enkele jaren gewerkt heeft. Daarom zou het dus een goed idee zijn om ook de vrouw (waarvan de man steeds is gaan werken) recht te geven op een pensioenuitkering. Ik veronderstel wel dat CD&V niet bedoelt dat de man zijn volledige pensioenuitkering behoudt en dat de vrouw hetzelfde bedrag krijgt, aangezien (zoals Robin ook al vermeld heeft) er daarvoor gewoon te weinig geld is. Op die manier hebben ze toch beide een pensioenuitkering die dan natuurlijk wel iets lager zal liggen. Wanneer er beslist zou worden om de persoon die altijd voor het gezin gezorgd heeft dezelfde pensioenuitkering te geven als diegene die steeds gaan werken is, zullen er immers veel meer vrouwen (of mannen) zijn die niet meer gaan werken en dus ook thuisblijven om voor hun gezin te zorgen. Ik veronderstel niet dat dat de bedoeling is...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.