actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd May 2013, 17:08
R*xane.van.looveren R*xane.van.looveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herenthout
Posts: 63
Chris Dusauchoit: ‘Operaties en verhalen Dierenkliniek in scène gezet’

Bron: De Standaard
2/05/2013 om 13:29 door edm


Het televisieprogramma Dierenkliniek, een programma van productiehuis Kanakna dat veertien jaar geleden voor het eerst werd uitgezonden op één, zou tal van verhalen en zelfs operaties in scène hebben gezet. Dat meldt Het Belang van Limburg.

Het is ex-presentator Chris Dusauchoit die de put van productiehuis Kanakna nog wat dieper graaft, zo beweert de krant die de hand wist te leggen op enkele van zijn verklaringen.

Zo zou volgens Dusauchoit voor het filmen van een operatie op een schildpad die geen eieren meer kon leggen, een diepgevroren (en bovendien mannelijk) exemplaar zijn gebruikt. In een andere aflevering zou een hond die zogezegd was vastgebonden aan een boom langs de weg, eigenlijk het huisdier van de cameraman zijn geweest.

‘Nooit onzin verteld’


Toenmalig producer Erwin De Clerck vindt niet dat de kijker werd bedrogen. ‘Er is nooit onzin verteld, nooit verhalen die niet waar zijn opgevoerd. Wat soms wel gebeurde, was dat we een veel voorkomende situatie reconstueerden’, aldus De Clerck in Het Belang van Limburg. De huidige leiding van het productiehuis wenste niet te reageren.

Dusauchoit nam na Pascale Bal de presentatie voor het programma op zijn rekening, maar zou uit onvrede met de gang van zaken bij Kanakna, de VRT overtuigd hebben om het programma in 2001 te vervangen door Dieren in nesten. Dat programma wordt gemaakt door het productiehuis deMENSEN. Momenteel wordt het dertiende seizoen opgenomen.

Veroordeeld tot schadevergoeding

De getuigenis van Dusauchoit had volgens de krant geen enkele invloed op de uitspraak van de rechtbank in Tongeren, waar een oud-medewerker van Kanakna vorige week werd veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding van 25.000 euro aan Luc Poppe, medeoprichter van het productiehuis dat programma’s maakte als Expeditie Robinson en Temptation Island.

Marc Hoogsteyns zelf werkte mee aan het programma Peking Express en had in het weekblad Humo zijn oud-werkgever beschuldigd van wantoestanden zoals het aanzetten van vluchtmisdrijf. Hij gaat in beroep tegen de uitspraak, gesteund door de journalistenbond VVJ.

Na de beweringen van Hoogsteyns werd de zaak ook in de Commisie Media van het Vlaams Parlement behandeld, met als resultaat een charter voor non-fictie met een aantal deontologische principes, dat werd ondertekend werd door omroepen en productiehuizen.

Mening:

Reality televisie lijkt soms nog meer in scene gezet te zijn dan fictie. Het probleem hierbij is dat mensen dit vaak niet lijken te beseffen. Hoewel het inderdaad overbodig is om iets te benoemen als ‘echt gebeurt’ terwijl dit niet het geval is, zie ik wel niet goed in waarom hiervoor een rechtszaak is aangespannen. Dit lijkt me eerder geldverspilling.
Het is niet lovenswaardig dat men mensen aan het lijntje houdt maar in dit geval lijkt het mij ook geen kwaad te kunnen. Ik vrees echter wel dat het voor sommige mensen nog wat verduidelijkt moet worden dat reality tv altijd met een korrel zout genomen moet worden.
Ik begrijp ook niet waarom het steeds nodig is om alles zo te overdrijven of te romantiseren. Er is niets mis met echte realiteit! Een documentaire voldoet misschien niet aan het Hollywood schema maar het geeft ten minste de waarheid weer. Ik denk dat het in het algemeen gewoon eens hoog tijd is dat mensen zich minder focussen op hoe ze graag zouden hebben dat iets is en iets meer op hoe het uiteindelijk ook echt is. Dit artikel is hier een goed voorbeeld van.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.