actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th May 2016, 16:05
IlonaC*abbe IlonaC*abbe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Tremelo
Posts: 122
Kinderhandel in EU neemt toe

Kinderhandel in de Europese Unie is in de afgelopen jaren toegenomen. Dat blijkt uit een rapport van de Europese Commissie over mensenhandel. Volgens de studie maken criminele organisaties misbruik van de migratiecrisis om kwetsbare, vooral alleenreizende vluchtelingenkinderen de slavernij in te drukken.

In 2013 en 2014 registreerde de EU 15.846 slachtoffers van mensenhandel, vermoedelijk het topje van de ijsberg. Minstens 2.375 van hen zijn kinderen, maar dit getal ligt in werkelijkheid waarschijnlijk hoger.

Het rapport signaleert een toename in het aantal vluchtelingenkinderen dat ten prooi valt aan mensenhandel. "Hoewel kinderhandel overwegend voorkomt in omstandigheden die niet gerelateerd zijn aan migratie, suggereert de verkregen informatie dat dit fenomeen is verergerd door de aanhoudende migratiecrisis."

Mensenhandelaars richten hun pijlen op kinderen, zo stelt het rapport, "omdat ze gemakkelijk te werven zijn en snel kunnen worden verplaatst". In een deel van de gevallen zouden criminelen kwetsbare families een schuld aansmeren die ze niet kunnen ophoesten. Kinderen worden dan meegenomen als vorm van aflossing.

Daar kunnen grote bedragen mee gemoeid zijn; mensenhandelaren betalen tussen de 4.000 en 8.000 euro voor kinderen tussen de zes maanden en tien jaar. In zeldzame gevallen loopt de prijs op tot 40.000 euro, constateert de Commissie.

Driekwart slachtoffers vrouw

In januari trok Europol al aan de bel. Sinds 2014 telde de organisatie meer dan 10.000 alleenreizende kindmigranten die zijn zoekgeraakt in Europa. Hoeveel van hen slachtoffer is geworden van mensenhandel is niet bekend. Ook het EU-rapport tast in het duister over de aantallen.

Los van de toegenomen kinderhandel is de situatie niet drastisch veranderd ten opzichte van de periode 2011-2012. Het merendeel van de geregistreerde slachtoffers van mensenhandel (65 procent) is nog altijd EU-burger. Na Roemenië (3.959) en Bulgarije (1.876) telt Nederland de meeste gevallen van mensenhandel (924) die bekend zijn bij de autoriteiten.

In 2013 en 2014 was driekwart van de slachtoffers vrouw. Seksuele exploitatie vormt het belangrijkste doel van de handel; tweederde van de verhandelde mensen eindigt in de prostitutie. Mannen zijn oververtegenwoordigd in dwangarbeid, dat in 21 procent van de gevallen de bestemming is van mensenhandel. Een klein deel wordt op andere wijze uitgebuit, bijvoorbeeld als huisslaaf of gedwongen bedelaar.

Het rapport tekent verder een "verontrustend sterke toename" op van het aantal Nigeriaanse meisjes en vrouwen dat vorig jaar in Italië arriveerde. Het is een kwetsbare groep; in 2014 belandde naar schatting 80 procent van hen in de mensenhandel. Ook Chinezen en Albanezen zijn sterk vertegenwoordigd onder de slachtoffers die niet uit de EU komen.

Bron: http://www.demorgen.be/buitenland/k...t-toe-bb778db3/

Eigen mening: Het verbaast me niet dat de kinderhandel is toegenomen in de EU. De migratiecrisis is hiervan de oorzaak. Kinderen zijn helemaal alleen op pad, in de hoop voor een beter leven. Ze zijn een makkelijke prooi voor criminele organisaties. Lang niet alle gevallen zijn gekend bij de autoriteiten. Ik denk dat de stijging nog onderschat wordt. Het is schrijnend dat er zoveel kinderen verhandeld worden. Jonge meisjes komen terecht in de prostitutie, en geraken daar bijna niet uit. Ik weet zelf niet wat hier aan te doen is, maar ingrijpen lijkt me noodzakelijk.

Laatst aangepast door IlonaC*abbe : 20th May 2016 om 16:13.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th May 2016, 20:34
Senne.V*nRompuy Senne.V*nRompuy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Westerlo
Posts: 89
Het is triest dat er van de migratiecrisis gebruik wordt gemaakt om zo meer kinderen de slavernij in te dwingen. Deze mensen hebben al problemen genoeg. Als er weet is van landen waar nog steeds aan mensen- en dus ook kinderhandel wordt gebruikt, vind ik dat de Europese Unie deze landen moet sanctioneren. Dit is toch een teken dat deze landen niet genoeg moeite doen om dit proberen te voorkomen. Het is natuurlijk zeer moeilijk om dit aan te pakken, maar 15.846 slachtoffers vind ik wel een enorm hoog aantal. Ik schrok ook van de grote bedragen die hiermee gemoeid zijn. Het lijkt alsof in deze landen 'kinderen' worden gekocht alsof wij hier in ons land een auto gaan kopen, dit is toch niet te begrijpen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.