actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd December 2015, 19:36
Ben.v*rlinden Ben.v*rlinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Merksplas
Posts: 69
Calvo: "Open Vld en CD&V laten de klimaatterreur van N-VA en MR zomaar gebeuren"

Oppositieleden Johan Vande Lanotte (sp.a) en Kristof Calvo (Groen) zijn zwaar van leer getrokken tegen het akkoord dat de regering heeft gesloten Electrabel over de levensduurverlenging van Doel 1 en Doel 2. Calvo verweet meerderheidspartijen Open Vld en CD&V opmerkelijk stil te blijven: "Jullie laten de klimaatterreur van N-VA en MR zomaar gebeuren."

Het ging er deze namiddag pittig aan toe in de Kamer. Niet enkel het uitblijven van een Belgisch klimaatakkoord werd op de korrel genomen door de oppositie. Ook het akkoord met Electrabel om kerncentrales Doel 1 en 2 tien jaar langer open te houden zorgde voor wrevel.

Kristof Calvo hekelde onder andere de stilte waarin CD&V en Open Vld zich hulden: "Jullie laten de klimaatterreur van N-VA en Open Vld zomaar gebeuren." Hij richtte zich ook tot Patrick Dewael: "Wat is er liberaal aan een nucleair monopolie?"

Johan Vande Lanotte (sp.a) in de Kamer.
Oppositieleden Johan Vande Lanotte (sp.a) en Groen-politicus Kristof Calvo waren er niet over te spreken. "We zijn in het parlement voor de zot gehouden", zei Vande Lanotte. Hij verwijt de meerderheid het Elia-rapport, waarin staat dat Doel 1 en 2 niet nodig zijn om de energiebevoorrading te verzekeren, te hebben achtergehouden om toch een deal te kunnen sluiten met Electrabel. Volgens hem staat er bovendien in het rapport dat met het openhouden van Doel 1 en 2 de energiebevoorrading nog niet eens verzekerd wordt.

Ook Calvo had vragen voor de premier. "U was blijkbaar al sinds begin november in het bezit van een rapport dat zwart op wit zegt dat Doel 1 en 2 nergens voor nodig zijn", aldus Calvo."In mevrouw Marghem had ik al een tijdje geen vertrouwen meer. Aan uw klimaat- en energieoptreden begin ik ook te twijfelen. Dus mijn vraag is heel simpel: waren uw vicepremiers en uw regering op de hoogte van het Elia-rapport? En wat is uw argument om die kerncentrales open te houden?"

De premier hield vol dat Doel 1 en 2 nodig zijn voor de energiebevoorrading. Het rapport van Elia valt immers anders te interpreteren, zo zei Michel. "Tot maart 2017 is er geen probleem. Maar als u het rapport volledig had gelezen, zou u zien dat er na maart 2017 bepaalde factoren zijn die een probleem stellen."

Calvo was achteraf duidelijk niet tevreden met de antwoorden van premier Michel. Toen de Groen-politicus opnieuw verhaal ging halen waarom premier Michel niet duidelijk wilde antwoorden over het rapport, zette Kamervoorzitter Siegfried Bracke op den duur de micro van Calvo simpelweg af, omdat hij zijn tijd zou hebben overschreden. "Wat is dat nu voor iets", vroeg Bracke zich luidop af. Calvo bleef nog even roepen, tot hij uiteindelijk terugkeerde naar zijn stoel.

Bron: demorgen.be 3/12/2015

Eigen mening: Ik wil mij zeker aansluiten bij de mening van meneer Van De Lanotte en meneer Calvo. Als er blijkbaar een rapport is waarin staat dat het openhouden van Doel 1 en 2 niet nodig is, waarom is het dan ook niet vermeld aan het parlement? Worden er misschien dingen achtergehouden zoals cruciale info of documenten? Bij deze situatie komen er natuurlijk veel vragen op. Is dit misschien een deal met Electrabel zodat zij hun kost kunnen blijven verdienen met doel 1 en 2? Is het effectief zo dat we zonder kunnen? Echt goed worden we niet geïnformeerd. Hierdoor begin ik toch serieus te twijfelen aan ons parlement. Dit moet zeker onderzocht worden want Calvo spreekt hier wel over een rapport maar is dit er ook echt?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.