actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th October 2011, 11:07
charlotte.verboven charlotte.verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: malle
Posts: 112
Eén grote DNA-databank voor alle inwoners van België

08:00 De bekende Antwerpse assisenpleiter en CD&V-politicus Walter Damen wil één grote DNA-databank met stalen van alle inwoners van België. Hij deed dat voorstel in een interview naar aanleiding van het verschijnen van een nieuw boek dat hij met wetsdokter Werner Jacobs en justitiejournalist Jan Heuvelmans schreef (Dagboek van een Wetsdokter. CSI in Vlaanderen, Van Halewyck, 240 p.).

Er is te weinig geld voor DNA-onderzoeken en daardoor blijven vele moorden onopgehelderd. De huidige DNA-databank bevat ook veel te weinig stalen om mee te kunnen vergelijken: amper 47.500. En dan zijn DNA-tests niet echt zinvol.

Damen wil daar iets aan doen. Iedereen die in België woont, zou een DNA-staal moeten afstaan. Bij de geboorte zou men bovendien een staal moeten nemen. Dat komt in een databank en het staal kan de identiteitskaart vervangen. Damen: “Ook bij de asielzoekers zou men een DNA-staal moeten kunnen nemen, al was het maar om asielshopping - onder een andere naam in uiteenlopende landen asiel aanvragen – tegen te gaan en bij illegalen later vast te stellen wie ze echt zijn. Maar dat laatste moet Europees geregeld worden”, zo zegt de advocaat.

Damen wil door dit voorstel het DNA-onderzoek efficiënter én goedkoper maken. “Het is gewoon een modernisering van de identiteitskaart. Het is geen schending van de privacy: wie niets te verbergen heeft hoeft niet bang te zijn”, zo heet het nog.

bron : www.gva.be

mening : Ik vind dit zeker geen slecht idee. Zoals in het artikel vermeld zouden moordzaken veel sneller kunnen worden opgelost. Maar er zijn natuurlijk ook contra's in dit voorstel. Zo begrijp ik dat mensen vinden dat dit schending van de privacy is. Zo herinner ik mij een gelijkaardig voorstel van een aantal jaar geleden. Toen was er een voorstel op een chip in te platen bij alle mensen. Zodat de politie alle mensen snel kon opsporen. Zo zouden verdwijningen snel opgehelderd kunnen worden maar ook hier waren natuurlijk contra's. Ook werd schending van de privacy aangehaald omdat mensen dan continu gevolgd konden worden. En zouden ontvoerders de chip bij de ontvoerde uit het hoofd kunnen snijden. Om terug te komen op het voorstel van het DNA. Ben ik vrij zeker dat dit voorstel nooit werkelijk uitgevoerd zal worden. Ik zou het allesinds niet erg vinden om een DNA-staal af te staan. Als je niets te verbergen hebt, waarom zou je dat dan niet doen? De maatschappij heeft er toch baat bij dat moordzaken zo snel mogelijk opgelost worden, en als dit kan verwezenlijkt worden door enkel een DNA-staal af te leveren, waarom zouden we hier dan tegen zijn?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.