actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th October 2014, 17:58
mitchell.b*ons mitchell.b*ons is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Laakdal
Posts: 72
"Exit uit EU zou Britse invloed herleiden tot niets"

Jose Manuel Barroso, de ontslagnemende voorzitter van de Europese Commissie, heeft de Britse conservatieve premier David Cameron gewaarschuwd tegen een uitstap uit de Europese Unie. "Het Verenigd Koninkrijk zou nog nul invloed hebben", zei Barroso in het zondagse politieke praatshow de BBC. Cameron heeft de Britten ten laatste tegen 2017 een referendum over Europa beloofd.

Barroso wees de Britten erop dat ze alleen nooit op gelijke voet met de VS en China zouden kunnen onderhandelen. Hij herhaalde dat het vrij verkeer van personen binnen de Europese Unie "een essentieel principe" was waaraan niet getornd kon worden. "Mijn dringend advies aan het Verenigd Koninkrijk is om dat principe niet in vraag te stellen", zei Barroso.

Bron: DE REDACTIE, 19 oktober 2014
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.2123449

Mening:
Ik vind het goed dat Jose Manuel Barroso, de ontslagnemende voorzitter van de Europese Unie, de Britten waarschuwt voor een eventuele exit uit de Europese Unie. Ik deel bijgevolg de mening dat het Verenigd Koninkrijk alleen niet in staat is om op gelijke voet te onderhandelen met de VS en China. Samen, als je deel uitmaakt van de Europese Unie, heb je logischerwijs meer 'in de pap te brokken' op wereldniveau dan alleen.

Langs de andere kant begrijp ik dat David Cameron, de huidige premier van het Verenigd Koninkrijk, onder druk staat in zijn land. De meerderheid van de Britse bevolking vindt immers dat het immigratiecijfer in hun land te hoog ligt en hierover zal heronderhandelen voor deelname aan de EU. David Cameron probeert zijn bevolking gerust te stellen door te zeggen dat hij een rem wil zetten op het verschaffen van een nationaal verzekeringsnummer voor laaggeschoolde immigranten. Dit is niet mogelijk als je lid bent van de EU. Dit bevestigt ook Manuel Barroso. Naar mijn mening moet het vrije verkeer van personen binnen de Europese Unie immers gewaarborgd blijven. Veel Britten (ongeveer 1,4 miljoen) wonen immers zelf elders in Europa. Denk hierbij aan volgende leefregel: "Wat jij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook bij een ander niet."

David Cameron zit met andere woorden tussen twee vuren: de eisen die de EU stelt om lid te zijn en de toenemende druk van een deel van de Britten.
Er is natuurlijk ook een deel van de Britse bevolking die deze druk niet steunt. Vooral investeerders en bedrijfsleiders zijn ongerust over de politieke ontwikkeling in hun land. Als het Verenigd Koninkrijk zich zou afscheuren van de Europese Unie zou dit de welvaart van het land immers niet ten goede komen. Bijgevolg zou ik als Brit toch twee keer nadenken wanneer je volgend jaar naar de stembus trekt met vooral de voordelen die verbonden zijn aan het EU-lidmaatschap in het achterhoofd.

Laatst aangepast door mitchell.b*ons : 19th October 2014 om 18:42.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.