actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th October 2015, 12:48
lotte.g*ris lotte.g*ris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 7
Nooit zo veel studenten, nooit zo weinig middelen

Terwijl het aantal studenten aan de Vlaamse hogescholen in tien jaar met 40 procent is toegenomen, verloren ze meer dan een kwart van het budget per student. “De besparingen van de overheid zijn onhoudbaar”, stelt de Vlaamse Hogescholenraad.

De hogescholen zijn aan een succesvolle opmars bezig. De voorbije tien jaar kwamen er 33.376 studenten bij, waardoor ze intussen een op de twee jongeren in het hoger onderwijs een opleiding geven.

Toch is er geen sprake van optimisme bij de Vlaamse Hogescholenraad (Vlhora), want de financiële middelen die de hogescholen krijgen van de overheid, zijn stevig geslonken en dreigen nog verder af te nemen. In 2008 kregen hogescholen gemiddeld 6800 euro per student, vandaag is dat 5000 euro. Dat is bovendien een heel pak minder dan het gemiddelde budget voor een leerling in het secundair.

En beterschap is niet in zicht, stelt de Vlhora. “Uit besparingsoverwegingen rekent de Vlaamse regering de groei in 2015 en 2016 helemaal niet meer door, er wordt extra bespaard op de werkingsmiddelen van het hoger onderwijs én sommige beloofde middelen worden niet uitbetaald of geschrapt.”

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) kan de hogescholen niet meteen sussen. “We maken budgettair moeilijke jaren mee, maar vanaf 2017 hopen we op beterschap.”

Bron: http://www.gva.be/cnt/dmf20151014_0...weinig-middelen

Eigen mening: Er gaan meer en meer jongeren verder studeren omdat ons verteld wordt dat we zonder diploma weinig kansen maken op de arbeidsmarkt. Om een goede opleiding te kunnen krijgen moeten er ook middelen voor handen zijn. Als de overheid besparingen gaat doorvoeren naar de hogescholen zijn er minder middelen om les te geven. vb: aankoop van werkmateriaal, extra leerkrachten, ...
Deze jongeren zijn de toekomst op de arbeidsmarkt en verdienen het om een optimale opleiding te krijgen. Van onze ouders wordt er verwacht dat ze het verhoogde inschrijvingsgeld zomaar kunnen betalen terwijl dit niet altijd evident is.
Ik vind ook dat er beter besparingen kunnen gebeuren op lonen van hooggeplaatsten dan op de opleiding van de toekomstige generatie werkende mensen. Hopelijk zal minister Crevits tijdig inzien waar de noden van de hogescholen liggen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th October 2015, 17:26
A*ron.Simsek A*ron.Simsek is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Vosselaar
Posts: 101
Ik vind het toch belangrijk om even aan te halen dat er veel kansen zijn in onze maatschappij zonder in het bezit te zijn van een diploma hoger onderwijs.
Daarnaast sluit ik mij aan bij de mening van Lotte. Het is inderdaad jammer dat de overheid moet besparen op onderwijs, terwijl er elders bespaard kan worden. Zoals Lotte al zei vind ook ik het belangrijk om te blijven investeren in het onderwijs.
Zowel kleuter, lager, secundair als hoger onderwijs kunnen een invloed hebben op de toekomst van elke toekomstige werknemer of werkgever. Indien de besparingen invloed hebben op het proces van de lerende, vind ik het ergerlijk dat zoiets doorgevoerd kan worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.