actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th March 2018, 11:53
Evelien.B*lmans Evelien.B*lmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Poederlee
Posts: 55
België heeft een huidkankerprobleem: aantal kwaadaardige tumoren blijft stijgen

België heeft een huidkankerprobleem: aantal kwaadaardige tumoren blijft stijgen

Medisch Met jaarlijks 37.000 nieuwe gevallen is huidkanker de meest voorkomende én snelst stijgende vorm van kanker in België, zegt Euromelanoma, het netwerk van Europese dermatologen. “Een zorgwekkende trend”, klinkt het. ”België heeft een huidkankerprobleem.”
Volgens Europees onderzoek zal het aantal kwaadaardige huidtumoren in ons land jaarlijks stijgen met 5 tot 9 procent. Bovendien neemt ook het aantal huidkankerpatiënten toe, van naar schatting 2.925 patiënten in 2015 tot 4.356 in 2025 of een toename van 49 procent. “We kunnen stellen dat België een huidkankerprobleem heeft”, zegt dermatoloog Thomas Maselis, Belgisch voorzitter van Euromelanoma. “De cijfers wijzen op een zorgwekkende trend, zeker als je weet dat een aanzienlijk deel van deze patiënten twee of meerdere huidkankers zal ontwikkelen.”

“Met 37.000 nieuwe gevallen per jaar heeft België heeft een echt huidkankerprobleem”

Het is niet alleen een grote uitdaging voor dermatologen om die alarmerende cijfers in te dijken, maar ook de gezondheidszorg heeft het niet makkelijk. Dokter Isabelle Hoorens van het UZ Gent berekende dat de kost van huidkanker - net als het aantal patiënten - in 20 jaar sterk zal stijgen, van circa 107 miljoen euro in 2014 naar een geschatte 3,2 miljard euro in 2034.
Tijdens de jaarlijkse preventieweek, van 14 tot 18 mei, kan wie dat wil bij de deelnemende dermatologen terecht voor een gratis huidonderzoek. Al blijft de boodschap elk jaar dezelfde. “Bescherm je tegen te veel zon. Smeer je in, bedek je huid en zoek de schaduw op. Kijk regelmatig je huid na en controleer of er veranderingen zijn. Twijfel je, win dan altijd professioneel advies in, want het kan echt je leven redden.”

Bron: Het Laatste Nieuws 29/03/2018 (https://www.hln.be/wetenschap-plane...ijgen~aa2002a3/)

Eigen mening: Enkele lessen geleden hadden we bij cultuurfilosofie nog een discussie over kanker. Is kanker een welvaartsziekte of is er een andere verklaring. Zelf denk ik dat als we de oorzaak weten van kanker we dit waarschijnlijk ook makkelijker kunnen bestrijden dan nu het geval is. Ik ben in dit artikel erg geschrokken van de cijfers. Ik laat mij ook jaarlijks controleren op huidkanker maar ik wist niet dat er zoveel mensen zijn die huidkanker hebben. Het is goed dat dit onder de mensen wordt gebracht met artikels zoals deze maar ik vind ook dat er nog wat meer info moet worden toegevoegd. Bij het lezen van dit artikel vroeg ik mij bijvoorbeeld meteen af hoe het komt dat dit nu zo erg stijgt in België. Ik kan moeilijk geloven dat de zon hier de enige boosdoener is. Vroeger waren er veel minder preventie acties dan nu en toch stijgt het cijfer. Bovendien denk ik bij veel zon niet meteen aan België. Ik ben erg benieuwd naar hoe dit zal evolueren in de toekomst en natuurlijk hoop ik dat het cijfer snel zal dalen.

Laatst aangepast door Evelien.B*lmans : 29th March 2018 om 12:06.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.