actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th March 2018, 17:18
Evelien.B*lmans Evelien.B*lmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Poederlee
Posts: 55
Files op Vlaamse snelwegen vorig jaar 6 procent zwaarder door meer verkeer

Files op Vlaamse snelwegen vorig jaar 6 procent zwaarder door meer verkeer

De files op de Vlaamse snelwegen zijn in 2017 liefst zes procent zwaarder geworden, doordat er opnieuw meer verkeer op de baan was dan het jaar daarvoor. Daarmee zijn alle vorige recordwaarden qua filezwaarte geklopt.

Dat blijkt vrijdag uit het jaarverslag van het Vlaams Verkeerscentrum. De filekampioen was de Kennedytunnel in de richting van Nederland, waar dagelijks meer dan tien uur file staat, twee uur meer dan twee jaar geleden.
Het verkeer op de Vlaamse snelwegen nam vorig jaar met 0,6 procent toe op werkdagen en met 1,9 procent op zaterdag. Opmerkelijk is dat het vrachtverkeer, na een status quo in 2016, weer stevig aangroeide met 1,5 procent op werkdagen. 'Onze verzadigde wegen slibben dus voort dicht, met langere files en meer tijdverlies tot gevolg', aldus het Vlaams Verkeerscentrum.
Zowel de ochtend- als de avondfiles namen toe in 2017. Daarbij sprong vooral het verkeersinfarct in Antwerpen in het oog. In de regio Antwerpen werden de ochtendfiles 14 procent zwaarder, de avondfiles liefst 18 procent. De filezwaarte in Antwerpen was daarmee, over de hele dag bekeken, veel groter dan in Brussel (ochtendfiles +7 pct, avondfiles +5 pct).

De ochtendfiles waren in 2017 met 158 kilometer gemiddeld 13 kilometer langer dan in 2016. De avondfiles gingen van 121 km naar 124 km.
Maandag 11 december was de absolute topdag qua filelengte. Toen stond er door hevige sneeuwval tijdens de ochtendspits maar liefst 603 kilometer file op de Vlaamse snelwegen. Dat was dubbel zoveel als tijdens de topdagen in 2015 en 2016 (toen er weliswaar geen sprake was van grote hoeveelheden sneeuwval).
'Oververzadigd'
De toename van de verkeersvolumes en files was in 2017 algemeen en deed zich voor in alle maanden. 'Een groot deel van ons snelwegnet is oververzadigd', zegt Peter Bruyninckx, woordvoerder van het Vlaams Verkeerscentrum. 'Bij de minste verstoring, zoals een ongeval (waarvan er in 2017 ook meer gebeurden), ontstaan er op die overvolle wegdelen lange files. Omdat er geen buffercapaciteit is, vallen die problemen heel zwaar uit.'

Ook de structurele files nemen toe. 'We zien structurele files op plaatsen waar daar vroeger nooit sprake van was, zoals bijvoorbeeld op de R2 in de Antwerpse haven in de omgeving van de Tijsmanstunnel en op de E34 in Melsele.' De files lossen ook minder snel op. Op veel plaatsen zijn die op een jaar tijd meer dan een half uur langer blijven staan.
De voertuigverliesuren, dat zijn de uren die alle bestuurders samen tijdens een werkdag kwijt zijn door files, kwamen voor de Vlaamse snelwegen vorig jaar uit op 114.320. Dat is een verdubbling in zeven jaar tijd (57.006 in 2010).
De grootste knelpunten bleven ook vorig jaar de Antwerpse en Brusselse ring. 'Die R0 en R1 zijn tijdens de avondspits goed voor de helft van alle files', zegt Bruyninckx. 'Op twee wegsegmenten na (de E313 tussen Antwerpen-Oost en Wommelgem in de richting Hasselt en de E40 tussen Sint-Stevens-Woluwe en Sterrebeek in de richting Leuven) is de hele top 40 van drukste wegstukken te vinden op die R0 en R1.' De Antwerpse en Brusselse ring domineren ook de top 40 van meest verzadigde snelwegstukken met 36 plaatsen.
'Het meest verzadigde snelwegstuk van Vlaanderen bevindt zich op de Brusselse ring in de zone bij het UZ Jette', zegt Bruyninckx. 'Het drukste snelwegstuk (het deel met het meeste verkeer) is het zuidelijk deel van de Antwerpse ring tussen Berchem en Antwerpen-Oost, waar op werkdagen tot 140.000 voertuigen per rijrichting passeren.'
Dat zuidelijke deel van de Antwerpse ring telde tot 26.000 vrachtwagens per rijrichting en per werkdag, en slikte daarmee dubbel zoveel vrachtverkeer als de Brusselse ring (tot 13.000 vrachtwagens).

Bron: 09/03/18 http://www.knack.be/nieuws/belgie/f...mal-974869.html

Eigen mening: Dit artikel verbaast mij eerlijk gezegd niets. Elke dag worden de verkeersberichten op de radio maar langer en langer. Deze berichten gaan dan vooral over het verkeer rond Antwerpen en Brussel maar ook in de buurt van de Campus en mijn huis merk ik meer verkeer. Tijdens de ochtendspits ben ik met de fiets vaak sneller dan de auto's naast mij. De auto's die ik voorbij fiets hebben dan nog een vijf tal kilometer aan te schuiven tot Herentals. Zelf heb ik geen rijbewijs maar als ik dit wel zou hebben zou ik ook vaak met de auto weg zijn. Ik denk niet dat de files snel opgelost zullen zijn. Er zijn bijna geen alternatieven om ergens op tijd te raken. Zo kan je proberen om ergens te raken met het openbaar vervoer maar dit is niet altijd gemakkelijk. Zelf ben ik vaak gedwongen om met de fiets naar school te gaan omdat het openbaar vervoer niet kan gebruiken. Er zal nog heel wat nagedacht moeten worden over alternatieven om de files te verkleinen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.