actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th May 2018, 10:55
Evelien.B*lmans Evelien.B*lmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Poederlee
Posts: 55
Vlaamse studenten gaan (relatief) gezond om met alcohol en cannabis

Vlaamse studenten gaan (relatief) gezond om met alcohol en cannabis

Brussel - Vlaamse studenten gaan op een “(relatief) gezonde manier” om met alcohol, tabak, cannabis en psychoactieve medicatie. Toch moeten studenten een doelgroep blijven voor het Vlaams expertisecentrum voor Alcohol en andere Drugs (VAD), besluit VAD-directeur Marijs Geirnaert uit een bevraging die vorig jaar bij 36.000 studenten werd uitgevoerd. Er zijn inderdaad problemen met middelengebruik, maar tegelijk mogen die niet veralgemeend worden.

Tweederde van de studenten blijft onder de VAD-richtlijn van 10 glazen alcohol per week, maar de resterende 37 procent zit meteen aan gemiddeld 29 glazen per week in lesperiodes. Bij de groep die onder de VAD-richtlijn zit, worden gemiddeld drie glazen per week gedronken tijdens die periode.
Hoewel de meeste studenten dus onder de richtlijn blijven, spreekt VAD van een verhoogd risico op probleemgebruik bij de helft van de studenten. Het gaat dan om studenten die af en toe, of zelfs regelmatig, risicogedratg vertonen, zoals bingedrinken, indrinken voor het uitgaan of drankspelletjes. Onder studenten bestaat een verkeerd beeld van hoe vaak studenten bingedrinken. Zes op de tien denkt dat studenten wekelijks of vaker aan bingedrinken doen, terwijl het in werkelijkheid gaat om 11 pct van de studenten.
Negen pct van de studenten nam ooit stimulerende medicatie om beter te studeren. Twee op de drie zegt in de bevraging wel dat ze daar nooit het gewenste effect hebben van ondervonden.
Het onderzoek leert ook dat 1 pct, goed 2.400 studenten, dagelijks cannabis gebruikt. Een kwart van de studenten gebruikte het afgelopen jaar cannabis, en dat gebeurt vooral in de lesperiodes. Iets minder dan een derde zegt het afgelopen jaar gerookt te hebben.
Voor VAD-directeur Geirnaert moet er nog altijd gewerkt worden aan “een mentaliteitswijziging”.
Het is al de vierde keer dat deze grootschalige studentenbevraging plaatsvond. Voor het eerst namen alle instellingen van het hoger onderwijs in Vlaanderen en het Nederlandstalig hoger onderwijs in Brussel deel.

Bron: Het Nieuwsblad 17/05/2018 (https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180517_03517154)

Eigen mening: Ik ben wel een beetje verbaasd door de cijfers. Vooral door het feit dat 37 procent van de leerlingen een gemiddelde van 29 glazen alcohol in een lesweek drinkt en dat 1 procent toch 2400 studenten dagelijks cannabis gebruikt. Ik stel mij wel vragen bij de betrouwbaarheid van de enquête. In het artikel wordt al gezegd dat studenten denken dat zes op tien aan bingedrinken doet terwijl dit volgens het onderzoek slechts 11 procent is. Dan vraag ik mij af hoe de studenten aan 60 procent komen. Ik denk dat dit komt doordat medestudenten zeggen dat ze dit doen maar in werkelijkheid dit niet doen of doordat ze liegen in hun antwoorden bij het onderzoek. Bij dit soort onderzoeken zit je vaak met het probleem van sociale wenselijkheid, ik vermoed dat het onderzoek anoniem gebeurt is maar toch denk ik dat het gewenste antwoord en groepsdruk een grote invloed heeft op de resultaten.

Laatst aangepast door Evelien.B*lmans : 17th May 2018 om 11:07.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.