actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th March 2018, 10:51
Evelien.B*lmans Evelien.B*lmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Poederlee
Posts: 55
Exclusief onderzoek: voetbal krijgt elk jaar 70 miljoen euro RSZ-korting

Exclusief onderzoek: voetbal krijgt elk jaar 70 miljoen euro RSZ-korting
Vuilnisman betaalt meer sociale bijdrage dan profvoetballer: “Een regelrechte schande”

De afgelopen tien jaar kregen de voetbalspelers uit de Belgische eerste klasse een korting op de sociale zekerheid die opgelopen is tot meer dan een half miljard euro, waarvan alleen al vorig seizoen 70 miljoen euro. Dat blijkt uit een studie die Het Nieuwsblad uitvoerde. Zowel professor Michel Maus als professor Paul De Grauwe maakt brandhout van deze regeling.

LEES OOK. (N+) Waarom voetballers nooit mogen klagen over overbelasting
Op alle lonen die in België uitbetaald worden, moeten sociale bijdragen betaald worden. Daarmee worden onder andere ziekte- en invaliditeitsuitkeringen, pensioenen en werkloosheidsuitkeringen bekostigd. Bij een gewone werknemer bedraagt die socialezekerheidsbijdrage 38,07 procent van het brutoloon: de werkgever betaalt 25 procent, de werknemer moet zelf 13,07 procent bijdragen.
Bij sportbeoefenaars worden die sociale lasten berekend op een vast bruto maandloon: 2.281,09 euro, waardoor zij maximum 868 euro per maand moeten betalen. Dit betekent dus ook dat topvoetballers minder bijdragen moeten betalen dan bijvoorbeeld een gemiddelde verpleegster, architect of postbode. Door de hoge lonen in het voetbal – gemiddeld verdient een voetballer in eerste klasse 337.000 euro per jaar – leverde het vorig seizoen een korting op van 70 miljoen euro voor alle eersteklassers samen. “Een regelrechte schande”, schuwt Paul De Grauwe, professor Economie, de harde woorden niet.
Hoeveel sociale zekerheid betaalt een vuilnisman, een vrachtwagenchauffeur, een bouwvakker of een secretaresse. In ieder geval meer dan een profvoetballer. Lees er alles over in ons dossier (N+)
Naast de maatschappelijke bezwaren duiken er ook een aantal juridische problemen op. Deze voordelen lijken immers in strijd met de Europese wetgeving rond staatssteun. “En het gaat ook nog eens over een duidelijke vorm van discriminatie”, merkt professor Fiscaal Recht Michel Maus nog op.
Pro League: "eind mei bewijzen welke economische rol we spelen"
Pierre François, voorzitter van de Pro League, wil liever niet uitgebreid reageren. “Ik heb zelf beslist om een studie te bestellen rond ons Belgisch voetbal, en de raad van bestuur van de Pro League steunde me daarin unaniem. Met cijfers en niets dan duidelijke cijfers zullen we eind mei, begin juni bewijzen welke economische rol we hebben. We krijgen veel kritiek, maar soms ook in een opbod. Politici bijvoorbeeld die nu n een electorale periode komen, zullen zich ook laten verleiden.”
Nochtans blijkt dat niet uit de reactie van minister van Sociale Zaken Maggie De Block. “Het klopt dat de situatie vandaag anders is dan in 1977 (toen de maatregel werd ingevoerd, nvdr.). Professionele voetbalclubs zijn vandaag geen kleine vzw’s meer en de meeste profspelers hebben, zeker tijdens hun carrière, geen financiële zorgen. Maar we mogen ook niet vergeten dat de sector in zijn geheel vandaag financieel véél meer bijdraagt dan vroeger, zowel fiscaal als parafiscaal. Persoonlijk ken ik niet veel van voetbal, maar wel genoeg om te weten dat de mensen graag een aantrekkelijke voetbalcompetitie zien. Daarvoor heb je natuurlijk goede spelers nodig, en een systeem zoals de RSZ-korting draagt door voor een stuk toe bij. Het is een manier om de beste spelers die doorstromen uit de eigen jeugd wat langer te houden en om topspelers aan te trekken.

Bron: Het Nieuwsblad 17/03/2018 https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180316_03414349

Eigen mening: Dit artikel heeft mij echt verbaast. Voetballers verdienen volgens mij al veel te veel en daarbovenop moeten ze dan ook nog minder belastingen betalen op dit loon. Ik begrijp dat voetballers meer moeten verdienen omdat zij natuurlijk niet zo lang kunnen werken dan de meeste andere beroepen maar dat ze dan ook nog minder belastingen moeten betalen snap ik niet. Als ze dan nog van groot maatschappelijk belang waren kom ik dit misschien nog begrijpen maar postbodes en vuilnismannen zijn volgens mij toch waardevoller voor de maatschappij dan voetballers.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.