actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th October 2015, 10:42
S*m.martens S*m.martens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 101
'We hebben geen idee hoe ongezond de lucht is die we inademen'

'We hebben geen idee hoe ongezond de lucht is die we inademen'

Hoe gezond is de lucht die we inademen eigenlijk? Met die vraag in het achterhoofd trok Terzake een week lang op pad met een fijnstofmeter, in Brussel en in het rustige Bonheiden. Het resultaat is hallucinant, want blijkbaar hebben we echt geen idee hoe ongezond de lucht is die we dagelijks inademen.

Zo is de concentratie van fijn stof een stuk lager wanneer je in de stad in een park wandelt. Maar nog verrassender: de luchtverontreiniging in een plattelandsdorp in de spits is even groot als op een drukke plaats in een stad zoals Brussel. Pieken van fijn stof zitten dus soms in een onverwachte hoek. Experts waarschuwen ook voor te veel in de file staan en - alweer verrassend - voor kaarsjes in huis.

Bekijk de aflevering van Terzake:

Knack.be, 6/10/2015

Eigen mening: Het onderzoek is natuurlijk niet zo objectief, maar toch wil ik enkele opmerkingen maken. Het is toch duidelijk dat er in België veel plaatsen zijn waar de meter de hoogte in gaat. Dat betekent dat je dat dus inademt. Er zijn mensen die dagelijks werken in grote steden. Dit heeft een invloed op de gezondheid van deze mensen. Langs de andere kant zie je duidelijke pieken op het platteland.
Ik denk dat het belangrijk is dat mensen eindelijk beginnen beseffen dat we verkeerd bezig zijn. In de aflevering wordt verteld dat de concentratie fijn stof al is gedaald, maar nog te veel is. Het is een groot probleem van de maatschappij dat steeds erger wordt. Zolang we dit zelf niet beseffen en geen gevolgen ervaren van de luchtverontreiniging, gaan mensen niet veranderen denk ik.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th October 2015, 10:54
L*ndy Luyten L*ndy Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Beerse
Posts: 80
Dit artikel trok mijn aandacht in de krant. Wanneer ik het filmpje hierbij bekeek, schrok ik helemaal. De lucht op het platteland tijdens de spits even vervuild als in een drukke stad?! Ik kan er niet goed bij. De titel zegt dus werkelijk alles. We weten effectief niet hoe ongezond de lucht is die we inademen.
Zelf rijd ik veel met de auto en weet ik dat ik een bijdrage lever tot deze ongezonde lucht. Toch erger ik me zelf vaak aan deze vuile lucht. Het valt me op dat ik meer en meer in de auto zit en bijvoorbeeld op de autostrade een vieze geur ruik. Deze geur is niet afkomstig van vuile zaken langs de kant van de weg, maar wel van vervuilende zaken zoals uitlaatgassen. Zelfs in mijn auto ruik ik de vervuilde en ongezonde lucht. Ik rijd dan verder met mijn sjaal voor mijn neus, alsof dat iets uit zou maken. Ik riek deze geur niet meer, maar krijg spijtig genoeg nog steeds de ongezonde lucht binnen. Iedereen krijgt deze ongezonde lucht binnen ook al willen we dat niet. We willen het niet, maar doen er niet echt veel aan. Persoonlijk doe ik er ook niet veel aan. Ik probeer wel zo veel mogelijk een deo-roller te gebruiken in plaats van een spuitbus, maar ik betrap me er steeds opnieuw op dat dit niet altijd lukt. Terwijl dit maar een kleine bijdrage zou zijn. Wat meer de fiets nemen, zou ook een goed begin zijn voor mijzelf. Maar wat kan jij doen om de luchtvervuiling tegen te gaan?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th October 2015, 15:34
B*b.Borgmans B*b.Borgmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 88
Zowel dit artikel, als het filmpje trok mijn aandacht. Na het bekijken van het filmpje, was ik er toch even niet goed van. Persoonlijk vind ik het verschrikkelijk dat we in zo'n omgeving leven, waar zoveel luchtvervuiling is. Het is misschien geen slecht idee om eens een hand in eigen boezem te steken. We moeten allemaal ons steentje bijdragen om de luchtvervuiling tegen te gaan. Zo kan je al eens een keertje meer de fiets nemen voor een kleine afstand, carpoolen, ... Zelf neem ik nog te veel de auto. Maar na het bekijken van dit filmpje, zal ik in het vervolg toch wel eens twee keer nadenken voordat ik de auto neem, voor een kleine afstand. Langs de andere kant probeer ik wel zoveel mogelijk te carpoolen. Op deze manier zijn we dan toch een beetje milieuvriendelijk.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 6th October 2015, 16:33
l*tte.demeulder l*tte.demeulder is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 145
Bij het lezen van het artikel en het bekijken van het filmpje, wist ik niet goed wat denken. Ik was er altijd al van overtuigd geweest dat de lucht beter was op het platteland dan in de stad. En blijkbaar zit ik hier helemaal naast. Wie had kunnen denken dat er ook op het platteland dergelijke problemen zijn met luchtvervuiling. Ik in ieder geval niet. Wat ik wel weet is dat we dit probleem meer bekend moeten maken. Er zijn vele mensen, waaronder ikzelf, die niet op de hoogte waren van deze problemen en dan het ik het vooral over het gedeelte op het platteland. We moeten ervoor zorgen dat dit meer bekend geraakt en dat mensen weten waar de problemen zitten. Zodat we kunnen beginnen werken naar een betere luchtkwaliteit voor de toekomst. Zowel op het platteland als in de steden. Dit is een probleem dat dringend meer aandacht nodig heeft van alle bewoners in België, maar ook over heel de wereld. Ik hoop dat we snel kunnen beginnen aan het wegwerken van dit probleem om een betere luchtkwaliteit te bekomen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.