actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th December 2014, 15:49
S*lke.Sas S*lke.Sas is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Beerse
Posts: 108
Bancontact faalt opnieuw op 'zwarte zaterdag'

Op één van de drukste dagen van het jaar ligt het betaalverkeer via Bancontact zoals vorig jaar opnieuw plat. Vandaag biedt Worldline, dat het betalingssysteem beheert, hun diensten net gratis aan. Ze doen dat ter compensatie voor de panne op 23 december vorig jaar, toen het systeem plat ging in volle kerstdrukte. Helaas kon Atos Worldline ook vandaag de piek niet aan. Volgens woordvoerder Bram Boriau zou de panne intussen verholpen zijn.

Op sociaalnetwerksite Twitter spreken heel wat ontevreden klanten over problemen in Mechelen, Leuven, Gent, Brussel en Antwerpen. Het betaalsysteem zou al meer dan een half uur plat liggen. De helpdesk van Atos Worldline is volgens winkeliers overbelast. Ook bij het afhalen van geld ondervinden heel wat mensen problemen.

Woordvoerder Bram Boriau bevestigt dat er met sommige kaarten niet betaald kon worden. De situatie zou volgens hem intussen weer genormaliseerd zijn. Hoe lang de panne geduurd heeft en of het hele land getroffen was, wou Boriau niet kwijt.

Compensatiedag
"Bancontact panne op topverkoopdag en compensatiedag voor vorige panne. Onaanvaardbaar! Handelaars alweer slachtoffer." Die boodschap tweette Unizo-topman Karel Van Eetvelt. Net op deze drukke winkeldag zijn de bancontacttransacties gratis voor de handelaars. Worldline wilde daarmee de verliezen compenseren voor de panne op 23 december 2013, toen het systeem op de vooravond van Kerst plat ging tussen 16 en 19 uur. Meer dan een miljoen transacties konden daardoor niet worden uitgevoerd.

Schadevergoeding
"Nu is er weer een panne vlak voor Kerstmis, nog wel op de dag dat de handelaars compensatie kregen voor de panne van vorig jaar. Weg compensatie dus", zegt woordvoerster Sanderijn Vanleenhove van Unizo. De ondernemersorganisatie zal zeker een schadevergoeding vragen.

Economische schade
Ook Ondernemersorganisatie NSZ is woest over de panne. "Dat is de handelaars nogmaals in het gezicht uitlachen", reageert NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. "Vandaag is het uitgerekend de drukste koopzaterdag van het jaar. Die problemen zijn dus ronduit ongepast en brengen de handelaars een pak economische schade toe. We zijn ontstemd dat die betalingsproblemen zich opnieuw voordoen en hopen dat Worldline dit razendsnel oplost", aldus Mattheeuws.

"Er zal sowieso een hartig woord gesproken worden met Worldline, want dit is echt de panne te veel. We willen deze keer spijkerharde garanties van Wordline dat dergelijke pannes in de toekomst zeker niet meer voorvallen, want hun huidige compensaties zijn niets meer waard", besluit het NSZ.

Peter Vandenberghe van Comeos, de federatie voor handel en diensten, hamerde er in het VTM Nieuws nogmaals op hoe belangrijk de kerstperiode is voor de handelaars. "Deze maand is echt erop of eronder voor de meeste handelaars." De problemen met bancontact kunnen ze dan ook missen als kiespijn.

"Wanneer kunnen jullie het wel aan?", klinkt het bij een boze handelaar op Facebook. "Loze beloftes. Elk jaar! En wij handelaars maar braaf betalen!"

Bron: De Morgen, 20/12/2014
Eigen commentaar:: Vorige jaar rond deze periode is hetzelfde gebeurd. Dit is vrij logisch op dagen dat mensen massaal naar de winkels trekken om daar kerstcadeaus te kopen. Jammer genoeg voor de winkeliers gebeurt dit net op de dag dat zij hun handelstransacties via de bankcontact gratis kunnen doen. Dit bewijst nog maar eens hoe afhankelijk de mens is geworden van technologie. Op zich is hier niets verkeerd aan, maar we zien wel dat wanneer het misloopt er meteen chaos is. Technologie is zo ingeburgerd dat we meteen tilt slaan als het een keertje niet loopt zoals verwacht.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th December 2014, 17:32
s*ana.vervoort s*ana.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Geel
Posts: 127
Ik kan best begrijpen dat men niet goed gezind is op Worldline, maar ik vind dat het artikel wel wat overdreven is. Wordline bood winkeliers, ter compensatie van de panne van vorig jaar, vandaag gratis handelstransacties via bankcontact aan, met de beste bedoelingen. Natuurlijk gaan alle mensen in deze periode massaal naar de winkels om hun kerstinkopen te doen, wat ervoor zorgt dat er vandaag een vergelijkbare overbelasting plaatsvond.

De heisa rond dit voorval wijst alleen maar op hoe afhankelijk wij geworden zijn van de technologie waarover wij de dag van vandaag beschikken. Wij gaan er vanuit dat alles vanzelf loopt, terwijl wij mensen het perfecte voorbeeld zijn van het feit dat niets of niemand perfect is en er altijd iets kan misgaan. In het artikel komt het er precies op neer of wordline valse beloftes doet, terwijl zij naar mijn mening alleen maar hun best proberen te doen. We zouden zelf op voorhand bijvoorbeeld de moeite kunnen doen om aan een bankautomaat geld af te halen, maar neen dat kost ons te veel tijd en moeite. Iedereen zou zichzelf er van bewust moeten zijn dat de technologie nog altijd niet loopt zoals wij verwachten dat deze altijd zou lopen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th December 2014, 17:43
E*ilie.Payne E*ilie.Payne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 101
Ik sluit mij aan bij onderstaande reacties. Dit is algemeen geweten dat op de zaterdag voor Kerst iedereen gaat shoppen en dus heel wat problemen met bancontact voorkomen. Ik ontken niet dat dat een probleem is voor zowel de klanten als de handelaars maar het ligt niet alleen aan WorldLine vind ik. Het ligt ook aan ons, de klanten. Wij zijn zo afhankelijk van onze bankkaarten. Wat is er mis met cash geld? Dit jaar heb ik voor mezelf een oplossing gevonden. Ik heb voor mezelf een budget opgesteld voor kerstcadeautjes en ben dit gaan afhalen bij de bank. Op die manier heb je die problemen met de bancontact niet en voor shopaholics zoals ik, is dat een goede manier om binnen het budget te blijven.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 20th December 2014, 20:24
N*ortje.VandenAckerveken N*ortje.VandenAckerveken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 109
Ik begrijp de frustraties van de handelaars en van de klanten. Toch denk ik dat we ook wat begrip zouden moeten opbrengen voor Worldline. Het is begrijpelijk dat wanneer er zoveel transacties moeten gebeuren op eenzelfde moment, dat het systeem dat even niet aan kan. Je moet er niet vanuit gaan dat alles met een vingerknip kan gebeuren, vind ik. Ik zelf zorg er persoonlijk altijd voor dat ik wat cash geld in mijn portemonnee heb zitten. Op die manier kan je je boodschappen wellicht wel betalen.

Ik moest vandaag aan de kassa van de Delhaize werken. Ook ik heb de problemen opgemerkt. Erg vervelend om als kassierster te moeten zeggen dat er problemen zijn en dat je niet weet hoe lang het zal duren. Maar ook voor de klant is dit vervelend, want hij staat daar maar, zonder iets te kunnen doen. Ik had dit voor bij één klant. Na een aantal keer proberen, lukte het wel. Daarna zijn er geen problemen meer geweest. Ik denk dus dat men niet moet klagen, want erg groot was het probleem niet. Men moet niet overdrijven met de beschuldigingen naar Worldline toe.
Wel denk ik dat het de volgende dagen nog erg drukke dagen kunnen zijn. Hopelijk kan Worldline dit bolwerken en zullen de problemen niet te groot zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.