|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
50 transportbedrijven vechten kilometerheffing aan voor rechtbank
Meer dan 50 transportbedrijven uit het hele land vechten de kilometerheffing voor vrachtwagens aan voor de rechtbank van eerste aanleg in Brussel. Dat schrijft L’Echo. Ze vragen de aanstelling van een expert om onder meer de betrouwbaarheid van de registratietoestellen na te gaan.
De transportbedrijven slepen Viapass, het interregionale orgaan dat de kilometerheffing coördineert, en Satellic, het bedrijf dat instaat voor de dienstverlening van het nieuwe systeem, voor de rechtbank. De betrokken bedrijven vragen de aanstelling van een gerechtelijke expert. Die moet onder meer nagaan of de registratietoestellen voldoende betrouwbaar zijn. Tot daarover uitsluitsel is, willen de transportbedrijven dat er geen facturen voor de inning worden gestuurd. Volgens de transportbedrijven zijn er verschillende problemen met het systeem. Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160422_02251567 Eigen mening: Persoonlijk vind ik het schandalig dat er een kilometerheffing moet worden betaald op de autosnelwegen. Waarom betalen we een wegentaks elk jaar voor de toestemming om op de Belgische wegen te kunnen rijden, om daarboven nog eens een kilometerheffing te betalen? Is het niet wat veel aan het worden? Want als ik het me goed herinner, was er nog niet zolang geleden ook sprake van een kilometerheffing op gewone personenwagens. Dan zou het echt wel de spuigaten uitlopen. Dit kan misschien wel een goede bron van inkomsten vormen voor de overheid, want België is en blijft qua transport een koploper. Het wegennet is hier enorm dicht in ons land. Vele transportfirma's moeten door België om bijvoorbeeld de havens van Rotterdam of Antwerpen te bereiken. En bovendien, als we al die taksen betalen, worden de wegen er dan ook beter van? Worden die dan effectief met dat geld hersteld? |