actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd November 2017, 16:26
Celine.J*nnen Celine.J*nnen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Balen
Posts: 35
Test-Aankoop waarschuwt voor contactloze betalingen

Test-Aankoop waarschuwt voor bankkaarten die zijn uitgerust met een chip om contactloos te betalen. Fraudeurs kunnen met een betaalterminal geld afhandig maken zonder dat de kaarthouder het beseft, beweert de consumentenorganisatie op zijn site.

Volgens Test-Aankoop kan de kaarthouder zich beschermen tegen criminelen met aluminiumpapier.

Geen code

Contactloos betalen wint aan populariteit. Steeds meer banken rusten hun bankkaarten uit met een NFC-chip (Near Field Communication) en ook met sommige smartphones is contactloos betalen mogelijk. Het volstaat daarbij om de kaart of de telefoon tegen een betaalterminal te tikken om te betalen. Voor kleine bedragen - meestal tot 25 euro - moet er zelfs geen code ingevoerd worden.

Risico’s

Hoewel de banken zeggen dat op die manier betalen veilig is, meent Test-Aankoop dat er risico’s aan verbonden zijn. De consumentenorganisatie laat in een filmpje zien hoe fraudeurs een betaalterminal - gekocht via het internet - in een krant zouden kunnen verstoppen om vervolgens tegen een handtas van een slachtoffer aan te tikken in de hoop dat daar een bankkaart met NFC in zit. Op die manier kunnen kleine bedragen ongemerkt gestolen worden, luidt het.

KBC, dat ruim twee jaar geleden als eerste NFC-bankkaarten lanceerde in België, heeft nog geen klachten binnengekregen over dergelijke fraude. ‘Het is niet zo eenvoudig om aan een terminal te geraken en je moet er ook een contract voor afsluiten. Het is daardoor gemakkelijk om te achterhalen wie heeft gefraudeerd’, legt een woordvoerster uit. Bovendien zal de buit niet al te groot zijn, want na twee betalingen van maximum 25 euro moet de gebruiker de pincode invoeren.

‘Kooi van Faraday’

Toch adviseert Test-Aankoop om de NFC-chip te blokkeren met een gewoon stuk aluminiumpapier, een hoesje of een speciale houder. Op die manier wordt een ‘kooi van Faraday’ gemaakt rond de kaart, waardoor geen contact meer mogelijk is met de betaalterminal. Ook kan de klant zijn bank vragen om de dagelijkse limiet van de kaart te verlagen. Wie het zaakje helemaal niet vertrouwt, kan de NFC-functie volledig laten uitschakelen of een kaart zonder NFC vragen.

Bron:
De Standaard, 3.11.2017, http://www.standaard.be/cnt/dmf20171103_03167203

Mening:
Ik vind het niet kunnen dat fraudeurs een betaalterminal op zak hebben. Zo kunnen ze zonder moeite geld van iemand zijn bankrekening afhalen. Dit komt omdat de fraudeurs de betaalterminal zeer goed wegsteken in een krant zodat wij het niet zien zitten. Ik vind het geen goede uitvinding, het contactloos betalen. Ik zou iedereen hiervan op de hoogte willen brengen. Ik raad iedereen aan om een aluminiumhoesje voor de bankkaart aan te kopen. Je kan dit ook gratis krijgen op de site van testaankoop. Hierdoor ben je de fraudeurs slimmer af. Ik vind het niet goed dat iedereen zomaar een betaalterminal kan kopen. Ze zouden het naar mijn mening enkel aan een zaak mogen verkopen. Deze worden dan wel op de correcte manier gebruikt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.