actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th October 2014, 09:27
Jessica G*ens Jessica G*ens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Herentals
Posts: 22
Belgen slikken 50 procent meer antidepressiva dan in 2004

Belgen slikken 50 procent meer antidepressiva dan in 2004

Elke dag worden in ons land zo’n 800.000 dagdosissen antidepressiva verkocht. Dat is de helft meer dan tien jaar geleden, zo schrijft De Tijd zaterdag.

Uit cijfers van de Rijksdienst voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering blijkt dat vorig jaar in ons land bijna 300 miljoen dagdosissen antidepressiva werden verkocht, zo’n 800.000 per dag. Dat is 3,15 procent meer dan in 2012 en liefst 50 procent meer dan in 2004. De stijging doet zich voor bij alle leeftijdscategorieën, behalve bij de min-10-jarigen. Bij hen is sprake van een forse daling, maar zij staan voor slechts een fractie van het antidepressivagebruik. De grootste groep gebruikers zijn de 50- tot 60-jarigen. Zij slikken een vijfde van alle antidepressiva die in ons land verkocht worden.

De forse toename is opmerkelijk, want steeds meer gaan wetenschappers ervan uit dat antidepressiva niet het beste middel zijn om depressies te bekampen.

BRON: http://www.hbvl.be/cnt/dmf20141004_...iva-dan-in-2004 4/10/2014

mening: Het is opmerkelijk dat er sprake is van zo een sterke stijging op relatief korte tijd. Dan vind ik dat we niet de vraag moeten stellen of antidepressiva een goed middel is of niet maar wel wat de oorzaak is dat mensen zo massaal naar dit middel grijpen. Zoals men altijd zegt preventie is belangrijker dan oplossingen zoeken. Misschien zou men betere begeleiding kunnen aanbieden bij mensen die een wat moeilijkere periode doorgaan want vaak worden die mensen aan hun lot over gelaten en denkt men dat alles wel weer goed komt. De grote reden is de maatschappij die ervoor zorgt dat mensen continu stress ervaren over verschillende zaken. Zo maakt iedereen zich wel eens zorgen over het inkomen, gezondheid en dergelijke want in onze maatschappij is het niet vanzelfsprekend dat je een goed leven hebt, je moet er voor werken en soms is 1 job zelfs niet genoeg. In deze context snap ik dat mensen naar deze middelen grijpen maar zoals ik al zei er moet een betere begeleiding komen als preventie.

Laatst aangepast door Jessica G*ens : 4th October 2014 om 09:37.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th October 2014, 11:37
M*xime Laurent M*xime Laurent is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Itegem
Posts: 104
Ik snap dat we vandaag de dag een 'zwaardere' en 'hardere' maatschappij leven. Een maatschappij die gericht is op prestaties en dus ook gekenmerkt wordt door stress. De gevolgen van deze soort samenleving zijn dan ook meer depressies, burn-outs,...
Het feit dat er meer mensen rondlopen op onze planeet met dit soort problemen is dan ook niet te ontkennen. Dat ze allemaal antidepressiva nodig hebben, kan je wel zeker in vraag stellen. Zeker en vast bij kinderen. Daarbij moet je het moment om over te schakelen op antidepressiva zo lang mogelijk uitstellen. Ook bij volwassenen natuurlijk, maar zeker bij kinderen.
Ik vind net zoals Jessica dat we misschien beter kunnen investeren in betere begeleiding dan in pillen. Wat ik belangrijk vind om er niet onder door te gaan, moeten, naar mijn mening, meerdere mensen kunnen. Ik heb het over de 'kunst' om te relativeren. Wie dit kan, staat veel positiever in het leven en kan negatieve impulsen beter plaatsen en ermee omgaan.
Daarom dank ik dat het geven relativeringscursussen een goed initiatief zou zijn. Voorkomen is beter dan genezen en dit motto zou hierbij zeker moeten zegevieren!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.