actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th December 2013, 17:49
Matthias.N*lten Matthias.N*lten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2013
Locatie: Beerse
Posts: 2
Al 100.000 euro aan onbetaalde verkeersboetes geïnd via nummerplaatherkenning

Al 100.000 euro aan onbetaalde verkeersboetes geïnd via nummerplaatherkenning

Via nummerplaatherkenning kon in anderhalve maand al 100.000 euro worden geïnd aan onbetaalde verkeersboetes. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Financiën Koen Geens (CD&V) op een parlementaire vraag van senator Guido De Padt (Open VLD). Dat heeft De Padt dinsdag bekendgemaakt in een persmededeling.
In september startte de Douane met een proefproject waarbij mobiele brigades uitgerust met nummerplaatscanners voertuigen kunnen opsporen waarvan de eigenaar nog een openstaande verkeersboete heeft. In anderhalve maand leverde het proefproject, uitgevoerd in Brasschaat, Menen, Tienen en Eeklo, 179 vastgestelde overtredingen op.

De mobiele brigades scannen de nummerplaat van een voertuig en gaan vervolgens in een databank van de federale overheidsdienst (FOD) Financiën na of de eigenaar van het voertuig nog een openstaande verkeersboete heeft. Indien dat het geval is, wordt het betrokken voertuig aan de kant gezet en dient de eigenaar de boete onmiddellijk te betalen. Zo niet, wordt zijn wagen weggesleept. Tevreden met de resultaten breidt de FOD Financiën het project nu uit naar het hele land.

Senator De Padt wil de praktijk van de inning van achterstallige verkeersboetes via nummerplaatherkenning nog verder uitbreiden. De Open VLD’er stelt voor dat niet enkel de Douane, zoals nu het geval is, maar ook politiediensten nummerplaten mogen scannen en overgaan tot het innen van verkeersboetes. Hij dient daartoe een wetsvoorstel in.

Bron: Het Nieuwsblad
Mening: Ik vind het goed dat er een correcte opvolging is van de boetes maar dan stel ik mij vragen, dat door een nummerplaatherkenner nog eens in de databank wordt gekeken en dan pas naar de bestuurders gaat en dan moeten ze pas de boetes betalen. De boetes zijn toch meestal op naam dus waarom moet een nummerplaatherkenner hen herinneren aan een boete die normaal van de eerste keer betaald moet worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th December 2013, 19:15
Thomas.Schellekens Thomas.Schellekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Beerse
Posts: 95
De nummerplaatherkenning zorgt er net voor dat de betreffende 'zondaars' erop gewezen worden hun financiële schuld af te lossen. Mensen als u en ik weten dat verkeersboetes (lees wel: indien er wel degelijk een overtreding is begaan op de wet) op tijd betaald moeten worden. Dat het soms anders is zal ik heus niet ontkennen. Financiële moeilijkheden, onvrede en vergetelheid zijn naar mijn vermoeden de voornaamste factoren. Wetten zijn (gelukkig) voor iedereen van tel en de boete zal dus ook betaald moeten worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.