actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th February 2013, 19:29
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Handtekeningen tegen ivoorhandel

500.000 handtekeningen tegen ivoorhandel in Thailand

Met een half miljoen verzamelde handtekeningen uit 200 landen heeft de natuurbehoudsorganisatie WWF de Thaise regering opgeroepen de ivoorhandel in het land te verbieden.
Kort voor het begin van de internationale conferentie over biodiversiteit in Bangkok overhandigden WWF-vertegenwoordigers de vrouwelijke premier Yingluck Shinawatra woensdag de petitie. "We zullen het onderwerp zorgvuldig onderzoeken en overleggen waar we kunnen helpen", zei Yingluck, die de conferentie zondag zal openen.

Ivoor
Ook in Thailand is volgens CITES, de Conventie over de Internationale handel in Bedreigde Soorten, de import van ivoor verboden. Inlands ivoor mag echter verkocht worden - volgens milieubeschermers een achterpoortje voor smokkelaars.

In Afrika doden stropers volgens WWF-cijfers jaarlijks 30.000 olifanten. De organisatie roept de 172 verdragsstaten van de biodiversiteitsconventie op om Thailand handelsbeperkingen en sancties op te leggen indien het land de illegale handel met Afrikaans ivoor niet verbiedt.

Witwasoperatie
"De binnenlandse handel is de wereldwijde witwasoperatie voor ivoor", zegt Volker Homes van WWF-Duitsland over Thailand. Dat land is ook wegens zijn vele Chinese toeristen zo belangrijk. In China is ivoor vooral in de groeiende middenklasse een statussymbool. "In Thailand zijn er officieel circa 1.500 olifantenstieren, die de markt niet eens honderd paar slagtanden per jaar leveren. Nochtans handelen meer dan 5.000 bedrijven in producten uit ivoor", zegt Janpai Ongsiriwittaya van WWF. "Dat klopt dus niet".

Debat
In Bangkok debatteren van 3 tot 14 maart vertegenwoordigers uit 172 landen over verbod en beperkingen bij de handel in dieren en planten, en hun producten. CITES heeft circa 35.000 soorten opgelijst. Sinds 1989 mag in ivoor niet meer internationaal gehandeld worden. De afgelopen jaren waren er begrensde uitzonderingsmaatregelen voor enkele Afrikaanse landen, waardoor volgens dierenbeschermers de smokkel sterk toenam.

Het Laatste Nieuws 27/02/2013 om 16u51

Mening

500 000 handtekeningen tegen ivoorhandel in Thailand. Dit zijn er heel wat. Terecht! Ik zou er zo mijn handtekening bij zetten. In het artikel staat dat in Thailand inlands ivoor verkocht mag worden. Milieubeschermers vinden dit een achterpoortje voor smokkelaars, wat niet abnormaal is. Laten we eens even kijken naar de cijfers in Afrika. Hier doden stropers jaarlijks 30 000 olifanten. Ik vind dit heel erg voor deze dieren.

Ik kan het begrijpen dat mensen dit doen omdat ze misschien in geldnood zitten. Ze willen ook enkel maar het beste voor zichzelf en hun kinderen, ivoor brengt heel veel op en dat geeft hen zekerheid. Er zijn echter ook mensen die niet kunnen stoppen, ze willen steeds meer en meer geld. Hier moeten we zeker iets aan doen. Zeer hoge boetes misschien? Gevangenisstraffen? Werkstraffen in een natuurreservaat? Dit zijn maar enkele voorbeelden die ik me kan bedenken.

Olifanten moeten niet boeten omdat ivoor zoveel waard is. Stel je nu in de plaats van dit dier…ik denk niet dat er iemand is die zich vrijwillig zou laten doden omdat iemand anders graag gebruik wil maken van het ivoor. Stel je nu voor dat iemand enorm veel geld zou geven voor de huid van de mens. Wie is er kandidaat om zich op te offeren om anderen rijk te maken? Ik kan met vrij veel zekerheid zeggen dat niemand dit zal doen. Olifanten willen dit dus ook niet!

Kortom: iets wat je zelf niet graag hebt , moet je niet bij anderen doen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.