actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th October 2014, 13:53
Toon.H*yselbergs Toon.H*yselbergs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Morkhoven
Posts: 77
Termont start juridische procedure tegen afschakelplan

De Gentse burgemeester Daniël Termont (SP.A) neemt geen genoegen met het antwoord dat staatssecretaris voor Energie Catherine Fonck (CDH) vrijdag gaf op zijn vraag om het afschakelplan voor de Gentse haven te herzien. Termont zegt het plan juridisch aan te vechten.

Op 19 september vroeg het Gentse stadsbestuur om een herziening van het afschakelplan, of in het slechtste geval als laatste uitgeschakeld te worden, omdat 180 bedrijven waaronder acht Seveso-bedrijven, waar gevaarlijke stoffen geproduceerd, behandeld of opgeslagen worden, getroffen kunnen worden. Daarop reageerde staatssecretaris Fonck vrijdag dat het systeem gebaseerd is op solidariteit en dat ze Gent niet uit het afschakelplan kan halen. Ook wijst ze naar een procedure die gevolgd zou kunnen worden als een lokale overheid een dringende reden heeft.

Termont zegt daar geen genoegen mee te nemen. 'Ik had al opdracht gegeven om met een externe jurist de mogelijkheden te onderzoeken, maar heb nu beslist om een herziening van het plan via een rechtbank af te dwingen', reageert de burgemeester. 'Ik kan me er niet bij neerleggen, het plan is onaanvaardbaar en ik heb daarbij argumenten genoeg, onder andere op het vlak veiligheid en volksgezondheid. Het is ongehoord dat men duizenden mensen in de haven tussen een kanaal en spoorwegen gedurende die uren kan opsluiten, los van het feit dat we nu in kaart brengen wat de gevolgen van een afschakeling voor al die bedrijven zijn. Ik denk dat we argumenten genoeg hebben om dat hard te maken.'

Over de procedure waar Fonck naar verwijst, zegt Termont: 'Ik ken die procedure niet en het zou vriendelijk zijn mocht de staatssecretaris mij antwoorden, want ik kreeg nog geen ontvangstbevestiging van mijn brief. Ik las enkel wat ze zegt via een persmededeling.'

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141003_01302563 (04/04/2014)

Eigen mening: Persoonlijk vind ik dat burgemeester Termont zeker gelijk heeft. Bovendien vind ik dat alle bedrijventerreinen moeten kunnen blijven functioneren naar best vermogen. Dat de bevolking thuis een uurtje zonder elektriciteit valt, kan opgelost worden. Maar wanneer bedrijven dit voor hebben kan dit ernstige gevolgen hebben. De havens zijn dan ook de drijfveer van onze Belgische economie, daar kan je naar mijn mening beter afblijven.

Laatst aangepast door Toon.H*yselbergs : 4th October 2014 om 13:58.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.