actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th September 2013, 07:25
S*ana.Snoeijs S*ana.Snoeijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 38
De Wever: "Bouw een Belgische gevangenis in Marokko"

Binnenland Burgemeester van Antwerpen Bart De Wever (N-VA) is voorstander van de bouw van een Belgische gevangenis in Marokko. Dat zegt hij in een interview met het weekblad Humo.

"Ik ben geen minister van Justitie, maar wat ik allang geprobeerd zou hebben, is om in Marokko een gevangenis te bouwen", zei De Wever. "Momenteel zitten er bijna 1.200 Marokkanen in de Belgische gevangenissen. Met hen alleen kun je een volledige gevangenis vullen."

Hij klaagt het uitwijzingsbeleid in ons land aan, dat volgens hem "zo goed als onbestaande is". "Je hebt meer kans om als niet-criminele illegaal te worden gerepatrieerd dan als illegale crimineel die alleen maar hier is om criminaliteit te bedrijven", aldus De Wever.

Drugsoverlast
De Antwerpse burgemeester had het ook over de drugsproblemen in de Scheldestad. Nadat de drugsacties tot nu toe vooral op de Turnhoutsebaan en Antwerpen-Noord gericht waren, gaat het nieuwe team ook andere plaatsen meer in het oog houden. "Het Zuid, Linkeroever, het Kiel… Hotspots genoeg."

Eigen mening:
Eindelijk iemand die durft zeggen wat het probleem is. Als we kijken naar onze overbevolkte gevangenissen dan kunnen we wel vaststellen dat meer dan de helft een andere afkomst heeft. België stelt zijn grenzen open, voorziet de nodige middelen om deze mensen zo goed mogelijk op te vangen en toch gaan er heel wat later slechte pad op. In hun eigen land krijgen ze te horen dat je in België alles kan krijgen wat je maar wil en als het uiteindelijk dan niet zo blijkt te zijn steken ze de schuld op ons. In hun eigen land hebben ze niets en eenmaal ze hier zijn verwachten ze alles. Ze mogen blij zijn dat België ze wil opvangen maar als je naar hier komt om te stelen, bedriegen en al die andere zaken, dan kan je beter blijven waar je zat. Als ze terug worden gestuurd naar hun eigen land om daar hun straf uit te zitten dan zullen wel minder snel terug iets uithalen tegenover dat ze hier hun straf uitzitten. Want het verschil van kwaliteit tussen de gevangenissen van hier en die van Marokko is wel heel groot.

Bron:
N.N., De Wevver: ‘Bouw een Belgische gevangenis in Marokko’, Gazet Van Antwerpen, s.d., 2013 (www.gva.be)
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th September 2013, 10:15
Shana.Loeckx Shana.Loeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 108
Ik kan me helemaal vinden in de mening van S*ana. Het wordt hoog tijd dat er iets aan onze overbevolkte gevangenissen gedaan wordt. Ik vind het voorstel van Bart De Wever erg redelijk. Als wij iets mispeuteren in een ander land, willen we liefst onze gevangenisstraf uitzitten in ons eigen land. Door dit voorstel zou dit dus ook mogelijk worden voor de Marokkaanse bevolking. Dit lijkt mij voor beide partijen alleen maar goed nieuws!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th September 2013, 15:13
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Ik ben het niet eens met de uitspraken van Bart De Wever. Akkoord: er zijn vele gevangenen van Marrokaanse afkomst, maar dit is géén correcte oplossing. Het is ook een oplossing die zeer makkelijk klinkt, en er bij kiezers als zoete koek in gaat.

Vanochtend had ik drie Marrokaanse leerlingen in de klas die zich aangevallen voelden door De Wever, omdat zij "de oorzaak van de volle cellen zijn". Er worden nu al gevangenen teruggezonden naar het land van herkomst. Ik denk dat we eerst in eigen land cellencomplexen bij moeten bouwen, vooraleer we dat in het buitenland gaan doen. Moeten we dan ook Nederlandse en Franse steden gaan bebouwen met Belgische cellen?

Ten tweede ben ik het oneens met het feit dat hier gezegd wordt dat België een opengrenzenbeleid voert. De asielzoekers in ons land nemen maandelijks af én, het is hier nog maar pas verschenen, er zijn dit jaar nog maar een goede 1800 nieuwe Belgen bijgekomen. Dat is een daling met 94% t.o.v. vorig jaar. Is dat opengrenzenbeleid?
__________________
"Zien wat juist is en het niet doen, is een gebrek aan moed."
Wouter Beke
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.